• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 4 دی 1400
کد مطلب : 149004
+
-

غار یخ‌مراد کرج

گردشگری
غار یخ‌مراد کرج

یکی از جاذبه‌های گردشگری استان کرج، غار یخ‌مراد است؛ غاری که صاحب‌نظران عمر آن را بین 50تا 230میلیون سال برآورد کرده‌اند! نکته جالب توجه درباره این غار جذاب این است که قندیل‌ها، چکنده‌ها و چکیده‌های این غار برخلاف غارهای دیگر از جنس آهک و رسوبات مختلف نیست؛ بلکه از یخ است! یخ‌هایی که مردم بومی این منطقه اعتقاد دارند خاصیت درمانی داشته و شفابخش است. 
شاید برایتان جالب باشد بدانید که از گذشته برخی با اعتقاد به داشتن خاصیت درمانی، از این یخ‌ها برای بیماری‌هایشان استفاده می‌کردند. حتی برخی معتقد بودند که هر کسی از یخ‌های این غار بخورد، سال بعد به مراد خودش می‌رسد! به همین دلیل است که نام این غار را یخ‌مراد گذاشته‌اند.
 این غار شگفت‌انگیز در 65کیلومتری جاده چالوس و در منطقه گچسر قرار دارد. ارتفاع‌اش هم از سطح دریا حدود 2هزار‌و640متر برآورد شده است. این غار که شکل‌گیری‌اش به دوران پیش از تاریخ ایران باستان برمی‌گردد، 10دی‌ماه سال1381 با شماره 6573 به ثبت ملی رسیده است.
 بهترین زمان بازدید از غار یخ‌مراد، ماه‌های اسفند و فروردین است که قندیل‌های یخی این غار در اوج زیبایی‌شان هستند. همچنین در این روزها، مناظر زمستانی مسیر پیاده‌روی غار نیز بسیار زیبا و چشم‌نواز است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید