• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14875
+
-

تأمین مالی 83هزار میلیارد تومانی شرکت‌ها از بازار سرمایه

حجم انتشار اسناد خزانه اسلامی168درصد رشد کرد

مدیر گروه بازارها و ابزارهای مالی مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس اعلام کرد: دولت و شرکت‌ها در سال96 معادل 83هزار میلیارد تومان از منابع مالی مورد نیازشان را از طریق بازار سرمایه تأمین کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازارسرمایه، میثم حامدی با اعلام این خبر افزود: تأمین مالی بازار اولیه و ثانویه در بازار سرمایه به مبلغی حدود 829هزار میلیارد رسید که نسبت به زمان مشابه در سال1395، رشدی 57درصدی را از خود نشان داده است و آمارهای موجود در مجموع عملکرد موفق بازار سرمایه در عرصه تأمین مالی را نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: براساس آمار منتشر شده از سوی مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، تا پایان اسفند سال1396، عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس به بیش از 5هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به زمان مشابه در سال1395، افزایشی 45درصدی داشته است.



رشد 122درصدی ابزار تأمین مالی

مدیر گروه بازارها و ابزارهای مالی مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: همچنین انتشار انواع ابزارهای تأمین مالی در بازار سرمایه به حدود 649هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به زمان مشابه در سال1395، رشدی 122درصدی داشته است.

به‌گفته حامدی، همچنین افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام بالغ بر 173هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به عملکرد سال95، رشدی 243درصدی داشته است.



رشد 187درصدی اوراق بدهی

حامدی خاطرنشان کرد: براساس آمار منتشرشده از سوی مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، انتشار انواع اوراق بدهی با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار (اوراق بدهی شرکت‌های خصوصی) به بیش از 47هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به زمان مشابه در سال95 افزایشی 187درصدی داشته است.

مدیر گروه بازارها و ابزارهای مالی مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین افزود: اوراق مشارکت دولت، شهرداری‌ها و بانک‌ها به 112هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به عملکرد سال95 رشدی 365درصدی داشته است. همچنین بالغ بر 348هزار میلیارد ریال اوراق اسناد خزانه اسلامی منتشر شده که نسبت به عملکرد سال95 افزایشی 168درصدی داشته است.



عملکرد موفق بازار سرمایه

حامدی ادامه داد: اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاه‌های خصوصی موفق عمل کرده است یا خیر؟ که در این مورد هم با یک بررسی آماری ساده در زمینه عرضه اولیه، افزایش 45درصدی مقدار سهام عرضه شده در بورس و فرابورس، بدون شک حکایت از موفقیت بازار دارد.

وی اظهار داشت: در مجموع، انتشار انواع ابزارهای تأمین مالی در بازار سرمایه با رشدی 122درصدی از 292هزار میلیارد ریال در سال95 به 649میلیارد ریال در سال96 رسید، بنابراین تشکیک در عملکرد مناسب بازار سرمایه جای سؤال دارد.

حامدی در ادامه افزود: اینکه اظهار می‌کنیم بازار سرمایه در سال96 عملکرد بهتری نسبت به سال95 داشته است، به معنی نادیده گرفتن برخی ضعف‌ها، کاستی‌ها و کمبودها نیست و باید تلاش مضاعف و مجدانه‌ای در سال97 برای مرتفع ساختن این ضعف‌ها و کمبودها در بازار سرمایه انجام شود.



   امکاناتی که در اختیار شرکت‌هاست

حامدی بیان کرد: هم‌اکنون امکان استفاده از انواع صکوک (مانند صکوک اجاره، مرابحه، منفعت و...) در بازار وجود دارد و شرکت‌ها براساس نوع فعالیتی که دارند می‌توانند از این اوراق بهره ببرند. به‌عنوان مثال، شرکتی که قصد تأمین مالی خرید کالا دارد، از اوراق مرابحه استفاده می‌کند یا شرکتی که دارایی ثابت در اختیار دارد، می‌تواند از اوراق اجاره استفاده کند. برای ساخت‌وساز از اوراق استصناع و درصورت وجود منفعت و قابلیت واگذاری آن، از اوراق منفعت می‌توان استفاده کرد. لذا برای سنجش میزان تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، باید آمار انتشار انواع صکوک یا ابزارهای تأمین مالی را مدنظر قرار داد. وی افزود: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که آیا بازار سرمایه در سال96 بیشتر در تأمین مالی دولت موفق عمل کرده است یا شرکت‌های خصوصی؟ در این موضوع شکی نیست و آمارها هم بر این موضوع صحه می‌گذارند که بازار سرمایه در تأمین مالی دولت موفق‌تر عمل کرده اما نباید از یک نکته غافل ماند و آن اینکه تأمین مالی دولت به‌خصوص در عرصه انتشار اسناد خزانه اسلامی، از مصادیق تأمین مالی غیرمستقیم بنگاه‌های اقتصادی است. به‌طوری که دولت برای تسویه بدهی‌های خود از طریق اسناد خزانه اسلامی اقدام کرده و بدین‌ترتیب، بنگاه‌های اقتصادی طلبکار از دولت، منابع مالی خود را احیا کردند.وی اظهار داشت: غالبا بازار سرمایه با 2هدف اصلی «تأمین مالی» و «پوشش ریسک» شناخته می‌شود. در عرصه تأمین مالی، تأمین مالی دولت و بنگاه‌های اقتصادی از اهداف اصلی بازار سرمایه محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید