• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 30 آذر 1400
کد مطلب : 148720
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/J6ovD
+
-

انتشارات «سرو» موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس با دستِ پُر به جُرگه ناشران کشور پیوست

رونمایی از 100کتاب در حوزه جهاد، ایثار و شهادت

رونمایی از 100کتاب در حوزه جهاد، ایثار و شهادت

علی‌الله سلیمی - روزنامه‌نگار

سالن همایش‌های بین‌المللی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس صبح دوشنبه، 29آذر‌ماه میزبان جمعی از مقامات لشکری و کشوری، مسئولان و مدیران فرهنگی، هنرمندان و نویسندگان، پیشکسوتان دفاع‌مقدس و خانواده معظم شهدا و ایثارگران بود تا شاهد رونمایی از 100عنوان کتاب تازه در حوزه جهاد، ایثار و شهادت باشند. در این برنامه که در قالب «جشنواره کتاب سرو» برگزار شد، علی‌اصغر جعفری‌، مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، غلامعلی حداد‌عادل‌، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس درباره موضوعات مرتبط با برنامه سخنرانی کردند و در پایان، مراسم رونمایی از 100عنوان کتاب جدید انتشارات سرو و همچنین آرم و نشان این انتشاراتی رونمایی شد.




سامانه جامع کتابخانه دفاع‌مقدس

 علی‌اصغر جعفری  مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس در ابتدای مراسم گفت: «‌امروز توفیق داریم از ۱۰۰ عنوان کتاب جدید در حوزه انقلاب اسلامی، دفاع‌مقدس و مقاومت که مربوط به 6‌ماه اول سال‌۱۴۰۰ است، رونمایی کنیم. امیدوارم بتوانیم در دهه‌فجر امسال هم ۱۰۰‌عنوان کتاب دیگر در حوزه دفاع‌مقدس و انقلاب را رونمایی کنیم و آنها را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.» وی افزود: «مفتخریم موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس علاوه بر فعالیت فرهنگی و گردشگری، در حوزه پژوهش و علمی هم ورود کرده است. بزرگ‌ترین کتابخانه حوزه انقلاب اسلامی، دفاع‌مقدس و مقاومت در ایران را در این موزه داریم و قریب به ۳۰‌هزار عنوان کتاب و منبع پژوهشی در این کتابخانه موجود است.» جعفری گفت: «‌سامانه جدیدی تحت عنوان سامانه جامع کتابخانه دفاع‌مقدس را طراحی کردیم و همه کتابخانه‌های کشور به این سامانه متصل شدند تا در اقصی نقاط کشور پژوهشگران بتوانند به منابع پژوهشی و علمی دسترسی داشته باشند. به‌زودی هم سامانه اسناد دفاع‌مقدس را راه‌اندازی خواهیم کرد تا بالغ بر ۱۰‌میلیون سند دفاع‌مقدس در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد.» جعفری ادامه داد: «موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس از رساله و پایان‌نامه‌های دانشجویان حمایت مالی، اسنادی و علمی می‌کند و هم‌اکنون ۱۳۰‌رساله و پایان‌نامه در موزه موجود و تعدادی در حال دفاع است.»

تفکیک و تنوع موضوعی کتاب‌ها
تنوع موضوعی و همچنین تفکیک انواع حوزه‌های تخصصی و عمومی کتاب‌های منتشره از دیگر محورهای سخنان مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس بود که وی با اشاره به عناوین کتاب‌های حوزه دفاع‌مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت، ادامه داد: «کتاب‌ها ۱۰‌دسته را شامل می‌شود. همچنین آثاری که امروز رونمایی می‌شود، ۵۴‌درصد آن دفاع‌مقدس، ۳۰‌درصد انقلاب اسلامی و ۱۶‌درصد آن مقاومت است؛ ۸۰‌درصد مخاطبان این کتاب‌ها عمومی و ۲۰‌درصد اختصاصی است.» جعفری گفت: «۷۰‌درصد سن مخاطبان این کتاب‌ها جوانان و ۳۰‌درصد کودکان هستند. درحوزه ادبیات به‌ویژه داستان و رمان از 2سال گذشته کارگاهی برای پرورش و تربیت نویسندگان جوان تشکیل شده و ۱۰‌عنوان کتابی که توسط نوقلمان نوشته شده، امروز رونمایی می‌شود.» وی افزود: «‌موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس با همکاری دانشگاه 
علمی-کاربردی در رشته‌های روایتگری و اسناد دانشجو پذیرفته و دپارتمان به دانشجویان آموزش می‌دهد که امیدواریم در آینده هم توسعه پیدا کند.»

سرو، نماد فرهنگ و تمدن ایران 

 غلامعلی حداد عادل  رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، دومین سخنران مراسم رونمایی از 100عنوان کتاب حوزه جهاد، ایثار و شهادت بود که با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت یاد شهدا، گفت: «‌تقدیر می‌کنم از افرادی که یاد شهیدان را زنده نگه می‌دارند. عنوان «سرو» که برای این مجموعه آثار انتخاب شده، بسیار خوش‌‌معناست، سرو نماد فرهنگ و تمدن تاریخ ایران است و در نقاشی‌های تاریخی به‌جا مانده هیچ نمادی به اندازه سرو تکرار نشده است. از خصوصیات سرو، سرسبزی آن در تمام ایام سال است و سرو، خزان ندارد. از همین رو به آن سرو آزاد می‌گویند. سرو در برابر توفان‌ها خم می‌شود، اما نمی‌شکند، ایران عزیز ما در طول تاریخ بار‌ها در معرض هجوم توفان بوده است، اما مانند سرو برپا ایستاده است.» وی با بیان اینکه وقتی به کتب تاریخ تمدن رجوع می‌کنیم، می‌بینیم یکی از فصل‌های اول تاریخ جهان مربوط به تمدن ایران است، گفت: «تمدن‌ چین، مصر، یونان، هند و ایران قدیمی هستند و برخی از این تمدن‌ها منقرض شده‌اند و امروز ادامه ندارند، اما تمدن ایران با داشتن پیشینه چند‌هزار‌ساله امتداد یافته ‌و ایران امروز، چند هزار سال است که ایران است و مردم ایرانی چند‌هزار سال در این سرزمین مستمرا زندگی می‌کنند.»

راز ماندگاری مردم ایستادگی است

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در ادامه گفت: «راز ماندگاری این ملت ایستادگی است، این سرزمین همیشه می‌توانسته افرادی مانند سردار سلیمانی را در دامن خود بپروراند و این افراد حافظان و نگهبانان ارزش‌های الهی در کشور هستند و حفظ یاد و نام آنها وظیفه ماست.» حداد عادل جنگ‌طلبی را محکوم کرد و گفت: «اگر جنگ‌ به ملتی تحمیل شد و ملت توانست دشمن را ناکام بگذارد، این جنگ منشأ برکت خواهد شد. جنگ تحمیلی با همه حوادث تلخش جهات مثبتی داشت و ما باید این خصوصیات را فهرست کنیم. بیش از ۲۰۰‌هزار شهید تقدیم کردیم و یک میلیون نفر جانباز شدند، اما این جنگ آثار مثبت داشت و آن هم ظهور ارزش‌‌های الهی و معنوی بود. جنگ تمام‌شده است، اما سرمایه‌ای برای ما بر جا گذاشت و ما باید انقلاب اسلامی را به تمدن نوین اسلامی ارتقا ببخشیم و از این سرمایه فرهنگی پدید‌آمده برای رسیدن به آینده بهتر استفاده کنیم. جنگ و انقلاب اسلامی از هم جدا نیستند و آمریکا همه تلاش خود را برای شکست ملت ایران به‌کار گرفت و از ارتشیان مزدور منطقه با دلار نفتی برای انتقام از ملت گام برداشتند و جنگ تاوان پیروزی در انقلاب اسلامی بود.» حداد عادل با بیان اینکه جنس ارزش‌های دفاع‌مقدس از جنس ارزش‌های عاشورایی است، گفت: «ما باید این موضوع را مانند جویبار زلال برای نسل‌های آینده تبدیل کرده و به نسل جوان منتقل کنیم. نباید این ارزش مثل انقلاب مشروطه باشد که کسی آگاهی از آن نداشته باشد و منجمد شود. راه تحقق این هدف نشر آثار دفاع‌مقدس است.» وی با اشاره به انتشار 100عنوان کتاب حوزه دفاع‌مقدس، گفت: «این کتاب‌ها می‌توانند منجر به تولید فیلمنامه شوند و باید این موضوع را ادامه داد. ما باید کتاب‌های دفاع‌مقدس را به کتابخانه‌های سراسر کشور اهدا کنیم تا فرهنگ دفاع‌مقدس زنده بماند.»

کار جهادی در عرصه پژوهش

 سردار بهمن کارگر   رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس سومین سخنران مراسم بود که با تأکید بر اینکه اگر در کشور امنیت برقرار نباشد، شاهد شکوفایی فرهنگ و اقتصاد هم نخواهیم بود، یادآوری کرد: «باید درنظر داشته باشیم که هر زمان کشورمان ضعیف شد، دشمن حمله کرد؛ در جنگ تحمیلی هم دقیقا این اتفاق روی داد؛ یعنی وقتی در موضع ضعف بودیم، دشمن به کشورمان حمله کرد.» 
وی با اشاره به همزمانی رونمایی از کتاب‌های دفاع‌مقدس با هفته پژوهش هم گفت: «‌باید در پژوهش هم ‌دنبال دفاع‌مقدس باشیم؛ اخیرا ۲ شهید والامقام دفاع‌مقدس تفحص شدند و صحنه حیرت‌آور و شگفت‌انگیزی را رقم زدند. ما دیدیم پدر شهیدی به همراه فرزند شهیدش در جنگ حضور داشته و درحالی به شهادت رسیده‌اند که سر پسر روی پای پدر قرار گرفته است.» 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس گفت: «در دفاع‌مقدس هنوز نتوانستیم آنطور که باید ایثارگری و ازخودگذشتگی مردم را نشان دهیم. اگر می‌خواهیم در موضوع دفاع‌مقدس موفق باشیم، باید در عرصه پژوهش کار جهادی انجام دهیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید