• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14876
+
-

رعایت‌نکردن استانداردهای حسابداری یک شرکت دردسرساز شد

گزارش ویژه
رعایت‌نکردن استانداردهای حسابداری یک شرکت دردسرساز شد

به‌دنبال اعلام نظر سازمان بورس درباره رعایت نشدن استاندارد‌های حسابداری در یک شرکت بورس و تأیید جامعه حسابداران رسمی، یک شرکت معتبر حسابرسی از فهرست حسابرسان مورد اعتماد سازمان بورس حذف شد و سازمان بورس هم در این‌باره توضیح داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، 5 اردیبهشت سال‌جاری اطلاعیه‌ای از سوی یک شرکت بورس در سامانه کدال منتشر شد و طی آن سازمان بورس ضمن اعلام ارجاع پرونده به کارگروه کنترل کیفیت جامعه حسابداران رسمی، صورت‌های مالی شرکت را دارای ایرادات اساسی دانست و بازگشایی نماد را مشروط به اصلاح صورت‌های مالی این شرکت کرد.
برهمین اساس روز گذشته جامعه حسابداران رسمی اعلام کرد: ایرادات سازمان بورس به‌صورت‌های مالی سال‌های 94، 95و 96این شرکت وارد بوده است.  بر این اساس نه فقط مواضع سازمان بورس درباره رعایت نکردن استانداردهای حسابداری در شرکت تأیید شد، بلکه حسابرس شرکت به‌دلیل ایرادات پرونده حسابرسی، از فهرست حسابرسان مورد اعتماد سازمان بورس حذف شد.

جامعه حسابداران رسمی همچنین اعلام کرد: با توجه به میزان ایرادات ناشی از وجود نداشتن رسیدگی‌های مناسب، عدم‌تهیه شواهد حسابرسی و عدم‌تکمیل پرونده حسابرسی به نحو مناسب، مؤسسه حسابرسی مسئول از فهرست حسابرسان مورد اعتماد سازمان بورس به‌مدت 2سال اخراج می‌شود. بنابراین مؤسسه مذکور تا زمان پذیرش دوباره (دست کم 2سال دیگر) مجاز به پذیرش کار جدید در ارتباط با اشخاص حقوقی نخواهد بود. البته برای این مؤسسه منعی برای انجام تعهدات قبلی وجود نخواهد داشت. با توجه به اعلام جامعه حسابداران رسمی، این شرکت بورس ملزم به اصلاح صورت‌های مالی خود است و باز شدن نماد این شرکت در بورس منوط به اصلاح صورت‌های مالی و تهیه صورت‌های جدید است.



توضیح سازمان بورس

در همین رابطه مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس به پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه گفت: در اطلاعیه شفاف‌سازی‌ منتشر شده در سامانه اطلاعات ناشران (کدال) آخرین اقدامات صورت گرفته و آخرین وضعیت این شرکت برای استحضار سهامداران اعلام شده است. سعیدمحمد علیزاده افزود: شرکت باید قبل از بازگشایی نماد معاملاتی پاسخ ابهامات اعلام شده و صورت‌های مالی ۱۲‌ماهه حسابرسی شده سال‌96 را ارائه می‌کرد.او افزود: پیرو آن پاسخ اولیه «این شرکت درباره موارد مورد سؤال به تازگی ارسال شده و پس از بررسی پاسخ‌ها و مدارک ارسالی، درصورت نیاز، اطلاعات و توضیحات بیشتر نیز دریافت و اطلاعات فوق قبل از تاریخ بازگشایی نماد معاملاتی، در سامانه کدال منتشر خواهد شد. او ادامه داد: سازمان بورس پاسخ استعلام دریافتی از مراجع ذی‌ربط را که حاکی از رعایت نکردن استانداردهای حسابداری و ابهام در قسمتی از صورت‌های مالی سال‌های گذشته بود برای انجام اصلاحات لازم به شرکت مذکور ارسال کرده است. او تأکید کرد:هیأت‌مدیره این شرکت بورس نیز مطابق با مقررات ملزم به تهیه صورت‌های مالی براساس استانداردهای حسابداری هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید