• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 5 دی 1400
کد مطلب : 149161
+
-

هشتمین دور گفت‌وگوهای لغو تحریم‌ها از فردا آغاز می‌شود

مین‌روبی ایران از مسیر مذاکرات وین

رئیس سازمان انرژی اتمی: درصورت شکست مذاکرات هم ایران قصد غنی‌سازی اورانیوم بالای 60درصد را ندارد

دیپلماسی
مین‌روبی ایران از مسیر مذاکرات وین

  هشتمین دور از مذاکرات کمیسیون مشترک برجام با هدف احیای توافق هسته‌ای درحالی از فردا در وین آغاز می‌‌شود که برخی مقام‌ها و رسانه‌های غربی و صهیونیستی می‌کوشند با فضاسازی پیرامون فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری ‌اسلامی‌ایران، مذاکره‌کنندگان کشورمان را در پیگیری اهداف ترسیم‌شده ناکام بگذارند؛ راهبردی که از یک‌سو با مقاومت دیپلمات‌های ایرانی در وین و ازسوی دیگر اقدام‌های داوطلبانه و شفاف‌ساز سازمان انرژی اتمی کشورمان در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به‌نظر می‌رسد تاحدود زیادی ناکام مانده‌است.
در ماه‌های اخیر و به‌ویژه پس‌از برداشتن گام‌های محدودساز از سوی ایران در واکنش به خروج ایالات‌متحده از برجام، مقام‌ها و رسانه‌‌های غربی کوشش زیادی کردند تا فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه‌ای و جهان معرفی کنند؛ موضوعی که بارها ازسوی مقام‌های کشورمان رد و تأکید شده‌است که با وجود برداشتن گام‌های محدودساز ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای، جمهوری‌اسلامی همچنان اقدام‌های خود را در این حوزه در چارچوب پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی پیش می‌برد و هیچ ابهامی دراین زمینه وجود ندارد.
با وجود اینکه جمهوری‌اسلامی همواره تأکید کرده‌است با لغو تحریم‌ها ازسوی ایالات‌متحده آمریکا، ایران حاضر است به تعهدهای برجامی خود بازگردد، اما در ماه‌های اخیر طرف‌های غربی کوشیده‌اند با سوءاستفاده از گزارش‌‌های بعضا دوپهلوی آژانس، فعالیت‌های هسته‌‌ای کشورمان را تهدیدمحور جلوه دهند. برهمین اساس هم بود که چندی قبل آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، بدون اشاره به عهدشکنی‌‌های این کشور در قبال تعهدات برجامی خود، تلاش کرد چنین جلوه دهد که برنامه هسته‌ای ایران به نقطه برگشت‌ناپذیری رسیده‌است؛ «اگر روند کنونی عدول ایران از تعهدهای برجامی‌اش ادامه یابد، زمان ایران به «نقطه فرار، یعنی مرحله انباشتن مواد هسته‌ای لازم برای ساخت یک واحد از جنگ‌افزار اتمی» به چند هفته کاهش پیدا خواهد کرد.»

گام‌های شفاف‌ساز ایران
اینها درحالی‌است که 2بار حضور رافائل گروسی، مدیرکل‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران طی ماه‌های اخیر و گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی نشان‌دهنده آمادگی جمهوری‌اسلامی برای پاسخ به ابهام‌های آژانس پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان است. اقدام داوطلبانه اخیر ایران در صدور مجوز نصب دوربین‌های جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع «تسا» کرج گواهی بر این مدعاست که جمهوری‌اسلامی برخلاف جوسازی‌های صورت‌‌گرفته ازسوی مقام‌ها و رسانه‌های غربی، فعالیت‌های هسته‌ای پنهانی ندارد و می‌کوشد با برداشتن گام‌های داوطلبانه و شفاف‌ساز و با گذر از بهانه‌‌جویی‌های موجود، مسیر احیای توافق‌ هسته‌ای و لغو مؤثر تحریم‌ها را هموار کند.
در چنین شرایطی مذاکره‌کنندگان ایران در وین، در جریان هفتمین دور مذاکرات کمیسیون مشترک برجام تلاش کردند با در دست گرفتن ابتکار عمل و ارائه پیشنهادهای عملیاتی، آمادگی ایران را برای تعامل دوطرفه در زمینه احیای توافق هسته‌ای به طرف‌های مقابل نشان دهند که ارائه 2سند پیشنهادی درباره «لغو تحریم‌ها» و «فعالیت‌های هسته‌ای» در این راستا قابل تفسیر است. این موضوع نشان می‌دهد درصورت انجام تعهدات ازسوی طرف مقابل، جمهوری‌اسلامی آماده بازگرداندن فعالیت‌های هسته‌ای خود به مدار گذشته است و برخلاف القائات طرف غربی، قصد «گریز هسته‌ای» و انجام اقدام‌های خارج از پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ندارد.

قصد غنی‌سازی بالای 60درصد نداریم
برهمین اساس هم بود که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه تأکید کرد که ایران قصد ندارد غنی‌سازی بالاتر از ۶۰درصد انجام دهد. براساس آنچه اسلامی اعلام کرده، ایران حتی درصورت شکست مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، برای غنی‌سازی بالای 60درصد اقدام نخواهد کرد؛ راهبردی که پروژه تهدیدسازی از برنامه هسته‌ای ایران ازسوی طرف‌های غربی را با شکست مواجه می‌کند. رئیس سازمان انرژی اتمی در این گفت‌وگو با تشریح ظرفیت‌ها و برنامه‌‌های جمهوری‌اسلامی ایران در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود، هدف برنامه هسته‌ای ایران را «حمایت از نیازهای تولید صنعتی کشور» و همچنین «تأمین نیاز مصرف‌کنندگان ایرانی به کالاهای خاص» عنوان می‌کند. اسلامی همچنین با تأکید بر اینکه همه فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران براساس توافق‌ها، اساسنامه و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی انجام می‌شود، از توانایی تولید سوخت هسته‌ای در داخل کشور خبر داد که در نیروگاه اتمی بوشهر از آن استفاده خواهد شد؛ «رایزنی‌هایی با «روس اتم» داشته‌ایم و به‌عنوان بخشی از همکاری‌های خود، بر مبنای طرح‌ها و قراردادهایی که با این شرکت امضا خواهیم کرد، قادر خواهیم بود استفاده از این سوخت در رآکتور هسته‌ای بوشهر را در آینده نزدیک آغاز کنیم.»
وی همچنین با اشاره به برخی تلاش‌ها برای مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات وین و طفره‌رفتن از لغو تحریم‌ها علیه کشورمان، اینگونه اقدام‌ها را ایجاد جو روانی و سیاسی علیه ایران دانست که رژیم صهیونیستی به آن دامن می‌زند و «دشمنی  علیه مردم ایران» تلقی می‌شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تأکید بر تداوم فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت توافق‌های پادمانی و ان‌پی‌تی، گفت: مذاکرات برجام که ایران در آن از حقوق مسلم هسته‌ای خود عقب‌نشینی کرده‌است، صرفا برای رد این اتهام‌ها و اعتمادسازی بوده و همه فعالیت‌‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس است و هیچ فعالیتی در صنایع هسته‌ای ایران خارج از چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی صورت نمی‌‌گیرد. اسلامی علاوه بر تشریح فعالیت‌های اعتمادساز ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای خود، بر نپذیرفتن بازرسانی که «سابقه مشخص همکاری با سرویس‌های بیگانه داشته‌اند» به‌عنوان بازرس آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی تأکید کرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین از پرداخت همه بدهی‌‌های روسیه مرتبط با نیروگاه بوشهر خبر می‌دهد و با اشاره به تعویق 23ماهه در ساخت فاز دوم و سوم نیروگاه بوشهر، از «روس‌اتم» می‌خواهد اجرای این پروژه را با طرح مورد توافق برای جبران همه تأخیرها، تسریع کند.

مکث
ادامه لفاظی‌های رژیم صهیونیستی

اقدام‌های شفاف‌ساز و داوطلبانه جمهوری‌اسلامی در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود ازیک‌سو و عمل‌گرایی در مذاکرات وین ازسوی دیگر درحالی است که این روزها مقام‌های رژیم صهیونیستی همچنان مشغول لفاظی ‌علیه کشورمان و ادامه تهدیدهای گذشته هستند. بر این اساس وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ با ‌روزنامه انگلیسی «تلگراف»، با تکرار لفاظی‌های گذشته علیه جمهوری اسلامی، گفت که تل‌آویو به‌دنبال یک راه‌حل جامع و دائمی برای آنچه «تهدید هسته‌ای ایران» خواند، است. یائیر لاپید در این گفت‌وگو با طرح دوباره تهدیدهای نظامی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، عنوان کرده‌است. «رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان غربی این رژیم باید برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، یک تهدید نظامی معتبر ایجاد کنند.» جدیدترین تهدیدهای وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی درحالی مطرح می‌شود که مقام‌های این رژیم در هفته‌های اخیر با شدت‌بخشیدن به تهدیدهای خود، تلاش کرده‌اند با جوسازی، روند مذاکرات وین را تحت‌تأثیر قرار دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید