• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 8 دی 1400
کد مطلب : 149468
+
-

زاکانی در جلسه هیأت اندیشه‌ورزی شناسایی عوامل و راهکارهای مقابله با چالش آلودگی هوای تهران خبر داد

تعیین نقشه راه شهرداری برای مقابله با آلودگی هوا

گزارش
تعیین نقشه راه شهرداری برای مقابله با آلودگی هوا

 حدود 23دستگاه در رابطه با آلودگی هوای کلانشهرها وظیفه دارند؛ از وزارتخانه‌هایی مثل نیرو و صمت گرفته و سازمان محیط‌زیست، شهرداری و پلیس. با این حساب دستگاه‌های مرتبط با کاهش آلودگی هوا ‌مانند زنجیره‌ای هستند که اگر هرکدام وظایف خود را طبق قانون هوای پاک و نه فراتر انجام دهند، می‌توان امیدوار بود که آسمان شهرهای بزرگ کشور آبی شود. جالب اینجاست که بسیاری از شهرهای ایران، از نظر جغرافیایی، ویژگی‌ها و مشخصه‌های مناسبی دارند که اگر مشکلات تولید آلودگی کمتر شود، می‌توانند نقش‌شان را در زیست‌پذیری به‌خوبی نشان دهند. این نکته مورد تأیید شهردار تهران نیز هست. آنچنان که علیرضا زاکانی دیروز در جلسه هیأت اندیشه‌ورزی شناسایی عوامل و راهکارهای مقابله با چالش آلودگی هوای تهران، گفت: «اگر   بر پایه علوم و دانش کار را پیش ببریم، اراده‌ای در کشور است که کمک می‌کند کار خود را سرعت ببخشیم. همچنین اگر ما به شهر تهران توجه کنیم، می‌‌بینیم جزو زیست‌پذیرترین مکان‌هاست. باید بگویم شرایط امروز، شرایطی خودساخته است که باید تلاش کنیم وضعیت ایجاد‌شده را در تهران جبران کنیم.»
او در این جلسه که در ساختمان شهرداری تهران برگزار شد، از تشکیل کانون مسئولیت و پیگیری برای این منظور خبر داد و گفت: «از این طریق می‌توان فراتر از یک ‌معاونت عمل کرد، زیرا در بحث آلودگی هوای تهران دستگاه‌های مختلفی دخیل هستند. اساس حرکت ما در مدیریت شهری بر این بود تا کار خود را از جایی آغاز کنیم که بیشترین تأثیر را بر شرایط موجود داشته باشد؛ یکی از آنها اصلاح حمل‌ونقل عمومی است.»

کاهش سهم مولدهای آلودگی با قاعده‌گذاری
شهردار پایتخت با تأکید بر اینکه یکی دیگر از اقدام‌های در دستور کار مدیریت شهری توجه بر توسعه مترو‌ست و این موضوع در دستور کار قرار دارد، گفت: «اگر قرار است تا سال۱۴۲۰ سهم مترو در حمل‌ونقل ۳۳درصد باشد، باید در بخش کاهش زمان تعیین‌شده در این بخش تلاش کنیم. در بخش توسعه اتوبوسرانی نیز به‌دنبال این هستیم به سمتی حرکت کنیم که غیرآلاینده باشد. در بحث تاکسی‌ها به سمت نوسازی و در بخش موتورسیکلت‌ها نیز باید به سمت ساماندهی آنها حرکت کنیم تا در بخش نرم‌افزار و نیز دیگر بخش‌ها سهم شهرداری در حوزه آلودگی به سمت کمترین‌ها سوق پیدا کند. یعنی با این دست اقدام‌ها به سمتی حرکت کنیم که شهر تهران را زیست‌پذیر کنیم. موضوع مهم این است که شهرداری بحث کاهش آلودگی هوا را از خود شروع کرده‌‌ و امیدواریم بتوانیم با قاعده‌گذاری سهم مولدهای آلودگی را کاهش دهیم.» زاکانی با اشاره به آخرین وضعیت فضای سبز تهران، گفت: «میانگین فضای سبز شهر تهران، میانگین خوبی است اما در پراکندگی آن در مناطق تبعیض جدی مشاهده می‌شود. به‌عنوان مثال، می‌توان به منطقه۱۰ تهران اشاره کرد که سرانه فضای سبز در آن 2.60مترمربع است.» به‌گفته او باید اولویت‌هایی برای دستگاه‌ها درنظر گرفته شود که این موضوع نیز می‌تواند از خود شهرداری تهران آغاز شود. شهردار با بیان اینکه در حوزه کنترل آلودگی هوا هدف اصلی را برعهده شهرداری تهران قرار دادیم و در ادامه نیز به‌دنبال این هستیم تا با ورود دیگر دستگاه‌ها عموم مردم در این حوزه همراه شوند، به جلسات خود با محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری اشاره کرد و گفت: «۲جلسه با معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم که در جلسه نخست ساختاری شکل گرفت که وزیر کشور مسئول کمیته‌ای شد که در آن وزیر راه، وزیر صمت، نمایندگان محیط‌زیست، استاندار و... حضور دارند. ۶۲ پیشنهاد برای همین خصوص ارائه شده است. همچنین وزیر نفت در جلسه هیأت دولت در چند نوبت بیان کرد، به هیچ‌وجه سوخت آلاینده در شهر تهران مصرف نشده است و مصوب شد در برخی کلانشهرهای هدف مانند تهران تا فاصله ۴۰کیلومتری آن سوخت با ضریب بالای گوگرد استفاده نشود. در شهرداری تهران نقشه راه و اهتمام ویژه‌ای برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد و باید به این موضوع تأکید کنم که در دولت نیز اهتمام ویژه‌ای شکل گرفته است. در شورای ترافیک به‌دنبال این هستیم تا به بهترین نحو شرایط را بهبود ببخشیم. برای ما در شهرداری تهران فرصت این جلسه بسیار مغتنم است.»

از کاهش قیمت موتور برقی تا مناسب‌سازی 600کیلومتر معبر
شهردار تهران دیروز به برنامه‌هایی برای کاهش آلودگی هوای پایتخت اشاره کرد که به‌طور خلاصه ‌می‌خوانید:
   قرار بر این شده تا با استفاده از جایگاه تعویض باتری، قیمت موتور برقی را کاهش دهیم.
  سندی مرتبط با مطالعات انجام شده درباره آلودگی هوا و با توجه به عرض و طول و موقعیت جغرافیایی تهران استخراج و تهیه می‌شود.
  برای ‌جابه‌جایی 7.500تن پسماند روزانه اقداماتی انجام می‌شود تا در بحث کنترل آلودگی‌ها برای شهرداری تهران ضریبی ایجاد شود.
  مناسب‌سازی‌ 600کیلومتر معابر تهران ‌برای سال1401 تکلیف شده تا مردم بتوانند بدون نیاز به وسیله نقلیه، بخشی از امور خود را انجام دهند.

برخی شهروندان از تخلف و پرداخت جریمه ابایی ندارند
«زمانی‌که نرخ جریمه‌ها برای چند سال گذشته است و افزایش نیافته، شهروندان ترجیح می‌دهند که تخلف را انجام دهند و پولش را بپردازند»؛ این موضوع را سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در جلسه‌ هیأت اندیشه‌ورزی شناسایی عوامل و راهکارهای مقابله با آلودگی هوای تهران عنوان کرد. او با بیان اینکه امکان توقف تردد در شهر وجود ندارد، افزود: «۳۰ تا ۴۰درصد بار کشور در شهر تهران است. اجرای پروژه‌های مهم و مسکونی نظیر مال‌ها و... جاذبه سفر ایجاد می‌کند. پیشنهاد داده می‌شود که طرح‌هایی نظیر اجرای طرح مسکن ملی در تهران به‌صورت علمی بررسی ‌و مشخص شود که آیا تهران ظرفیت ورود جمعیت جدید و ترددهای جدید را دارد یا خیر.»
سردار حمیدی با بیان اینکه باید هزینه‌های تخلفات و ترددهای غیرمجاز افزایش پیدا کند، افزود: «باتوجه به موضوعات اجتماعی امکان افزایش نرخ بنزین وجود ندارد. زمانی‌که نرخ جریمه‌ها برای چند سال گذشته است و افزایش نیافته، شهروندان ترجیح می‌دهند که تخلف را انجام دهند و پولش را بپردازند.»

مکث
کاهش آلودگی هوا  با 3راهکار

مشاور شهردار تهران در امور ارتقا و کیفیت شاخص‌های زیست‌محیطی و دستیابی به هوای پاک، در این جلسه با اشاره به قوانین بالادستی گفت: «مهم‌ترین قانون اصل۵۰ قانون اساسی است؛ در جمهوری اسلامی حفاظت محیط‌زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌شود. از این‌رو هر فعالیت‌‌ اقتصادی که موجب آلودگی محیط‌زیست یا تخریب غیرقابل جبران شود، ممنوع است.» سیدمناف هاشمی با بیان اینکه ۲۳دستگاه در موضوع آلودگی هوا و حمل‌ونقل درگیر هستند، تأکید کرد که حل معضل آلودگی هوا نیازمند اراده دولت، مجلس و مدیریت شهری است. او همچنین گفت: «برنامه هفتم توسعه بودجه سال۱۴۰۱ و بودجه سالانه کل کشور باید برای اجرای قانون هوای پاک و سایر مصوبات به دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها‌ مصوب شود و تخصیص یابد و اعتبارات لازم در احکام برنامه 5ساله شهرداری‌ها و بودجه۱۴۰۱ و بودجه سالانه با برنامه زمان‌بندی باید درنظر گرفته شود.» او از ارائه راهکارهای کاهش آلودگی خبر داد و گفت: «راهکارهای کوتاه‌مدت، الزام اخذ معاینه فنی از مراکز مستقر در تهران برای ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و ناوگان پیمانی و تخصیص کد جریمه معاینه فنی به تمام دوربین‌های مبادی ورودی و خروجی تهران است. در راهکار میان‌مدت هم می‌توان ناوگان تاکسیرانی با عمر 6سال را به کاتالیست و اتوبوس‌های دیزلی را به فیلتر جاذب ذرات تجهیز کرد. در نهایت راهکارهای بلندمدت هم اختصاص به فیلتراسیون دودکش نیروگاه‌های اطراف تهران دارد.» از رده خارج‌کردن کامیون‌های فرسوده و نوسازی ناوگان، از رده خارج‌کردن و نوسازی موتورسیکلت‌های کاربراتوری با نوع انژکتوری، از رده خارج‌کردن و نوسازی ناوگان اتوبوس دیزلی تهران با نوع برقی یا پایه گازسوز، احداث خطوط تندرو اتوبوس برقی در شهر تهران و افزایش نرخ استفاده از خودروی شخصی از طریق افزایش تعرفه پارکینگ‌ها و پارک حاشیه‌ای، موارد دیگری هستند که در کاهش آلودگی هوا تأثیر‌گذار خواهند بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید