• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 5 دی 1400
کد مطلب : 149169
+
-

در نشست روز ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی تأکید شد

تعیین وظایف دستگاه‌های مدیریت بحران

علیرضا زاکانی: جانشینی شهرداری تهران در ستاد بحران کشور، یک فرصت است

گزارش
تعیین وظایف دستگاه‌های مدیریت بحران

 شهردار تهران با تأکید بر اینکه مدیریت بحران در تهران به‌دلیل حادثه‌خیز بودن به دقت بالایی نیاز دارد، گفت: جانشینی شهرداری تهران در ستاد بحران کشور برای ارتقای سطح خدمات، پیشگیری و مواجهه با بحران یک فرصت است. همچنین باید وظایف شهرداری و وظایف دیگر دستگاه‌ها مشخص شود.
به گزارش همشهری، مدیران ارشد سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی (5دی‌ماه و همزمان با سالگرد زلزله بم) در جلسه با شهردار تهران درباره مسائل و چالش‌های این سازمان گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.
علیرضا زاکانی ضمن تشکر از مدیران سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که این مجموعه را به یک مجموعه فعال و پیشرو تبدیل کرده‌اند، گفت: درخواست من این است که تکالیف ما در حوزه مدیریت بحران احصا شود و تکالیف خود را انجام دهیم و در این زمینه از ظرفیت همه مردم استفاده کنیم. برای حرکت در این مسیر ایجاد شبکه‌ای از مردم در جهت آموزش ضرورتی انکارناپذیر است.
شهردار با تأکید بر توجه به زیرساخت‌ها گفت: در این زمینه از شما می‌خواهم بسته‌ای با اولویت‌بندی ارائه کنید و در ادامه ما نیز وظایف دیگر دستگاه‌های متولی در بخش صیانت و مدیریت بحران را احصا کنیم تا در این زمینه مطالبه و ظرفیت همکاری ایجاد شود. وی ادامه داد: نکته دیگر ایجاد زمینه آموزشی، تبلیغی و انگیزشی است که می‌توان از ظرفیت سریال‌های تلویزیونی در حوزه آموزش مدیریت بحران استفاده کرد.
زاکانی با تأکید بر اینکه باید نگاه به داخل شهرداری و امکانات آن داشته باشیم، گفت: در این میان البته بخشی دیگر از مسئولیت‌ها ناظر به دیگر دستگاه‌هاست تا بتوانیم از این طریق و با ایجاد پیوستگی در مدیریت بحران موفق باشیم. نقطه آغاز را می‌توان شهرداری تهران قرار داد که بتوانیم با لکه‌گذاری به سمت ایجاد بافتی جدید برویم که برای شهر نه‌تنها زیان ندارد، بلکه آورده نیز دارد.
او با اشاره به اینکه می‌توانیم شرایط جدیدی برای اداره شهر ایجاد کنیم، ادامه داد: باید تأکید کنم که ما در حال فعالیت هستیم تا مردم در آرامش و رفاه باشند؛ زیرا داشته‌های ما بسیار بالاست و این داشته‌ها را می‌توانیم در اختیار دیگر کلانشهرها و حتی کشورهای دیگر نیز قرار دهیم.
شهردار تهران افزود: در بخش بین‌الملل، باید نقشه دقیقی احصا شود که آغاز آن کلانشهرهای ایران است. در ادامه کشورهایی هستند که نیازمند تجارب ما هستند و ما چه در بخش استفاده از تجارب، چه در بخش ارائه تجارب بحران نباید خساست به خرج دهیم.
زاکانی با گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و جانباختگان زلزله بم تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم راه شهید سلیمانی را دنبال و به سمتی حرکت کنیم که زلزله‌هایی مانند زلزله بم این چنین خساراتی را به‌دنبال نداشته باشند.
در ادامه این نشست، علی نصیری، سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده این سازمان در حوزه‌های مختلف ازجمله واکسیناسیون و مدیریت بحران ارائه کرد. پس از آن دیگر مدیران این سازمان نیز موضوعات و چالش‌های معاونت تحت مدیریت خود را با شهردار تهران مطرح کردند.
یکپارچه‌سازی‌ اطلاعات، استفاده از ظرفیت‌های فاوای شهرداری، ایجاد بخش‌های آموزشی عمومی در حوزه تاب‌آوری در مناطق مختلف پایتخت، برنامه‌ریزی، بودجه، ایجاد سامانه‌های هشدار سریع، برنامه‌ریزی در بخش eoc، آیین‌نامه اجرایی و اساسنامه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از مواردی بود که مدیران ارشد سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره سازوکار تکمیل و توسعه آن با شهردار گفت‌وگو کردند.
 
 ایجاد هویت سلامت در تهران
شهردار پایتخت همچنین در نشست جداگانه‌‌‌ای با تأکید بر ایجاد و تقویت هویت سلامت برای تهران، گفت: در حوزه سلامت شهر به‌شدت نیازمند کمک دیگر دستگاه‌ها ازجمله دانشگاه‌ها هستیم و اعلام می‌کنیم شهرداری نیز آماده همکاری است. امیدواریم در موضوع کرونا چشم‌انداز و افقی را در شهر تهران فراهم کنیم. البته وزارت بهداشت متولی اصلی این موضوع است اما ابعاد سلامت به همه شئون و مجموعه‌ها برمی‌گردد.
زاکانی در جلسه شورای سیاستگذاری سلامت گفت: ما در مدیریت شهری جدید پایتخت به تحول در روح و جسم شهر توجه اساسی داریم تا شرایط شهر را متفاوت از شرایط امروز کنیم. این خواسته و هدف به‌تنهایی از شهرداری برنمی‌آید و نیازمند بهره‌گیری و کمک از ظرفیت همه نهادهاست. باید بر این نکته تأکید کرد که شهرداری سهم بزرگی در حوزه‌های مختلف دارد، چراکه در پایین‌ترین سطح هرم اجتماعی با مردم گره خورده و در این دوره نیز پیوستگی حکومتی و حاکمیتی مناسبی برای استحکام‌بخشی به این شرایط ایجاد شده است.
او  بیان کرد: فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در گذشته نیز مدنظر شهرداری بود اما شهرداری در این موضوعات خود را در حاشیه می‌دید. در این دوره شهرداری با مسئولیت‌پذیری به میدان آمد و ستاد آسیب‌های اجتماعی با حضور استانداری، فرمانداری ناجا، سپاه، بهزیستی و دیگر نهادها تشکیل شد و در هیأت دولت و استانداری هم موضوع دنبال می‌شود تا بتوانیم تهران را به سمت کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهبود شرایط سوق دهیم.
شهردار تهران اضافه کرد: در حوزه بهداشت نیز با مسئولان ازجمله معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور و شورای سیاستگذاری جلساتی تشکیل شد و مدیریت این میدان و پیگیری موضوعات به شهرداری واگذار شد. زاکانی با بیان اینکه محورها و سرفصل‌های مختلفی برای شهر باز شده که یکی از آنها سلامت است، گفت: تهران از آلودگی‌های ویژه‌ای رنج می‌برد و از نظر شبکه خدمات بهداشتی فقیر است. می‌توان گفت حتی از بسیاری از روستاها و شهرهای دورافتاده کشور هم عقب‌تر است.
او با اشاره به اینکه نمی‌توانیم به موضوع حمل‌ونقل و معتادان متجاهر بی‌تفاوت باشیم و آنگاه بگوییم شهر ما سالم است، خاطرنشان کرد: در تهران ۳۵۳محله داریم و ذیل این محلات از طریق ایجاد شرایط می‌توانیم اقدامات مناسبی انجام دهیم. باید ظرفیت‌های مردمی و تحول گسترده‌ای که در این بخش وجود دارد را دنبال کنیم زیرا این امور بدون محور قراردادن مردم انجام‌شدنی نیست. برای این کار نیاز به ظرفیت‌های حاکمیتی، مجموعه‎های مردمی و بخش خصوصی داریم تا بتوانیم این موارد را در یک بسته ببینیم.
زاکانی با بیان اینکه ارتقای بخش بهداشت، پیگیری و بالابردن ارائه خدمت در سطح درمان و یا فرهنگسازی‌ از طریق به‌کارگیری لوازم تبلیغی توسط شهرداری دنبال می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم که استمرار این جلسات به نتیجه جدی در این زمینه‌ها بینجامد.
شهردار تهران با بیان اینکه ما می‌توانیم حداقل در ۴سطح همکاری‌های خود را تعریف کنیم، خاطرنشان کرد: سطح اول، هماهنگی است. اگر ما می‌خواهیم در تهران اقدامی در حوزه سلامت انجام دهیم، لازم است همه ظرفیت‌های موجود با هم هماهنگ شوند. سطح دوم همکاری بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی است. باید به این موضوع توجه داشت که ما برخی از ظرفیت‌ها را در اختیار داریم و برخی از ظرفیت‌ها را باید خلق کنیم.
او با اشاره به ظرفیت سراهای محله و مساجد افزود: ما در شهر تهران ۳۵۳محله داریم که در سراهای محله خانه سلامت وجود دارد و باید آنها را تقویت کنیم و گسترش دهیم، اما ذکر این نکته ضروری است که ما به این موضوع بسنده نمی‌کنیم و در یک لایه پایین‌تر از آن نیز وارد عمل می‌شویم. می‌خواهیم در ۱۷۰۰مسجد گروه‌های جهادی را ساماندهی کنیم که در مسیر سلامت پیرامون مسجد و محیط اقدام کنند؛ به‌گونه‌ای که در عمل به سمت و شکلی پیش رویم که خود مردم توانمند شوند و خود آنها به هم در این راستا کمک کنند. پس از توانمندسازی، خانه‌های سلامت را به شبکه وصل می‌کنیم که در این مسیر بسیج، هلال‌احمر و دیگر دستگاه‌ها می‌توانند کمک کنند.
زاکانی با تشریح سطح سوم همکاری بیان کرد: سطح دیگر همکاری در حوزه هوشمندسازی است که به وسیله آن بهترین خدمت را می‌توانیم ارائه کنیم و در ادامه مسیری را دنبال می‌کنیم که به‌واسطه آن بتوانیم هویتی برای تهران خلق کنیم، زیرا تهران را جز به  پایتخت بودنش نمی‌شناسند و هویتی برای آن تعریف نشده و ما به‌دنبال ایجاد هویت برای آن هستیم که یکی از آنها هویت سلامت است.
شهردار پایتخت با بیان اینکه یکی دیگر از سطوح همکاری هویت نخبگی و دانش شهر تهران است، افزود: در شهرداری تهران به‌شدت نیازمند کمک دیگر دستگاه‌ها ازجمله دانشگاه هستیم و آمادگی شهرداری برای انجام همکاری را هم اعلام می‌کنیم. خواهش من از دوستان این است بعد از پیاده‌شدن مباحث مطرح‌شده در جلسه، دسته‌بندی لازم انجام‌ و به ازای آن تکالیف ما احصا شود تا همکاری جدی خود را آغاز کنیم.
در این جلسه کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش پزشکی و مدیران حوزه‌های مرتبط شهرداری حضور داشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید