• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 7 دی 1400
کد مطلب : 149309
+
-

مقابله با اومیکرون در استان‌های جوان

26مورد مبتلا به سویه جدید کرونا در کشور شناسایی شده‌اند و طبق اعلام مسئولان هم‌اکنون استان‌های با جمعیت جوان بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند

مقابله با اومیکرون در استان‌های جوان

حمیده پازوکی - خبرنگار‌

جدیدترین سویه کرونا یعنی اومیکرون این روزها در استان‌های مختلف در حال چرخش و آمار ابتلا به این ویروس جدید در حال افزایش است و بیم آن می‌رود که به‌زودی با خیل عظیم مبتلایان به این گونه مواجه شویم. در این شرایط سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرده است اومیکرون جوان‎ها را بیشتر درگیر می‌کند و به همین دلیل سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه‌وبویراحمد و خوزستان که نسبت به سایر استان‌ها جمعیت جوان بیشتری دارند، باید مراقب باشند. جمعیت جوان یعنی افراد 18 تا 35ساله بیشتر ممکن است اومیکرون بگیرند؛ ویروسی که مثل انواع کرونا با مسافران خارجی وارد کشور شده است.‌

  اومیکرون به کدام استان‌ها رفته است؟  
موارد ابتلا به اومیکرون در کشور رو به افزایش و تعداد استان‌های درگیر با این سویه جدید هم بیشتر شده است. تا ظهر دیروز(6دی) براساس اعلام محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، 26مورد قطعی در تهران، خراسان رضوی، هرمزگان، اصفهان و مازندران شناسایی شده و موارد مشکوک هم در حال بررسی است.
این در حالی است که متخصصان پیش از شناسایی نخستین مورد قطعی، درباره احتمال ورود اومیکرون به کشور با توجه به افزایش موارد سرماخوردگی هشدار می‌دادند. حالا این موضوع را عبدالرضا فاضل، رئیس علوم پزشکی گلستان هم تأیید می‌کند و می‌گوید: فرد مبتلا در مینودشت طی یک‌ماه گذشته هیچ سفری نداشته و این بدان معناست که اومیکرون از قبل در این شهرستان جریان داشته است.
همچنین متخصصان عفونی هم عنوان می‌کنند در چند روز گذشته میزان مراجعه‌های افراد با علائم سرماخوردگی افزایش یافته است و باید تمام این علائم را درصورت استمرار بیش از 3-2روز، کرونا درنظر گرفت.

   پاشنه آشیل سیستان و‎ بلوچستان  
در فهرست استان‌های جوان کشور سیستان و بلوچستان رتبه نخست را دارد؛ استانی که مرزی طولانی با همسایگان شرقی دارد و خطر شیوع اومیکرون در آن بالا به‌نظر می‎رسد.
سخنگوی علوم پزشکی زاهدان درباره وضعیت فعلی این استان به همشهری می‌گوید: مهم‌ترین مسئله‌ای که در استان روی آن تکیه می‌شود فراگیرشدن هرچه بیشتر واکسن است و به همین دلیل از همه افرادی که دز دوم یا سوم واکسیناسیون را دریافت نکرده‌اند دعوت می‎کنیم روند واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.
محمدهادی عباسی با بیان اینکه هم‌اکنون 28پایگاه در کنار مراکز تجمیعی کار واکسیناسیون را انجام می‌دهند، می‎گوید: از مجموع افراد بالای 18سال ایرانی 80درصد برای دریافت نوبت اول واکسن کووید-19 اقدام کرده‌ و 62درصد نیز موفق شده‌اند 2نوبت واکسن کووید-19 را دریافت کنند. با وجود این فقط 4درصد از کل جمعیت بالای 18سال استان نسبت به دریافت نوبت سوم واکسن اقدام کرده‌اند.
وی با بیان اینکه در مرز مراقبت‎های ویژه‌ای انجام می‌شود تا موارد مشکوک به کرونا در گذرگاه‌های رسمی شناسایی و قرنطینه شوند، می‌گوید: با توجه به دستورالعملی که چند روز پیش از سوی اداره گمرکات ابلاغ شد، مرزهای زمینی و دریایی بسته و تردد‌ها ممنوع است. البته مرزهای غیررسمی همچنان باز هستند و عبور و مرور غیرقانونی از آنها می‌تواند موجب ورود افراد مبتلا به کشور شود.
سخنگوی علوم پزشکی زاهدان درباره آمادگی این استان برای درمان مبتلایان احتمالی سویه جدید هم می‌گوید: بیمارستان‌های استان در حالت آماده‌باش هستند تا برای پذیرش مبتلایان احتمالی سویه جدید شرایط مناسبی داشته باشند.

  ورود دریانوردان خارجی ممنوع  
بوشهر در ساحل جنوبی کشور هم به‌دلیل همسایگی با هرمزگان و داشتن مرزهای دریایی و مسافران خارجی متعدد در سویه‌های قبلی کرونا همواره از نخستین استان‌های درگیر بیماری شناخته شده است. اکنون با پیدا شدن مواردی از بیماری در هرمزگان و البته داشتن جمعیت جوان، این استان هم آماده مقابله با اومیکرون است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به همشهری می‌‎گوید: سویه اومیکرون در هرمزگان دیده شده و قطعا در بوشهر هم در حال چرخش است. چند نمونه مشکوک هم در استان رویت شده است که در حال بررسی بیشتر هستند و احتمال می‌دهیم 4مورد از آنها به اومیکرون مبتلا باشند. سعید کشمیری با بیان اینکه اومیکرون وارد کشور شده است و به سرعت در همه استان‌ها منتشر خواهد شد، می‎افزاید: با این حال از آنجا که بوشهر با دبی رفت‎وآمد زیادی دارد و دبی ازجمله شهرهای درگیر با موارد متعدد اومیکرون است، از این طریق هم در معرض خطر قرار داریم.
وی درباره وضعیت عبور ومرور از مرزهای آبی استان هم می‎گوید: هم‌اکنون ورود خدمه تمام شناورهای خارجی به بنادر استان ممنوع است و هیچ شهروند خارجی که با شناورها وارد آب‎های استان شده‌ باشد اجازه ورود به خشکی را ندارد. همچنین بنا براعلام وزارت کشور به‌مدت 2هفته تمام ورودی‌های آبی و خاکی به کشور ممنوع شده است تا شیوع این سویه جدید به حداقل برسد. درباره بستن مرزهای بین استانی هم برنامه‌ای در کشور وجود ندارد و رفت‎وآمد بین استان‌ها برقرار است. رئیس علوم پزشکی بوشهر ادامه می‎دهد: کیت‎های تشخیصی هم در اختیار استان قرار داده شده است تا امکان بررسی موارد بیشتری وجود داشته باشد. مواردی که به بررسی ژنتیک نیاز دارد هم به تهران ارسال خواهد شد تا شناسایی موارد خطرناک به سرعت انجام شود.
کشمیری، واکسیناسیون را از مهم‌ترین راه‌های مقابله با سویه‌های جدید می‎داند و می‎گوید: در استان بوشهر 90درصد افراد بالای 12سال دز اول واکسن، 80درصد این گروه سنی 2دوز واکسن و 8درصد هم دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. وی می‎افزاید: چیزی که هم‌اکنون مهم این است که افراد علامت‌دار باید با دقت بررسی شوند زیرا حتی ممکن است تست بعضی افراد منفی باشد. به علاوه کانون‌های بیماری را بهتر کنترل خواهیم کرد و بیمارستان‌های استان هم در حال آماده‎باش و بخش‌های مخصوص بستری در حال آماده‌سازی هستند و اکسیژن و دارو تامین شده است تا درصورت نیاز به بستری گسترده با مشکلی مواجه نشویم.
 
در شبانه‌روز گذشته بیشترین تعداد موارد فوت بیماران کرونایی مربوط به اصفهان با ۱۳نفر، آذربایجان شرقی با ۵نفر، تهران با ۴نفر، فارس با ۳نفر و خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان با ۲نفر بوده است. در این بازه زمانی در ۲۰استان کشور هیچ موردی از مرگ‌ومیر بیماران کرونایی ثبت نشده و ۵استان هم یک فوتی داشته‌اند. این آمار با ورود سویه اومیکرون و شیوع آن در شهرها و استان‌های بیشتر می‌تواند به سرعت افزایش یابد و همین موضوع اهمیت توجه بیشتر به پیگیری و بررسی اومیکرون را در همه استان‌ها نشان می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید