• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 6 دی 1400
کد مطلب : 149220
+
-

آمار‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد

ایران در جایگاه نخست تولید ناخالص داخلی منطقه

صندوق بین‌المللی پول، در آستانه سال نو میلادی، در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: در پایان سال 2021میلیادی تولید ناخالص داخلی ایران به هزار و 81میلیارد دلار خواهد رسید، این بیشترین میزان ارزش تولیدات اقتصادی یک کشور، در منطقه خاورمیانه، آسیای مرکزی و شمال آفریقاست. این نهاد بین‌المللی مشخص نکرده تولید ناخالص داخلی ایران را بر مبنای کدام نرخ برابری ریال در برابر دلار محاسبه کرده است.
به گزارش همشهری، بانک مرکزی معتقد است؛ اقتصاد ایران از رکود خارج شده، مقامات دولتی هم می‌گویند؛ اقتصاد ایران وارد دوره رشد شده است. با این حال مطابق گزارش‌های مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی ایران در ابتدای دهه 90برابر با 686هزار میلیارد تومان بوده که با درنظر گرفتن نرخ برابری ریال در برابر دلار در سال 1390(1370تومان)، ارزش کل تولید ناخالص داخلی ایران، در آن سال، معادل 500میلیارد بوده است. مطابق گزارش مرکز آمار، ارزش کل تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته، به 702هزار میلیارد تومان رسیده است. این آمار نشان می‌دهد اقتصاد ایران در یک دهه گذشته، از نظر ریالی، 2.2درصد رشد کرده، اما از نظر دلاری، ارزش کل تولید ناخالص داخلی ایران، با درنظر گرفتن ارز نیمایی، به 30میلیارد دلار رسیده است که نشان‌دهنده افت 470میلیارد دلاری در ارقام تولید ناخالص داخلی ایران، در دهه 90است. با این حال روز گذشته صندوق بین‌المللی در آستانه سال نو میلادی تازه‌ترین گزارش خود را از وضع اقتصاد کشورهای جهان منتشر کرد که حاوی ارقام تازه‌ای است و نشان می‌دهد؛ ارزش کل تولید ناخالص داخلی ایران بیشتر از ارقام اعلام شده قبلی است.

بیشترین رشد تولید در منطقه
صندوق بین‌المللی پول گزارش داده است: اقتصاد ایران درسال 2021میلادی 2.5درصد رشد کرده و ارزش کل تولید ناخالص داخلی ایران به 1081میلیارد دلار رسیده که ایران را به لحاظ میزان تولیدات اقتصادی، در میان کل کشورهای منطقه خاورمیانه، آسیای مرکزی و شمال آفریقا در رتبه نخست قرار داده است. پس از ایران، عربستان با 842میلیارد دلار تولید در رده دوم قرار گرفته و ترکیه و امارات به‌ترتیب با 795 و 410میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. به‌نظر می‌رسد مبنای محاسبات صندوق بین‌المللی پول در اعلام ارقام تولید ناخالص داخلی ایران، ارز 4200تومانی بوده؛ یعنی نرخی که مورد استناد مراجع رسمی ایران است و به این صندوق اعلام می‌شود.
صندوق بین‌المللی پول گزارش کرده است؛ ارزش کل تولید ناخالص داخلی ایران در سال ‌جاری میلادی از نظر ریالی به 6658هزار میلیارد تومان خواهد رسید. طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد ایران تا سال 2026میلادی به‌طور میانگین 1.9درصد رشد خواهد کرد و در سال آینده میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی ایران به هزار و 136میلیارد دلار و در سال 2026میلادی به هزار و 364میلیارد دلار خواهد رسید. به این ترتیب می‌بایست ارزش ریالی تولید ناخالص داخلی ایران، در سال 2026میلادی، به 7350هزارمیلیارد تومان برسد؛  موضوعی که هیچ‌گاه در آمار‌ها و برآوردهای رسمی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی به آن اشاره نشده است. معلوم نیست چرا آمار‌های این دو نهاد داخلی با آمار‌های صندوق بین‌المللی پول تفاوت فاحشی دارد.

سومین تورم بزرگ منطقه
صندوق بین‌المللی پول همچنین گزارش کرده است؛ اقتصاد ایران در سال‌جاری میلادی با نرخ تورم 39.4درصدی سومین اقتصاد متورم منطقه، بعد از سودان و یمن بوده است. آمارهای این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد؛ نرخ تورم، در سال آینده میلادی در ایران، به 27.5درصد خواهد رسید. طبق برآورد این نهاد بین‌المللی، میانگین نرخ تورم ایران تا سال 2026به سطح 25درصد خواهد رسید. کمترین نرخ تورم در منطقه خاورمیانه، آسیای مرکزی و شمال آفریقا، مربوط به بحرین است نرخ تورم در بحرین به‌طور متوسط در حد 2.5درصد است. تورم اغلب کشور‌های این منطقه، شامل 20کشور، کمتر از 10درصد است و فقط کشورهای سودان، یمن، ایران، لیبی، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان با تورم 2رقمی مواجهند. طبق گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم ترکیه در سال‌جاری میلادی رشد زیادی را تجربه کرده و از 12.2درصد در سال 2020میلادی به 17درصد رسیده است. این موضوع ظرف ماه‌های گذشته به کاهش ارزش لیر در ترکیه منجر شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید