• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 5 دی 1400
کد مطلب : 149186
+
-

کیسه‌بوکسی که روانشناسی می‌کند

سامان رضایی

 تصور کنید روانشناس‌تان برای بهبود حال شما ناگهان از پشت میزش بلند شود و بگوید اگر حالت خوب می‌شود، آن دستکش‌های بوکس را دستت کن و تا می‌توانی من را بزن. اگر خیال می‌‌کنید این صحنه را فقط در‌ رؤیا می‌توان دید و کسی نمی‌تواند دق‌دلی‌ و عصبانیت‌اش را سر یک روانشناس خالی کند، سخت در اشتباهید. 
همین الان در ترکیه برخی مراجعه‌کننده‌های عصبانی در حال مشت‌زدن به روانشناسی به نام حسن‌رضا‌گانای هستند. او که به مربی استرس‌کش مشهور است، به مراجعان خود اجازه می‌دهد حسابی به او مشت بزنند و با اعصابی آرام به خانه بروند. آنطور که حسن تعریف می‌کند، ماجرا از روزی آغاز شد که او روی کاناپه‌اش نشسته بود و با ظرف پاپ‌کورنی در دست مشغول دیدن فیلم سینمایی بلبل‌ شرقی(‌Eas‌tern Nightingale‌) بود و آنجا با شخصیتی آشنا شد که به دیگران اجازه می‌داد برای کاهش استرس‌شان او را بزنند. حسن همانجا متوجه شد برای برخی تیپ‌های روانی راهکارهایی مانند یوگا و ورزش و غیره راهگشا نیست. او حالا با استفاده از همین روش بسیاری از مراجعان خود را اگرچه درمان نکرده، اما آرامش آنها را تامین کرده است. جالب اینکه 70درصد مراجعانی که به این روانشناس کیسه‌بوکس مراجعه می‌کنند، زنان هستند و اصلا هم با او مماشات نمی‌کنند تا صدمه‌ای به او نزنند. حسن می‌گوید اگر دستکش‌‌های بوکس دست‌شان نباشد، به‌طور حتم آسیب می‌بینم. او هر روز فقط به 4نفر وقت می‌دهد و آنها می‌توانند طی 10 تا 15دقیقه‌ای که وقت دارند، به او مشت بزنند. او هنوز هزینه جلسه‌های کیسه‌بوکسی خود را به خبرنگار‌ها اعلام نکرده است.
به‌گفته روانشناس‌هایی که بسیاری از آنها البته شیوه درمان حسن را تأیید نمی‌کنند، کنترل‌خشم راهکار‌های بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین آنها شرکت در کلاس‌های ورزش‌های رزمی است. راه‌های کنترل خشم برای کمک به شما در جلوگیری از گفتن حرف یا انجام کاری که ممکن است بعدا پشیمان‌تان کند، اهمیت زیادی دارد. پیش از اوج‌گرفتن عصبانیت، می‌توانید از استراتژی‌هایی مانند شمردن، نفس عمیق و غیره استفاده کنید.
حسن هم در این‌باره می‌گوید: اگر دست‌تان به یک حریف‌تمرینی آماده کیسه‌بوکس‌شدن نمی‌رسد، چیزهایی که نمی‌توانید بگویید را بنویسید. حتی می‌توانید جدال فرضی خود با شخص مقابل‌تان را یادداشت کنید. می‌خواهید به او چه چیزهایی بگویید؟ چه جواب‌هایی برای بحث‌تان آماده کرده‌اید؟ همه اینها را بنویسید و مطمئن باشید این کار کمک زیادی به آرام‌شدن و کنترل خشم شما خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید