• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 1 دی 1400
کد مطلب : 148814
+
-

رکورد برداشت بادام زمینی شکست

شهرستان‌های شمالی اردبیل با برداشت بیش از 43هزار تن بادام زمینی رکورددار این محصول در کشور شدند

گزارش
رکورد برداشت بادام زمینی شکست

شهره کیانوش‌راد- خبرنگار

شهرستان‌های شمالی اردبیل، پاییز پربار و پرکاری را گذراندند و با برداشت بیش از 43هزار تن بادام زمینی رکورددار این محصول در کشور شدند. درحالی‌که پیش از این آستانه اشرفیه در استان گیلان رکورددار تولید  بادام زمینی بود. کاشت و برداشت خوب این محصول موجب شد بسیاری از کشاورزان زمین زراعی خود را به کشت بادام زمین اختصاص دهند، اما مسئولان جهادکشاورزی به دلایل مختلف به کشاورزان توصیه می‌کنند همه زمین زراعی خود را به کاشت بادام زمینی اختصاص ندهند.
حسن روحی، مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی اردبیل در گفت‌وگو با همشهری درباره دلایل روی آوردن کشاورزان به کشت بادام زمینی و چالش‌های پیش رو توضیح می‌دهد.
روی آوردن کشاورزان اردبیلی در شهرستان‌های شمالی استان به سمت کشت بادام زمینی به‌ویژه در 5سال اخیر موجب شد امسال سطح زیرکشت این محصول به نسبت سال قبل 63درصد افزایش یابد. پیش‌بینی شده بود امسال کشاورزان به ازای هر هکتار 4تن بادام زمینی را در اراضی حاصلخیز پارس‌آباد برداشت ‌کنند.
حسن روحی، مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی اردبیل می‌گوید: در 20سال‌ گذشته کشت بادام زمینی به‌صورت محدودکشت می‌شد، اما در 5سال گذشته زمین‌های زیرکشت بادام زمینی روند صعودی و امسال نسبت به سال قبل 63درصد افزایش داشته است.
محدود شدن کشت و برداشت به روش سنتی در سایر مناطق مانند آستانه اشرفیه می‌تواند از دلایل روی آوردن کشاورزان اردبیلی به کشت بادام زمینی باشد، اما آمار ارائه شده از سوی مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی اردبیل بیانگر این موضوع است که درآمدزایی از راه فروش این محصول در روی آوردن کشاورزان به کشت بادام زمینی بی‌تأثیر نبوده است: امسال بیش از 10هزار هکتار زمین زراعی 2325نفر زارع به کشت بادام زمینی اختصاص داده شده بود. این زمین‌ها عمدتا در شهرستان‌های شمالی اردبیل در بیله‌سوار و پارس‌آباد و بخشی هم در شهرستان خلخال بود.
امسال محصول برداشت شده با قیمت بالای 22تا 26هزار تومان به فروش می‌رسید و قیمت مغزبادام نیز بین 60تا 70هزار تومان از کشاورز خریداری ‌می‌شد. در سال‌های گذشته برداشت محصول به‌صورت دستی انجام می‌شد، اما افزایش دستگاه‌های مکانیزه به تعداد 56مورد موجب شد بیشتر کشاورزان به‌صورت مکانیزه کار برداشت را با سرعت بیشتری انجام دهند. 3850کیلوگرم محصول در هر هکتار و در کل 43هزار تن بادام زمینی برداشت و روانه بازار شد.

کشاورزان توصیه‌ها را جدی بگیرند
پیش از این گیلان رکورددار تولید بادام زمینی بود، اما روند صعودی برداشت این محصول در اردبیل موجب شد این استان رکورددار برداشت محصول بادام زمینی در کشور شود.
روحی استفاده از دستگاه‌های مکانیزه، نداشتن مشکل آب و درآمدزایی از راه فروش این محصول را از دلایل گرایش کشاورزان به کشت بادام زمینی عنوان می‌کند و در عین حال این هشدار را به کشاورزان می‌دهد که تمام زمین‌های خود را به کشت این محصول اختصاص ندهند: از آنجا که بادام زمینی جزو محصولات اساسی برای وزارت جهادکشاورزی محسوب نمی‌شود به کشاورزان توصیه کرده‌ایم که برای پیشگیری از مشکلات فروش همه زمین خود را به کشت بادام زمین اختصاص ندهند. سطح کشت را محدود کنند و اگر 5هکتار زمین دارند 2یا 3هکتار را به کشت بادام زمینی اختصاص دهند تا متضرر نشوند. گندم و جو از غلات مورد نیاز کشور است و جایگزینی کاشت این محصولات با بادام زمینی می‌تواند در آینده برای آنها با مشکلاتی همراه شود.

حمایت از کشاورزان
راه‌اندازی کارگاه‌های بسته بندی و خشک‌کنی و بیمه محصولات از مشکلات پیش روی کشاورزان اردبیلی است. مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی اردبیل در این‌باره می‌گوید: ایجاد صنایع تبدیل و بسته‌بندی در منطقه از مهم‌ترین نیازهای کشاورزان است که با این کار می‌توان از خام فروشی جلوگیری کرد. حتما اگر سرمایه‌گذار بیاید، جهادکشاورزی و صنعت و معدن و تجارت حمایت‌های لازم را از او انجام می‌دهند، اما باید توجه داشت که بادام زمینی محصول اساسی به شمار نمی‌آید و به همین دلیل از حمایت بیمه‌ای برخوردار نیست.
روحی می‌افزاید: این موضوع را پیگیری کرده‌ایم که کشاورزان بتوانند محصولات خود را از طریق صندوق بیمه، بیمه کنند. با توجه به گران شدن محصولاتی مانند پسته و سایر آجیل‌ها و استقبال از کاشت و فروش بادام زمینی، امیدواریم با حمایت‌های ملی و بیمه‌ای بتوانیم مشکلات کشاورزان اردبیلی در این زمینه را رفع کنیم، اما تأکید می‌کنم که با توجه به بحث الگوی کشت و مشکل کم آبی که در کل کشور وجود دارد، کشاورزان قبل از اقدام به کشت بادام زمینی حتما هماهنگی‌های لازم را با مراکز خدمات کشاورزی انجام دهند ضمن اینکه همه زمین زراعی خود را به کشت بادام زمینی اختصاص ندهند تا در تلاطم بازار متضرر نشوند.

مکث
چرا کشت بادام زمینی به سود کشاورزان است؟

   فسادپذیری کمتر و ارزش افزوده بالا و کم بودن میزان ضایعات
   دانه بادام زمینی دارای ۳۰ تا ۴۵درصد روغن و ۲۵درصد پروتئین است
   بادام زمینی موجب تثبیت ازت هوا در خاک می‌شود و کشت آن به حاصلخیزی خاک کمک می‌کند
   کشت مکانیزه، استفاده مناسب از زمین، سهولت کار و بهره‌وری مناسب
   بادام زمینی جزو محصولات  با ارزش افزوده بالاست

این خبر را به اشتراک بگذارید