• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 8 دی 1400
کد مطلب : 149489
+
-

سخنگوی دولت:

تصمیمات دولت یک‌شبه و غافلگیرانه نیست

دولت
تصمیمات دولت یک‌شبه و غافلگیرانه نیست

سخنگوی دولت معتقد است دولت برخورد غافلگیرکننده‌ای در تصمیمات آتی خود برای جراحی مشکلات معیشتی و اقتصاد کشور نخواهد داشت. با وجود پایان دولت دوازدهم و استقرار کامل دولت سیزدهم، برنامه تحول اداره کشور و سیاست‌های عمومی همچنان بر مرز باریک تاب‌آوری اجتماعی و حساسیت‌های معیشتی حرکت می‌کند. برخی دولت را مخیر به انتخاب میان مین‌های بزرگ یا کوچک برای اصلاح معضلات ساختاری می‌دانند و اصل هزینه‌های تحمیلی در این مسیر را اجتناب‌ناپذیر عنوان می‌کنند. در عین حال دولتمردان از زمان تشکیل کابینه تأکید داشته‌اند هیچ‌گونه تصمیم منتهی به تشدید التهابات و بحران‌ها نخواهند گرفت. مذاکرات برجامی، بازار چشم‌انتظار دیپلماسی، معیشت تورم‌زده و کسری بودجه همگی در سوی دیگر اتاق شیشه دولت سیزدهم روبه‌روی چشم‌های مردم قرار دارند. ماه‌های پایانی سال و نزدیک به 1401نیز این حساسیت‌ها را افزایش داده‌اند. نبض این حساسیت‌ها در همین یکی دو نشست شروع به‌کار علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی جدید دولت و در خلال سؤالات خبرنگاران نیز پیداست. او پاسخگویی دولت را در مواجهه با حجم انباشته پرسش‌های اساسی و کلان رسانه‌ها نسبت به دستورکارهای محوری دولت برای اداره ماه‌های آینده کشور شروع کرده است.
بحث تغییرات کابینه، قیمت بنزین، ارز کالاهای اساسی، افزایش قیمت‌ها و پیش‌بینی فروش نفت در سال آتی راه نهایی خود را به سمت ترسیم ایده‌ها و فضای ذهنی اتاق فکر دولت باز کرده‌اند. بهادری‌جهرمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود سیاست اقتصادی دولت مشخص نیست و برنامه‌ای در دولت برای مشکلات اقتصادی تدوین نشده است، گفت: «رئیس‌جمهوری قبل از اخذ رأی اعتماد، مسئول تیم اقتصادی دولت را معاون اول مشخص و معرفی کردند. دولت برنامه اقتصادی مشخص و روشنی دارد و براساس آن برنامه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ رشد ۸درصدی، کنترل و کاهش تورم، رونق تولید و ایجاد اشتغال و تولید مسکن را هدف‌گذاری کرده است. البته حضور و بیان همه نظرات و دیدگاه‌های اقتصادی در جلسات کارشناسی از نقاط قوت این دولت است و هیچ دیدگاه و رویکرد اقتصادی در جلسات کارشناسی دولت غالب نیست. طرح شایعه استعفای 3وزیر اقتصادی کابینه نیز پرسش بعدی مرتبط با همین موضوع بود که بهادری‌جهرمی آن را بیشتر شبیه به یک شوخی تلخ دانست و گفت: هر سه وزیر تعاون، صمت و اقتصاد جزو پرکارترین و باانگیزه‌ترین وزرا هستند که در جلسات هیأت دولت حضور مؤثری دارند و در جلسات ستاد اقتصادی دولت هم به‌عنوان پایه‌های اصلی و اجزای جدایی‌ناپذیر، فعالانه در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دارند و با قدرت به‌کار خود ادامه خواهند داد.»
طرح این پرسش و پاسخ گوشه‌چشمی به اظهارات اخیر محسن رضایی مبنی بر دوبرابر شدن یارانه‌های پرداختی به مردم و تکذیب آن از سوی احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد داشت. بهادری‌جهرمی می‌گفت:« مدیر و محور اقدامات و برنامه‌های اقتصادی دولت شخص معاون اول رئیس‌جمهور است و هرگونه اطلاع‌رسانی درخصوص مباحث اقتصادی نیز با هماهنگی ایشان انجام می‌شود.» براساس گزارش ایرنا، در این نشست وقتی پای افزایش قیمت بنزین پس از طرح تخصیص سهمیه به فرد به جای ماشین هم به میان آمد، بهادری‌جهرمی افزایش قیمت را رد کرد و گفت: «هیچ طرحی برای افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت قرار ندارد. دولت به‌دنبال توزیع عادلانه‌تر یارانه بنزین است و طرحی برای توزیع عادلانه‌تر یارانه بنزین به‌صورت آزمایشی در 2جزیره پیش‌بینی شده است که براساس این طرح، بنزین به افرادی که خودرو هم ندارند اختصاص می‌یابد. تا پیش از این، یارانه بنزین به دارندگان خودروها اختصاص پیدا می‌کرد که ناعادلانه‌ بود چرا که بخشی از مردم فاقد خودرو هستند و یارانه‌ای یا معادل آن به آنان تعلق نمی‌گرفت. موضوع دیگر اینکه برخی از مردم چند خودرو داشتند و چند برابر افرادی که یک خودرو دارند از این یارانه استفاده می‌کردند. بنابراین برای اینکه یارانه بتواند توزیع عادلانه‌تری داشته باشد، طرح این است که بنزین یارانه‌ای به افراد اختصاص پیدا کند. اما تأکید می‌شود قیمت بنزین قرار نیست هیچ تغییری بکند.» 
بهادری‌جهرمی کنایه‌ای هم به تصمیم یکباره دولت قبل برای گران کردن بنزین از صبح جمعه 24آبان1398و اعتراضات خیابانی ناشی از آن هم زد و گفت: «دولت سیزدهم، اهل تصمیمات یک‌شبه و خبرهای تلخ صبح جمعه نیست، این دولت، دولت مردمی است نه دولت امنیتی. دولت سیزدهم صادقانه با مردم گفت‌وگو می‌کند. اینگونه نگرانی‌ها و شایعات ناشی از بی‌صداقتی و نامحرم دانستن مردم در گذشته است که به اعتماد عمومی آسیب رسانده و از گذشته برای این دولت به ارث گذاشته شده است.» سایر پاسخ‌های رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در موضوعات معیشتی نیز با طرح مسائلی از این دست همراه بود که «دولت سیزدهم میراث‌دار تورم‌های سنگین سال‌های اخیر است»، «دولت هیچ برنامه کوتاه‌مدتی برای حذف ارز 4هزار و 200تومانی گندم و دارو ندارد» و اینکه «دولت خود را مکلف به بهبود وضعیت اینترنت می‌داند.» 

روسیه، مقصد نخستین سفر خارجی رئیسی در 2022
سخنگوی دولت درباره برنامه سفر رئیس‌جمهور به روسیه گفت: در راستای تعاملات راهبردی ایران و روسیه، آقای پوتین از رئیس‌جمهور ما دعوت کرد سفری به روسیه داشته باشد که اوایل سال جدید میلادی این سفر انجام می‌شود. علی بهادری‌جهرمی توضیح داد: این سفر در چارچوب سیاست کشور در تقویت و توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه با اولویت کشورهای منطقه و با محوریت و اولویت مباحث همکاری‌های تجاری و اقتصادی انجام می‌شود. وی گفت: معاون سیاسی رئیس‌جمهور در حال نهایی‌کردن این سفر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید