• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14873
+
-

ارزش معاملات آتی سکه به مرز 20هزار میلیارد تومان رسید

ارزش کل معاملات آتی سکه از اول سال 630درصد رشد کرده است

ارزش کل معاملات آتی سکه در بورس کالا در پایان مبادلات دیروز به مرز 20هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش همشهری، با نزول شاخص‌های بورس سرمایه‌گذاران به سمت خرید اوراق آتی سکه روی آورده‌اند. اطلاعات آماری نشان می‌دهد که بخش عمده این معاملات توسط سهامداران حقیقی انجام شده است. شاخص بورس تهران از اول سال تاکنون 3درصد کاهش یافته و هزاران میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های بورس کاسته شده است. این به‌معنای این است که سهامداران از اول سال تاکنون به‌طور میانگین 3درصد زیان کرده‌اند و این رویه منجر به خروج نقدینگی از بورس تهران به سمت سایر بازار‌ها شده است. در چنین شرایطی بخش زیادی از نقدینگی به سمت بازار اوراق بدهی در فرابورس و معاملات آتی سکه در بورس کالا سرازیر شده است.این رویه حتی با ایجاد محدودیت‌ها برای خرید دلار در روز‌های گذشته شتاب بیشتری گرفته و منجر به افزایش معاملات دراین بازار‌ها شده است. در چنین شرایطی رشد قیمت طلا در بازار‌های جهانی و افزایش قیمت هر سکه در بازارفیزیکی جذابیت معاملات آتی سکه را افزایش داده است. در پایان دادوستد‌های دیروز قیمت هر سکه بهار آزادی به مرز 2میلیون تومان رسید و قیمت هر اونس طلا هم به 1315دلار و 12سنت رسید. در عین حال برخی تحلیل‌ها از افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی در‌ماه‌های آینده حکایت دارد.



رشد 630درصدی معاملات آتی

تازه‌ترین داده‌های آماری از وضعیت معاملات آتی سکه در بورس کالا نشان می‌دهد که در پایان مبادلات روز گذشته ارزش کل این معاملات به 20هزار میلیارد تومان رسیده است که حاکی از رشد 630درصدی این معاملات نسبت به سال قبل است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که بخش عمده معاملات انجام شده در این مدت توسط سرمایه‌گذاران حقیقی انجام شده و سهم سرمایه‌گذاران حقوقی از این مقدار بسیار کمتر از سرمایه‌گذاران حقیقی است. مطابق این اطلاعات از مجموع کل این معاملات 19هزارو 500میلیارد تومان توسط سرمایه‌گذاران حقیقی و فقط 500میلیارد تومان توسط سرمایه‌گذاران حقوقی انجام شده است. در این مدت 50هزار نفر اقدام به خرید سکه در معاملات آتی بورس کالا کرده‌اند که 90درصد آنها سرمایه‌گذار حقیقی بوده‌اند.
مطابق این اطلاعات در پایان مبادلات دیروز قیمت هر قرارداد آتی سکه برای تحویل در دی‌ماه به محدوده 2میلیون و 220هزار تومان رسید و قرارداد‌های آتی برای تحویل در ‌ماه‌های آبان و شهریور 97هم به‌ترتیب به قیمت 2میلیون و 163هزار و 2میلیون و 120هزار تومان دادوستد شد.



   افزایش 43درصدی معاملات اوراق بدهی

همراستا با رشد معاملات آتی سکه در بورس کالا، ارزش کل معاملات اوراق بدهی هم در فرابورس افزایش یافته است. به‌طور معمول این بازار نوعی بازار جایگزین برای معاملات سهام و همینطور سرمایه‌گذاران کم‌ریسک محسوب می‌شود. داده‌های آماری نشان می‌دهد که ارزش کل معاملات اوراق بدهی از اول سال تاکنون دست‌کم 43درصد رشد کرده است. طبق این اطلاعات از اول سال تاکنون 4300میلیارد تومان مبادله در فرابورس انجام شده که 3200میلیارد تومان آن مربوط به معاملات اوراق بدهی بوده است. سال قبل در همین مدت جمعا 2200میلیارد تومان اوراق بدهی در فرابورس دادوستد شده بود.این اوراق که از آن با نام پارکینگ پول هم یاد می‌شود به‌دلیل تعیین نرخ سود ثابت در محدوده 20درصد در زمان‌های نزول بورس جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران پیدا می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید