• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 7 دی 1400
کد مطلب : 149311
+
-

آسیب دوباره به منطقه زلزله‌زده «فین»

پیگیری
آسیب دوباره به منطقه زلزله‌زده «فین»

«فین» بندرعباس 23آبان امسال لرزید؛ زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۶.۴ و۶.۳ریشتر که در نزدیکی زمین و در عمق ۱۵کیلومتری ثبت شد.قدرت آن به قدری بالا بود که علاوه بر استان‌های همجوار هرمزگان در برخی از کشورهای همسایه ازجمله امارات و عربستان نیز احساس شد. حالا بعد از گذشت حدود 2ماه و وقوع چند زمین‌لرزه دیگر و در شرایطی که بازسازی‌ها در این منطقه زلزله‌زده شروع شده است، زمین‌لرزه 5ریشتری بار دیگر قلعه‌قاضی بندرعباس را لرزاند و موجب بروز خسارت‌هایی به مناطق زلزله‌زده قبلی شد. این زلزله ساعت ١١:٠١:٥٦ روز گذشته (‌دوشنبه 6دی) و در عمق ١٥کیلومتری زمین رخ داده است.

کانون زلزله در مجاورت فین
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با اعلام وقوع زلزله 5ریشتری در 37کیلومتری قلعه قاضی می‌گوید: از نخستین لحظات وقوع زلزله با هماهنگی‌هایی که با فرماندار بندرعباس و بخشداران منطقه انجام شد، گروه‌های ارزیاب مدیریت بحران و هلال احمر به منطقه کانونی زمین‌لرزه در آغاسین و سیاهو اعزام شده‌‌اند.
مهرداد حسن‌زاده با بیان اینکه هیچ گزارشی مبنی بر وجود خسارت در مناطق زلزله‌زده گزارش نشده است، می‌افزاید: گزارش‌های دریافتی بروز خسارت در زیرساخت‌هایی همچون شبکه انتقال آب و توزیع برق یا شبکه‌های ارتباطی را در خود ندارند. چنانچه حادثه و مسئله‌ای برای این بخش رخ دهد با هماهنگی نهادهای متولی به سرعت رفع می‌شود.
او همچنین به همشهری توضیح می‌دهد: شرایط در هرمزگان عادی و در مناطق زلزله‌زده فین که در زلزله آبان هم خسارت دیده‌اند بازسازی‌ها با جدیت در حال انجام است.

خسارت‌های مجدد
مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان در حالی از بدون خسارت بودن زلزله روز گذشته خبر می‌دهد که طبق اعلام فرماندار بندرعباس، زمین‌لرزه 5ریشتری به واحدهایی که از زمین لرزه ۲۳آبان خسارت دیده بودند، آسیب وارد کرد.
عزیزالله کناری در این‌باره می‌گوید: گزارش‌های دریافتی بروز خسارت در زیرساخت‌هایی چون شبکه انتقال آب و توزیع برق یا شبکه‌های ارتباطی را در خود ندارند و چنانچه حادثه و مسئله‌ای برای این بخش رخ دهد با هماهنگی نهادهای متولی به سرعت رفع می‌شود.

خطر سیل
بندرعباس در شرایطی درگیر گزارش‌های زلزله است که در این استان هشدار سیل هم صادر شده. بخشدار فین با بیان اینکه این بخش در حالت آماده‌باش کامل قرار دارد، می‌گوید: با توجه به اعلام هشدار سطح نارنجی این بخش در حالت آماده‌باش کامل قرار داشته و تمهیدهای لازم برای مناطق زلزله‌زده اندیشیده شده است.
غلامرضا رفیعی با بیان اینکه نشست‌های مدیریت بحران در بخش برگزار شده و به همه اداره‌ها و نهادها اعلام آماده‌باش شده است، می‌افزاید: اطلاع‌رسانی به مردم و به‌ویژه دامداران انجام شده است تا در این مدت از صعود به ارتفاع‌ برای چرای دام خودداری کنند و خانواده‌هایی که از گذشته در معرض خطر سیلاب قرار داشته‌اند جابه‌جا شوند. او با بیان اینکه روستای ذرتو بیشتر از سایر مناطق متاثر از زمین لرزه ۲۳آبان در معرض خطر سیلاب قرار دارد، اظهار می‌کند: اهالی ذرتو بالا با وجود درخواست و مهیا شدن وسایل نقلیه برای جابه‌جایی به نقاط مناسب‌تر تمایلی برای جابه‌جایی ندارند که اقدام‌هایی برای جلوگیری از رسیدن سیلاب به محل برپایی چادرهای آنان از روز گذشته آغاز شده است.
به‌گفته رفیعی، بولدوزر در حال ایجاد مسیر انحرافی برای سیلاب است تا آب به محل چادرها نرسد و اهالی این روستا هر زمان برای جابه‌جایی رغبت نشان دهند می‌توان نسبت به این‌کار اقدام کرد.
او توضیح می‌دهد که این وضعیت جوی از چهارشنبه 8 تا دوشنبه ۱۳دی تداوم خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید