• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 4 دی 1400
کد مطلب : 149005
+
-

تاریخ کهگیلویه و ایلات آن

کتاب
تاریخ کهگیلویه و ایلات آن

کهگیلویه‌و‌بویراحمد در طول تاریخ همواره از توابع بهبهان بوده‌ و در دوران صفویه حتی یک نفر به‌عنوان بیگلربیگی کهگیلویه و بهبهان منصوب می‌شد، چنان که تا دوران قاجاریه نیز حاکم بهبهان بر کهگیلویه نیز حکمرانی می‌کرد و در این دوره شهرستان بهبهان که امروزه در استان خوزستان قرار دارد، مرکز این منطقه به شمار می‌رفته است اما در دوره محمدرضاپهلوی این  دو ناحیه از هم جدا شدند. کتاب حاضر که تاریخ کهگیلویه و ایلات آن نام دارد در زمانی نوشته شده است (دهه20) که هنوز این جدایی به‌وجود نیامده بوده، بنابراین شهرستان بهبهان هم بخشی از کتاب را به‌خود اختصاص داده.
درباره جزئیات نویسنده کتاب اطلاعات زیادی در دست نیست. به روایت منصوری‌طباطبایی (مصحح کتاب) محمود باور، سرپرست یا کارمند ارشد شرکت نفت گچساران بوده و این اطلاعات را در سال‌های فعالیتش از منابع گوناگون گردآوری کرده است. خود نویسنده نیز در مقدمه کتاب به این نکته اشاره دارد که اطلاعات مختلف درباره کهگیلویه و ایلات آن را به‌دلیل علاقه شخصی جمع‌آوری کرده، اما بعد از ماجرای جنگ جهانی دوم به تشویق دیگران و به نیت نشان دادن رشادت‌های مردم این ناحیه، دست به قلم برده و آن را در قالب کتاب تألیف کرده است.
مرحوم محمود باور کتاب حاضر را به سال ۱۳۲۴ نوشته، اما چاپ اول آنکه گویا در گچساران انجام شده تاریخ دقیق ندارد. کتاب از سوی انتشارات نوید شیراز در 278صفحه منتشر شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :