• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 8 دی 1400
کد مطلب : 149429
+
-

‌1401؛ سال کتاب و‌کتابخوانی در سنندج

پس از شیراز، سنندج از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران انتخاب شد

پایتخت کتاب ایران عنوانی الهام‌گرفته از طرح پایتخت جهانی کتاب است که یونسکو از سال2001آن را آغاز کرده. به گزارش همشهری، در این طرح برای افزایش علاقه به کتابخوانی و برگزاری رویدادهای فرهنگی مرتبط با کتاب، هر سال یک شهر به‌عنوان پایتخت کتاب انتخاب می‌شود. بر همین اساس سنندج هفتمین پایتخت کتاب ایران است و این عنوان را از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سال1401در اختیار خواهد داشت.

  سنندج؛ آماده رویدادهای بین‌المللی  
اما شهری که به‌عنوان پایتخت کتاب انتخاب می‎شود چه برنامه‌هایی را در یک سال برای بهبود کتابخوانی و نشر کتاب انجام می‌دهد؟ معاون خدمات شهری شهرداری سنندج درباره برنامه‌های این شهر به همشهری می‌گوید: هر شهری که به‌عنوان پایتخت کتاب انتخاب می‎شود باید مجموعه‎ای از برنامه‌های فرهنگی را اجرا کند. این برنامه‌ها باید شامل مشخصات فرهنگی اجتماعی شهر و رویدادهایی باشد که آنها را شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با هم طراحی و اجرا می‎کنند.
به‌گفته سرکوت نجفی، در سنندج به‌عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران برنامه‎هایی مانند تولید فضاهای شهری مثل بوستان کتاب در کالبد شهر، نام‌گذاری معابر شهری به نام بزرگان کتاب و فرهنگ، ساخت نمادهای شهری و یادمان‌ها و برگزاری رویدادهای بین‌‎المللی، ملی و محلی درنظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه سنندج با کردستان عراق دادوستد فرهنگی بسیار زیادی دارد، اظهار می‌کند: در آخرین نمایشگاه کتاب سنندج 18ناشر فعال از اقلیم کردستان عراق حضور داشتند که این ظرفیت موجب می‎شود بتوانیم نمایشگاه‌های کتاب را با حضور ناشران خارجی برگزار کنیم. معاون خدمات شهری شهرداری سنندج یکی دیگر از کارهایی را که با مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انجام می‌شود برگزاری رویدادهای بین‌المللی حوزه کتاب در سال آینده اعلام می‌کند. نجفی با بیان اینکه در بخش ملی نشست‌ها، همایش‌ها و وبینارهایی با هدف رونق کتابخوانی شهری برگزار می‌شود، می‎گوید: در محلات هم فرهنگسراها، سراهای محله و دفاتر تسهیل‎گری برنامه‌هایی برای تشویق به کتابخوانی و ایجاد فضاهای مناسب این کار اجرا خواهند کرد. رویدادها و جشنواره‌هایی برای کتاب هم برگزار خواهیم کرد تا همه مردم در هر سن و سال و گروهی با کتاب آشنا شده و به خواندن کتاب علاقه‎مند شوند. وی با بیان اینکه سنندج عضو شبکه شهرهای خلاق جهان و شهر خلاق موسیقی در یونسکوست، می‌افزاید: این ظرفیتی است که ‌می‎توان با استفاده از آن حوزه نشر و کتاب شهر را نیز در یونسکو مطرح کرد. معاون خدمات شهری شهرداری سنندج درباره ایجاد فضاهای کابخوانی در این شهر هم می‎گوید: امسال کتابخانه مدیریت شهری در ساختمان شورای شهر به‌عنوان یک کتابخانه تخصصی راه‌اندازی شده است و به جز شهرداری، نهاد کتابخانه‌های‌ عمومی سنندج هم امسال در خیابان امام خمینی(ره) کتابخانه‌ای را راه‌اندازی کرده است. نجفی با تأکید بر اینکه سنندج از نظر سرانه فضای کتابخانه مشکلی ندارد، می‌افزاید: با وجود این، ترویج فرهنگ کتابخوانی در فضاهای شهری یکی از موضوعاتی است که در شهرداری سنندج پیگیری می‎شود.
همچنین برنامه ما این است که دسترسی به کتاب را در فضای شهری‌ به شکل قراردادن کتاب در وسایل نقلیه عمومی و هوشمندسازی مبلمان شهری برای دریافت کتاب الکترونیک افزایش دهیم. وی معتقد است سنندج و شهرهایی که در سال‌های گذشته عنوان پایتخت کتاب را در اختیار داشته‌اند، می‌توانند به‌عنوان یک شبکه خلاق با یکدیگر ارتباط برقرار و با اشتراک‌گذاری تجربه‌های خود زمینه بهتر ترویج کتابخوانی و سهولت دسترسی و نشر کتاب را فراهم کنند.

مکث
همه پایتخت‌های کتاب ایران


طرح پایتخت کتاب از سال1394در کشور آغاز شده است. در این سال اهواز به‌عنوان نخستین پایتخت کتاب ایران انتخاب شد. نیشابور، بندر بوشهر، کاشان، یزد و شیراز به‌ترتیب پایتخت‎های کتاب بعدی ایران هستند. با این حال به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، برنامه انتخاب پایتخت کتاب ایران برای سال۱۴۰۰به تعویق افتاد و در عمل در این سال شیراز همچنان صاحب این عنوان باقی ماند.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید