• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 1 دی 1400
کد مطلب : 148819
+
-

واکسن تنها سلاح مبارزه با اومیکرون نیست

شرکت آلمانی بیو ان‌تک در حال کار روی یک واکسن سازگار با سویه اومیکرون است

دانش
واکسن تنها سلاح مبارزه با اومیکرون نیست

یکی از دانشمندانی که سازنده واکسن کووید-19 فایزر- بیو ان‌تک است معتقد است واکسن‌ها به تنهایی برای مبارزه با سویه اومیکرون کافی نیستند. اوگور شاهین، مدیرعامل شرکت بیوتکنولوژی بیو ان‌تک هشدار می‌دهد که سایر اقدامات پیشگیرانه برای توقف انتشار ویروس مسری‌تر اومیکرون لازم است.
او در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی لوموند گفت: حتی واکسیناسیون سه‌گانه هم می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود. بنابراین همه باید همچنان به شیوه‌نامه‌های بهداشتی عمل کنند تا زنجیره انتقال متوقف شود. شرایط درگیری با اومیکرون به‌ویژه برای آنهایی که مشکل و بیماری زمینه‌ای دارند می‌تواند سخت‌تر باشد، پس محافظت باید دوچندان باشد. با تبدیل اومیکرون به‌سویه غالب، اقدامات مراقبتی و محافظتی همچنان حیاتی و لازم باقی خواهد ماند.
شاهین می‌گوید که کمپانی آلمانی تحت مدیریت او در حال کار روی یک نسخه سازگارشونده از واکسن طراحی شده برای مقابله با سویه اومیکرون است که می‌تواند تا ‌ماه مارس سال آینده میلادی در دسترس باشد.
او پیش‌بینی می‌کند آنهایی که واکسن‌های اصلی فایزر را دریافت کرده‌اند و حالا دوز تقویت‌کننده را هم گرفته‌اند پس از یک مدت مشخص با کاهش اثربخشی در برابر سویه اومیکرون مواجه می‌شوند. شاهین منتظر داده‌های بیشتر برای تأیید یافته‌های یک مطالعه آلمانی است که نشان می‌دهد اثربخشی واکسن در برابر ویروس پس از 3‌ماه حتی پس از دوز سوم تا 25درصد کاهش پیدا می‌کند. شاهین گفت: بسیار محتمل است در طول زمان شاهد از دست دادن اثربخشی واکسن در برابر اومیکرون باشیم، اما همچنان باید سرعت آن را اندازه‌گیری کنیم. به‌گفته شاهین، کاملا مشخص است که ما دیگر از آن اثربخشی 95درصدی که در برابر گونه اصلی ویروس داشتیم، فاصله داریم اما پس از تزریق دوز سوم، واکسن ما بین 70 تا 75درصد همچنان در برابر هرگونه‌ای از بیماری در محافظت مؤثر است که در کل می‌توان آن را یک نتیجه خوب برای این واکسن دانست.

   علائم اومیکرون

بدون انجام آزمایش تخصصی، امکان ندارد که نوع کوویدی که فرد به آن دچار شده است را تشخیص داد. ممکن است فردی بسته به علائم دچار سرماخوردگی یا دیگر ویروس‌های تنفسی شده باشد. بنابراین انجام تستی مختص سویه اومیکرون کووید-19 در این مرحله واجب است. علائم رایج و سنتی کووید شامل تب یا لرز، سرفه، تنگی نفس یا سخت نفس کشیدن، سردرد، احساس کوفتگی، گلودرد، آبریزش بینی و قابل تشخیص‌ترین آن یعنی از دست رفتن حس بویایی و چشایی بود.  اما طبق اپلیکیشن ZOE COVID Study که برنامه‌ای برای تجزیه و تحلیل داده‌های ساکنان لندن است، این فهرست درباره اومیکرون تا حدی متفاوت است. اومیکرون به سرعت در لندن در حال پخش شدن است و به سویه غالب در این کشور تبدیل شده است.همچنین به‌‌گفته دانشمندان باتوجه به جشن‌های کریسمس و آغاز سال نوی میلادی انتظار می‌رود که به‌سویه غالب در سایر کشورهای دنیا تبدیل شود.
با این حال، زئو کووید، 5علامت اصلی فعلی ابتلا به این سویه را اینگونه بر می‌شمارد: آبریزش بینی، سردرد، احساس خفیف تا متوسط خستگی و گلودرد. پروفسور تیم اسپکتور، دانشمند ارشد در اپلیکیشن
 ZOE COVID Study می‌گوید: همانطور که داده‌های اخیر به ما نشان می‌دهد، علائم اومیکرون عمدتا شبیه علائم سرماخوردگی است؛ آبریزش بینی، سردرد، گلودرد و عطسه. بنابراین با داشتن این علائم، سرماخوردگی را فراموش کنید و آن را اومیکرون بدانید و خود را قرنطینه کنید. ما همچنین شاهد 2 تا 3 برابر بیشتر عفونت‌های خفیف در افرادی که دوز تقویت‌کننده واکسن را زده‌اند هستیم. بنابراین باید بگوییم که واکسن‌ها همچنان بسیار محافظت‌کننده و یک سلاح حیاتی در برابر سویه جدید هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید