• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 8 دی 1400
کد مطلب : 149416
+
-

محمدرضا تفضلی؛ داور بخش آهنگسازی

نهال آموزش آکادمیک نتیجه‌بخش است

نهال آموزش آکادمیک نتیجه‌بخش است

داور بخش آهنگسازی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، معتقد است آموزش آکادمیک آهنگسازی به ثمر نشسته و در بخش آهنگسازی جشنواره ملی موسیقی جوان، آثار چشمگیر و خیره‌کننده‌ای ارائه شده است. این آهنگساز و مدرس آهنگسازی درباره شرکت‌کنندگان گفت: برای ما داورها  تعداد آثار باکیفیت فرستاده شده، دور از حد تصور و بسیار خوب بود. مشخص بود اغلب افراد از پایه قوی و پیشینه درستی برخوردار هستند. این نخستین سالی است که بخش آهنگسازی به جشنواره اضافه شده و به نسبت دور اول بودن، مشارکت علاقه‌مندان، نمود جالبی داشت. معمولا، دوره اول یک جشنواره یا یک بخش جشنواره با آزمون و خطا همراه است ولی اینجا می‌توانم بگویم تعداد آثار باکیفیت قابل توجه بود. او با اشاره به اینکه در مرحله آخر به جمع داوران اضافه شده، افزود: قبل از من غربال‌هایی صورت گرفته بود اما باز هم تعداد آثار باکیفیت خیلی زیاد بود. از ساعت۹ صبح تا ۵ عصر، مشغول داوری بودیم و آثار قابل توجه کم نشنیدیم. داور جشنواره، درباره شاخه‌های مختلف بخش آهنگسازی گفت: آثار رسیده در دو بخش آهنگسازی موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک غربی بود. تعداد آثار رسیده در بخش کلاسیک غربی بیشتر بود و این طبیعی هم هست. چون آهنگسازی و کمپوزیسیون در آهنگسازی موسیقی غربی سابقه بیشتری دارد و یک امر تثبیت‌شده‌تری در کشورهای مختلف دنیا ازجمله ایران است. آهنگسازی موسیقی ایرانی هنوز سامان نگرفته و حتی به‌عنوان یک رشته در دانشگاه‌های کشورمان تدریس نمی‌شود. به‌عنوان واحد داریم اما به‌عنوان رشته هنوز به دروس مراکز آکادمیک خودمان راه پیدا نکرده است. تفضلی دلیل استقبال مخاطبان بخش آهنگسازی را اینطور شرح داد: به‌تدریج فعالیت‌های آکادمیک دارد به بازدهی می‌رسد چون می‌دانیم آموزش آهنگسازی آکادمیک به‌صورت جدی و بعد از مدتی سکون و سکوت از دهه 80در کشور ما مطرح شد با ایجاد رشته آهنگسازی در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه هنر در سال ۱۳۸۷. در سال ۱۳۸۹ دو اتفاق دیگر افتاد؛ یکی تاسیس رشته آهنگسازی در دانشگاه تهران و کارشناسی در دانشگاه هنر. وی اضافه کرد: خارج از فضای دانشگاهی، تعدادی از استادان دلسوز و علاقه‌مند هم کار می‌کردند. حالا از سابقه اولی بیش از ۲۰سال می‌گذرد و از سابقه دومی بیشتر از ۱۰سال و در نتیجه آموزش آکادمیک آهنگسازی به وضعیت تثبیت‌شده‌تری رسیده است و کم‌کم در حال چیدن میوه نهالی هستیم که یکی دو دهه پیش کاشته شده است. این استاد موسیقی درباره دستاوردهای بخش آهنگسازی گفت: تنها چیزی که دغدغه همه ماست، آینده این آهنگسازان و جوانان بااستعداد است؛ البته این موضوع یک مشکل بین‌المللی است که آهنگسازی بعد از خارج شدن از فضای آکادمیک چندان پشتیبانی ندارد، چون موسیقی درآمدزایی نیست. در ایران وضعیت دشوارتر هم هست چرا که خارج از آکادمی جوانان با مشکلات متعدد‌تری روبه‌رو هستند از مسائل اقتصادی گرفته تا سایر مشکلات که سبب می‌شود حمایتی از جوانان آهنگساز صورت نگیرد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید