• جمعه 30 شهریور 1403
  • الْجُمْعَة 16 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 20
یکشنبه 5 دی 1400
کد مطلب : 149165
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KrnO8
+
-

حمایت دیپلماسی از رزمایش میدان

رزمایش پیامبر اعظمص17، تقدیر رئیس‌جمهور و دستگاه دیپلماسی کشور را به همراه داشت

دفاعی
حمایت دیپلماسی از رزمایش میدان

برگزاری رزمایش مشترک سپاه کمتر از یک هفته مانده به شروع مذاکرات برجامی ایران در وین با وجود برخی واکنش‌های منفی خارجی همچون انگلیس، حمایت و تقدیر رئیس‌جمهور و دستگاه دیپلماسی در داخل را به همراه داشت. رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی با تقدیر از تلاش‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسداری همزمان از امنیت ملت ایران و ملت‌های منطقه، رزمایش پیامبراعظم(ص) ۱۷ را نشانه‌ای آشکار از اراده و توانمندی جمهوری اسلامی ایران در دفاع از منافع و امنیت ملت ایران برشمرد و تصریح کرد: هرگونه تحرک خصمانه از سوی دشمنان با پاسخ فراگیر و قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد و معادلات راهبردی را به‌صورت معناداری تغییر خواهد داد.
رزمایش پیامبر اعظم(ص)17سپاه 5روز در سواحل خلیج‌فارس و تنگه‌هرمز برگزار شد. نیروهای سپاه در این رزمایش موشک‌های بالستیک و کروز خود را با موفقیت به سمت اهداف از پیش تعیین‌شده شلیک کردند. برخی از این موشک‌ها همچون سجیل، قدر و عماد برد نزدیک به 2هزار کیلومتر و فراتر از آن دارند. فرماندهان ارشد نظامی کشور این رزمایش را پاسخی به تهدیدات اخیر رژیم‌صهیونیستی اعلام کردند.
وزارت خارجه انگلیس که نماینده این کشور در مذاکرات برجامی با ایران شرکت دارد، با ابراز نگرانی از شلیک موشک‌های بالستیک در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷، مدعی شد که این اقدام، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما استفاده ایران از موشک‌های بالستیک در پرتاب آزمایشی را که انجام آن امروز تأیید شد، محکوم می‌کنیم. این پرتاب‌ها نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود که از ایران می‌خواهد هیچ‌گونه فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک قادر به حمل تسلیحات اتمی، ازجمله انجام پرتاب موشک با استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک را انجام ندهد. این اقدامات تهدیدی برای امنیت بین‌المللی و منطقه بوده و از ایران می‌خواهیم فورا چنین فعالیت‌هایی را متوقف کند.»

برای دفاع اجازه نمی‌گیریم
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در یادداشت کوتاهی درباره این رزمایش در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: «جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری مقتدر، همواره منادی صلح و ثبات منطقه‌ای بوده است و رزمایش پیامبر اعظم(ص) علاوه بر آنکه جلوه‌ای از عزم خدشه‌ناپذیر ما برای دفاع مستحکم از میهن اسلامی و پاسخ کوبنده به دشمنان این آب و خاک است، حاوی پیام برادری و امنیت به کشورهای دوست و همسایه است.» پس از طرح مواضع انتقادبرانگیز انگلیس، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم پاسخ داد: «جمهوری اسلامی ایران برای برنامه دفاعی خود نه از کسی اجازه می‌گیرد و نه در مورد آن مذاکره می‌کند.» براساس گزارش ایرنا، سعید خطیب‌زاده ضمن محکوم کردن مواضع انگلیس گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی و مطابق نیازهای دفاعی خود عمل می‌کند و لذا نه‌تنها اینگونه موضع‌گیری‌ها و اظهارات، مداخله در امور داخلی ایران به‌حساب می‌آید، بلکه حاکی از ادامه سیاست یک بام و دو هوای لندن است. این کشور درحالی‌که در یک رقابت بی‌پایان برای فروش مخرب‌ترین سلاح‌ها به منطقه غرب آسیا و دیگر مناطق بحران‌زده جهان است و بدون توجه به مقررات عدم‌اشاعه پیمان‌های نظامی، پیمانی مانند اوکاس را منعقد می‌کند، در مورد تمرین‌های نظامی معمول ایران اظهار نگرانی می‌کند. برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به گواه هزاران ساعت بازرسی و گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تماما صلح‌آمیز بوده و ایران هیچ برنامه‌ای برای مصارف نظامی انرژی هسته‌ای نداشته و ندارد که بخواهد برنامه موشکی خود را برای آن طراحی کند. 
خطیب‌زاده تأکید کرد: انگلیسی‌ها بهتر از هرطرف دیگری می‌دانند که برنامه موشکی ایران به هیچ‌وجه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و مفاد آن ارتباطی ندارد و این بریتانیاست که با تفسیر به رأی قطعنامه ۲۲۳۱ عملا مفاد آن ‌را نقض می‌کند. او با محکوم کردن تلاش مقامات بریتانیایی برای القای تهدید ایران در منطقه گفت: آنچه به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه دامن زده و ازجمله فاجعه انسانی در یمن را به‌وجود آورده، اشتهای سیری‌ناپذیر بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی به فروش حجیم تسلیحات پیشرفته به برخی کشورهای منطقه، آن‌هم با آگاهی کامل از نقض حقوق بین‌الملل به‌ویژه حقوق بشردوستانه در کاربرد این تسلیحات است؛ لذا آنها هستند که در پیشگاه مردم مظلوم منطقه و جامعه بین‌المللی باید در قبال افزایش بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه پاسخگو و مسئول باشند. جمهوری اسلامی ایران برای برنامه دفاعی خود نه از کسی اجازه می‌گیرد و نه در مورد آن مذاکره می‌کند. 

مکث
واکنش سفیر ایران در انگلیس

محسن بهاروند، سفیر ایران در لندن در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به موضع‌گیری انگلیس درباره پرتاب موشک‌های بالستیک در رزمایش پیامبر اعظم(ص)17 در چند روز اخیر نوشت: بعضی از کشورها به مانور نظامی ایران که متعارف است و جنبه دفاعی دارد، اعتراض کرده و بعضی آن را مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانسته‌اند. باید به این کشورها برای چندمین بار گوشزد کرد که «قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد موشک‌هایی صحبت می‌کند که برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده‌اند».  موشک‌های ایران برای این کار طراحی نشده‌اند، بلکه طراحی شده‌اند که از خاک ایران دفاع کنند و پاسخ کوبنده‌ای به متجاوزان بدهند. قطعنامه ۲۲۳۱ مفاد زیادی دارد که شما اجرا نکردید و بی‌تفاوت از کنار آن گذشتید. توانایی و صداقت شما برای تشخیص موارد تهدید صلح و امنیت بین‌المللی زیر سؤال است؛ کمااینکه 2جنگ بزرگ‌ به منطقه با این بهانه تحمیل کردید و پس از کشتار هزاران غیرنظامی اعتراف کردید که اشتباه بوده است. اگر صداقت دارید فقط یک‌بار رژیم صهیونیستی را که برخلاف نص صریح منشور ملل متحد به‌صورت روزمره ایران را تهدید به استفاده از زور می‌کند، محکوم کنید تا صداقت شما بر همگان روشن شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید