• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 2 دی 1400
کد مطلب : 148953
+
-

عربستان درباره تعلل در انتقال ایرلو قبل از شهادت به تهران توضیح داد

توجیه کارشکنی

توجیه کارشکنی

واکنش‌ها به شهادت حسن ایرلو، سفیر جمهوری‌اسلامی ایران در دولت نجات ملی یمن همچنان ادامه دارد. در جدیدترین واکنش‌ها، به‌دنبال سخنان حسین امیرعبداللهیان، وزیرامورخارجه کشورمان درباره کارشکنی سعودی‌ها در جریان انتقال این شهید بزرگوار به کشورمان، مقام‌های عربستان‌سعودی وادار به ارائه توضیح‌هایی در این زمینه شدند.
براساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان(واس)، سخنگوی رسمی ائتلاف عربی به رهبری عربستان در توجیه کارشکنی‌های این کشور در انتقال شهید ایرلو از صنعا به تهران، تعلل در این زمینه را رد کرده‌است.
سرهنگ ترکی المالکی با اشاره به صحبت‌های وزیرامورخارجه کشورمان، معتقد است: فرماندهی ائتلاف عربی به دستور مقام‌های سعودی، با درنظر گرفتن اصول بشردوستانه و احترام به میانجیگری عمان و عراق در کمتر از ۴۸ساعت پس از اعلام وضعیت سلامتی حسن ایرلو، روند انتقال او را تسهیل کرده‌است.
وی همچنین عنوان کرده‌ فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف همه تسهیلات و مجوزهای لازم را برای عبور صادر کرده و از هواپیمای نیروی هوایی عراق (مدل سی۱۳۰) حمایت‌های لجستیک لازم را انجام داده‌است.
ترکی المالکی در این گفت‌وگو همچنین با بیان اینکه «عربستان به رفتارها و اصول انسانی خود ادامه خواهد داد»، ادعا کرد: این دومین‌بار است که ائتلاف عربی به یک شهروند ایرانی کمک می‌کند؛ قبل از این نیز در سال ۲۰۱۹ نیروی هوایی عربستان یکی از افراد کشتی نظامی ساویز در دریای سرخ را به بیمارستانی در عربستان منتقل کرد و برای مدت طولانی برای درمان در آنجا ماند و بعد از آن با وساطت عمان توسط یک هواپیمای سعودی به مسقط منتقل شد تا به کشورش ایران بازگردانده شود.
توضیحات سخنگوی رسمی ائتلاف عربی به رهبری عربستان درباره انتقال شهید ایرلو به تهران درحالی مطرح می‌شود که‌ وزیر امورخارجه کشورمان در جریان تشییع پیکر این شهید بزرگوار با اشاره به تلاش‌های انجام شده در این زمینه از سوی این وزارتخانه، گفته بود: «همکاران من تلاش می‌کردند مجوزی گرفته شود برای انتقال به‌موقع برادر جانبازمان و دیپلمات پرکار ایران در یمن تا بتوانیم وی را به‌موقع به تهران منتقل کنیم و مراحل درمانی ایشان تکمیل شود؛ کوتاهی کردند و ما این کوتاهی و این ظلمی راکه در حق این شهید بزرگ به‌عمل آمد  هرگز فراموش نخواهیم کرد.» امیرعبداللهیان همچنین در این مراسم به «تعلل برخی دستگاه‌های اجرایی عربستان‌سعودی» در این زمینه اشاره و اعلام کرد: جمهوری‌اسلامی ایران اعتراض خود را، براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی به‌صورت رسمی اعلام می‌کند.

داستان رشادت، شهامت و جهاد
وزیر خارجه یمن نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایران‌پرس در صنعا، درباره سفیر شهید ایران در این کشور گفت: مأموریت‌ حسن ایرلو در یمن منحصر به بخش دیپلماتیک نبود، بلکه او از بیمارستان‌ها‌ دیدن می‌‌‌کرد، در مراسم‌ مختلف یمنی‌ها‌ حاضر می‌شد‌ و به آنان اعلام می‌کرد‌ که ملت ایران با آنها‌ست.
هشام شرف عبدالله ادامه داد: زمانی که هیچ‌کس در کنار ما نبود و همه جهانیان تماشاچی بودند، حسن ایرلو وارد یمن شد. ورود او به یمن مانند موشکی بود که در رسانه‌های متجاوزان به یمن منفجر شد؛ هیچ‌کسی انتظار حضور او را در یمن نداشت.
وی ادامه داد: در مدت کوتاهی که شهید ایرلو در یمن حضور داشت، اقدام‌های بسیار زیادی انجام داد که نمی‌توان‌ همه آنها‌ را برای جهانیان، گفت، اما آنچه او انجام داد، ده‌ها‌ سفیر دیگر انجام ندادند. با وجود اینکه ثبات و امنیت در صنعا حاکم است، هیچ سفیری به اینجا نیامد، اما حسن ایرلو داستان رشادت، شهامت و جهاد بود و بعدها درباره او گزارش‌های زیادی خواهید شنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید