• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 8 دی 1400
کد مطلب : 149435
+
-

مقاومت دلار شکست

قیمت دلار به زیر سطح 30هزار تومان نزول کرد

ارز
مقاومت دلار شکست

به‌دنبال اظهارات سخنگوی دولت مبنی‌بر اینکه خبرهای خوبی از گشایش‌های ارزی در راه است، دیروز مقاومت دلار برای نزول به زیر سطح 30هزار تومان شکست و به 29هزار و 500تومان رسید. به‌نظر می‌رسد در صورت کاهش تورم، افزایش درآمد‌های نفتی و آزاد‌سازی‌ بخشی از منابع ارزی بلوکه‌شده ایران قیمت دلار پتانسیل بیشتری برای نزول پیدا خواهد کرد.
به گزارش همشهری، شیب صعودی قیمت دلار که از 15آبان‌ماه آغاز شده بود از 13آذر‌ماه و چند روز بعد از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین بیشتر شد و منجر شد قیمت دلار بعد از یک‌سال دوباره وارد کانال 30هزار تومان شود. این نرخ در یک‌ماه گذشته به‌طور مداوم ادامه داشت و قیمت دلار برای نزول به کانال 29هزار تومان مقاومت می‌کرد. با این حال این مقاومت در مبادلات دیروز شکسته شد و قیمت دلار بعد از یک‌ماه به کانال 29هزار تومان عقب‌نشینی کرد. اهمیت این نزول به این دلیل است که به‌زعم تحلیلگران محدوده 30 تا 32هزار تومان نوعی منطقه روانی و تکنیکی برای قیمت ارز محسوب می‌شود که عبور قیمت دلار از این محدوده می‌توانست به رشد بیشتر قیمت دلار منجر شود.
از نظر تکنیکی سقف 32هزار تومان بالاترین قیمت تاریخی برای دلار محسوب می‌شود که در مهر‌ماه سال گذشته و قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به ثبت رسید. در چنین شرایطی روز گذشته با شکسته شدن مقاومت دلار قیمت دلار از محدوده خطر فاصله گرفت و امیدواری برای ثبات در بازار ارز بیشتر شد.

نزول به زیر 30هزار تومان
در دادوستدهای روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا بعد از یک‌ماه نوسان در کانال 30هزار تومان به زیر این مرز نزول کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش به 29هزار و 500تومان رسید. این نزول بعد از آن اتفاق افتاد که سخنگوی دولت با بیان اینکه خبرهای خوبی از گشایش‌های ارزی در راه است، اعلام کرد: با مسیرهایی که دولت در حال طی کردن است مستمرا منتظر شنیدن خبرهای خوب گشایش‌های ارزی باید بود.
علی بهادری‌جهرمی، با تأکید بر اینکه وضعیت درآمد ارزی کشور مناسب است و در همین مدت هم بسیاری از روزها در بازار نیما، عرضه ارز بیش از تقاضا بوده است، ادامه داد: فروش نفت در لایحه بودجه۱۴۰۱ کاملا واقع‌بینانه پیش‌بینی شده و قابل دسترس است و با اقدامات دیپلماتیک و تعاملات بین‌المللی دولت، حدودا همین میزان فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از آن در ماه‌های اخیر محقق شده است. به‌گفته او برآورد می‌شود با توجه به دیپلماسی فعال اقتصادی به‌خصوص ارتباط با همسایگان وضعیت درآمد‌های ارزی کشور بهتر شود.
علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز روز دوشنبه اعلام کرده بود: در ۹‌ماه گذشته 40میلیارد دلار به بازار عرضه شده است درحالی‌که در طول سال۱۳۹۹ این رقم در مجموع 36میلیارد و 500میلیون دلار بوده است. آمار‌ها نیز نشان می‌دهد که حجم عرضه ارز در سامانه نیما عمدتا تحت‌تأثیر رشد درآمد حاصل از صادرات پتروشیمی افزایش یافته است و این موضوع می‌تواند جریان ورودی ارز به کشور را بیشتر کند.
دیروز در همین رابطه جواد اوجی، وزیر نفت گفت: از ابتدای امسال تاکنون شرکت‌های پتروشیمی حدود 9میلیارد دلار ارز به سامانه نیمایی تزریق کرده‌اند. برآورد می‌شود این شرکت‌ها تا پایان سال 12میلیارد دلار ارز به سامانه نیمایی تزریق کنند. با وجود این آمارها به‌نظر می‌رسد بازار ارز به محرک‌های بیشتری برای ثبات نیاز دارد.

عوامل مؤثر برای ثبات در بازار ارز
آنطور که تحلیلگران می‌گویند برای ایجاد ثبات در بازار ارز باید سایر متغیرهای اقتصادی نیز بهبود یابد؛ به‌طور مثال کاهش نرخ تورم و افزایش درآمد‌های ارزی 2عامل مهم برای ثبات قیمت ارز در بلندمدت هستند که می‌توانند منجر به افزایش ثبات در بازار ارز شوند. عباس علوی‌راد، یک کارشناس اقتصادی در این‌باره می‌گوید: هم‌اکنون با ادامه روند کاهشی نرخ تورم در آذرماه می‌توان گفت تقاضاهای خرد از بازار ارز خارج خواهند شد و به بازارهای دیگر منتقل می‌شوند.
او با بیان اینکه نکته مهم این است که هر 3نرخ تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه کاهش یافتند، ادامه می‌دهد: در صورتی که روند کاهش نرخ تورم در ماه‌های آینده هم کاهش یابد، شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود که سرآغازی برای تحولات آینده است. به‌گفته او با ادامه‌دار بودن روند نزولی نرخ تورم در ۳ماهه پایانی سال التهاب زیادی در بازار ارز نخواهیم داشت مگر اینکه تغییر منفی اساسی در خروجی مذاکرات وین داشته باشیم.
محمدصادق الحسینی، یک کارشناس اقتصادی دیگر نیز این موضوع را تأیید کرده و می‌گوید: بازار ارز در شرایط فعلی پتانسیل جهش ندارد. حتی در صورت عدم‌دستیابی به توافق در مذاکرات پیش‌رو، با فرض افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی نرخ ارز، جهش قیمتی که در سال۹۷ بعد از خروج آمریکا از برجام شاهد آن بودیم، در مقطع کنونی اتفاق نخواهد افتاد؛ زیرا قیمت کنونی، نرخ واقعی ارز است و بازار ارز واکنش جهش‌گونه‌ای به اخبار منفی نشان نخواهد داد. او ادامه می‌دهد: اگر توافق مثبتی در مذاکرات حاصل شود و یا به‌هرنحوی پول‌های بلوکه‌شده ایران آزاد شود، شاهد سقوط قیمت ارز حتی به زیر ۲۳هزار تومانی که در بودجه پیش‌بینی‌شده خواهیم بود. زیرا وقتی این پول‌ها به کشور برگردد، بانک مرکزی برای کنترل تورم، جمع‌آوری ریال، کاهش پایه پولی و نقدینگی اقدام به عرضه این ارزها خواهد کرد و جمع‌آوری ریال نیز موجب کاهش نقدینگی و تورم خواهد شد.
با این حال سینا سلیمانی، یک کارشناس بازارهای مالی نظر دیگری دارد و اعتقاد دارد چون اعداد نرخ تورم چندان منطقی نیست، خیلی نمی‌توان درباره کاهش قیمت دلار سخن گفت. او دراین‌باره در کانال تلگرامی خود می‌نویسد: درصورتی‌که همین وضعیت تحریم و تورم ادامه داشته باشد، نرخ ارز توانایی نزول ندارد با این حال باید دید تغییری در وضعیت کشور و اقتصاد ایجاد خواهد شد یا خیر.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید