• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 30 آذر 1400
کد مطلب : 148714
+
-

مقابله با دردسرهای سرما در«طرح زمستانه»

«طرح زمستانه» با مشارکت سازمان راهداری، پلیس راهور، سازمان امداد و نجات، جمعیت هلال احمر‌ اورژانس کشور، آتش‌نشانی و امداد خودرو در بیش از 200هزار کیلومتر جاده کشور در حال اجراست

مقابله با دردسرهای سرما در«طرح زمستانه»

پرنیان سلطانی- خبرنگار

 هرچند فردا زمستان شروع می‌شود، اما «طرح زمستانه جاده‌ای» از ابتدای آذر در همه 236هزار کیلومتر جاده کشور آغاز شده و قرار است در فصل سرما ادامه داشته باشد. این طرح با مشارکت سازمان‌هایی مانند راهداری، پلیس راهنمایی و رانندگی، اورژانس، هلال احمر، آتش‌نشانی و امداد خودرو در حال اجراست که هر یک از این سازمان‌ها در حوزه وظایف خود سعی دارند دردسرهای فصل سرما را برای مسافران این روزهای جاده‌های کشور به کمترین میزان برسانند. در این گزارش، وضعیت استان‌های مختلف کشوررا  به‌ویژه آن‌هایی که بیشتر تحت‌تأثیر زمستان قرار می‌گیرند، بررسی کرده‌ایم.

  300میلیون تردد جاده‌ای در آذربایجان شرقی
سال گذشته در جاده‌های آذربایجان شرقی بیش از 300میلیون تردد ثبت شد. اینطور که «اروجعلی علیزاده» مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان شرقی می‌گوید در همین 8ماه سال‌جاری 180میلیون تردد جاده‌ای در این استان به ثبت رسیده است.
ثبت این میزان تردد در کنار کوهستانی و برفگیر بودن از آذربایجان شرقی یک استان خاص و استراتژیک ساخته که در طرح زمستانه باید به‌طور ویژه‌تری به آن پرداخت. این روزها بیش از هزار نیروی راهداری در 74راهدارخانه استان مستقر هستند و در مجموع 14هزار کیلومتر از راه‌های ارتباطی استان که موقعیت جغرافیایی خاص‌تری دارند را پوشش می‌دهند. از پلیس راه آذربایجان شرقی هم خبر رسیده که امسال تعداد گشت‌های پلیس در راه‌ها با 35درصد افزایش به 96مورد در هر روز رسیده است.

  89گردنه در آذربایجان غربی
آذربایجان غربی هم با داشتن 89گردنه که 18تای آن اصلی و البته برف‌گیر است، یکی دیگر از استان‌های مهم در طرح زمستانه جاده‌ای به‌حساب می‌آید. به همین دلیل تا پیش از آغاز فصل زمستان بسیاری از نقاط حادثه‌خیز جاده‌های این استان حذف شد و حذف چند نقطه باقی مانده نیز در دستور کار قرار دارد. «ارسلان شکری» مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان شرقی می‌گوید 68راهدارخانه با 900نفر درگیر طرح زمستانی امسال در استان هستند. «ایرج حسن‌خانی» جانشین فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی نیز می‌گوید: «40دوربین نظامی در جاده‌های استان نصب شده تا ترددها بهتر کنترل شود. همچنین 110گروه پلیس راه شامل 10گروه نامحسوس و 100گروه محسوس در 18گردنه استان به‌ویژه در 3گردنه اصلی زمزیران در مهاباد، مایین بلاغ در شاهین‌دژ و قوشچی در ارومیه مستقر هستند.»

   8گردنه سخت‌گذر اردبیل  
اردبیل 8گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر دارد؛ حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسالم. اگرچه جاده پونل- خلخال اردبیل به‌دلیل بارش برف و کولاک و درنتیجه نبود ایمنی کافی، در بیشتر روزهای فصل سرما مسدود می‌شود، اما با این حال این استان جاده‌های مهمی دارد که به‌دلیل نداشتن جایگزین در این فصل‌های سال هم میزبان رانندگانی از سرتاسر کشور هستند. «کلیم الله وثوقی» مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل می‌گوید این روزها 256راهدار در 22راهدارخانه ثابت و سیار این استان مستقر شده‌اند و 220دستگاه ماشین‌آلات زمستانی نیز در این پایگاه‌ها آماده خدمت‌رسانی هستند. این در حالی است که اورژانس این استان نیز 58پایگاه در جاده‌های اردبیل ایجاد کرده و 85آمبولانس مجهز و 450تکنسین و کارشناس فوریت‌های پزشکی را در طرح زمستانه جاده‌ای به‌کار گرفته است.

   38درصد کاهش جان‌باختگان در زنجان  
جاده‌های زنجان هم در زمره راه‌های پرخطر کشور قرار دارد تا جایی که پاییز و زمستان هر سال علاوه بر مسدود شدن برخی از مسیرها به‌دلیل بارش برف، وقوع کولاک و مه در گردنه‌های برف‌گیر، باعث کم شدن دید رانندگان و درنتیجه ایجاد حادثه برای آنها می‌شود. به همین دلیل اجرای طرح زمستانه جاده‌ای برای این استان بسیار حائز اهمیت است. شاید برایتان جالب باشد بدانید به‌گفته فرمانده انتظامی استان زنجان سال گذشته با اجرای طرح زمستانی، جان‌باختگان جاده‌ای این استان 38درصد کاهش داشت. امسال نیز در قالب این طرح 68تیم پلیس راه پای کار آمده‌اند تا با اقدامات پیشگیرانه از جان شهروندان در جاده‌های زنجان حفاظت کنند. 39پایگاه اورژانس با 58آمبولانس، 11پایگاه و 22واحد گشتی هلال‌احمر، 31راهدارخانه با بکارگیری 500نیرو و 280ماشین‌آلات زمستانه، ظرفیت‌های امسال طرح زمستان زنجان به‌حساب می‌آید.

   8هزار کیلومتر راه در کردستان  
برای اینکه کردستان هم در زمره استان‌های خاص و استراتژیک جاده‌ای قرار بگیرد، نیاز به هیچ اطلاعات خاصی نیست. همین که موقعیت جغرافیایی این استان را روی نقشه ببینید، متوجه خواهید شد چرا مسئولان برای جاده‌های این استان به‌ویژه در فصل‌های سرد سال تمام همت‌شان را به‌کار می‌گیرند. واقعیت این است که این استان کوهستانی دارای 8هزار کیلومتر راه است که از این میزان حدود 1900کیلومتر راه بین‌شهری است؛ راه‌هایی که به‌دلیل شیب و گردنه‌های معروفش، همواره در معرض ریزش سنگ و سقوط بهمن و درنتیجه انسداد قرار دارد.
امسال در طرح زمستانه جاده‌ای 140تیم پلیس در معابر و گردنه‌های برف‌گیر و حادثه‌ساز برون‌شهری ازجمله گردنه مروارید، صلوات‌آباد، زرینه، بهارستان، تودار و... مستقر شده است.
350نیروی راهداری و 420دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین زمستانه هم در 31پایگاه ثابت راهداری مستقر هستند.

  79گردنه برف‌گیر سهم کهگیلویه و بویراحمد
کهگیلویه و بویراحمد نیز جاده‌های برف‌گیر و گردنه‌های مشکل‌ساز در فصل زمستان کم ندارد تا جایی که در بیشتر روزهای فصل زمستان گذر از جاده‌های این استان فقط با زنجیر چرخ امکانپذیر است. این استان دارای 79گردنه با 2846کیلومتر جاده و 66نقطه به طول 327کیلومتر محور
برفگیر است.  به همین دلیل «الله‌کرم جانی‌پور» سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد از وجود 23راهدارخانه ثابت و سیار در محورهای مواصلاتی این استان خبر داده که 350نیروی راهداری مستقر در آنها در تمام فصل سرما به رانندگان خدمت‌رسانی می‌کنند. برای اجرای طرح زمستانی این استان 200دستگاه ماشین‌ ویژه نیز درنظر گرفته شده است. سردار «کیقباد مصفایی» فرمانده انتظامی استان می‌گوید: «در طرح زمستانه 10دستگاه خدمات‌رسان و انتظامی در سراسر جاده‌های استان به‌ویژه در مناطق سردسیری بر روند ترددها نظارت می‌کنند. ضمن اینکه پلیس در 6جاده کوهستانی و برفگیر استان مستقر است.»

  42راهدارخانه در چهارمحال و بختیاری  
یکی دیگر از استان‌های استراتژیک و برف‌گیر کشور، چهارمحال و بختیاری است؛ جایی که در این فصل از سال بارها خبر مسدود شدن جاده‌ها و قطع شدن دسترسی به روستاهایش را می‌شنویم. اما در رزمایش مشترک زمستانی ترافیکی که همین چند روز پیش در این استان برگزار شد، خبرهای خوشی به گوش رسید که خیال مسافران این استان را از سفری امن، راحت می‌کند.  در این رزمایش مشخص شد اداره راهداری این استان 42گروه را در 31راهدارخانه ثابت و 11راهدارخانه موقت مستقر کرده که این گروه‌ها شامل 302خودرو سبک، نیمه سنگین و برف‌روب و 450نیروی راهداری است.
استقرار 21پایگاه امداد و نجات ثابت و موقت در جاده‌های برف‌گیر همراه با 25آمبولانس، 12خودروی نجات، 25خودرو امدادی، یک بالگرد و 2آرگو از دیگر تمهیدات زمستانه مسئولان این استان برای تامین امنیت و حفظ جان مسافران این استان است.

  22گردنه و نقطه حادثه‌خیز در لرستان
لرستان با 8هزار کیلومتر راه ارتباطی و 22گردنه و نقاط حادثه‌خیز یکی دیگر از استان‌های خاص کشور در حوزه جاده‌ای به‌حساب می‌آید. به همین دلیل در طرح زمستانه 160اکیپ پلیس راه و راهور به‌صورت ثابت و سیار در محورهای مواصلاتی استان مستقر شده‌اند تا با اعمال قانون، حوادث رانندگی در روزهای لغزندگی جاده‌های استان را به کمترین میزان خود برسانند.
در این میان اداره کل راهداری لرستان هم به کمک پلیس آمده و با ایجاد 38اکیپ، شامل 371نیروی انسانی و 250ماشین‌آلات سبک و سنگین زمستانه، خیال مردم و مسافران را راحت کرده است.

مکث
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد
12هزار نیروی امدادگر و نجاتگر در جاده‌ها

در طرح زمستانه دوشادوش سازمان راهداری و پلیس راهور، دستگاه‌های امدادرسان حضور دارند تا با امدادرسانی سریع، به موقع، مؤثر و کارآمد، از جان مسافران جاده‌ها محافظت کنند. یکی از این دستگاه‌های امدادرسان، جمعیت هلال‌احمر کشور است؛ سازمانی که از ابتدای آذر، 12هزار نیروی امدادگر و نجاتگر را در جاده‌های سراسر کشور مستقر کرده و تا امروز 2024مورد عملیات انجام داده است. گفت‌وگوی ما را در این‌باره با «محمدباقر محمدی» معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر بخوانید.

برای شروع از ظرفیت جمعیت هلال‌احمر در طرح زمستانه بگویید.
ما نیز همزمان با سایر دستگاه‌های امدادرسان طرح زمستانی را از اول آذر شروع کرده‌ایم که این طرح تا 25اسفند ادامه خواهد داشت. 1178پایگاه ثابت و سیار و مراکز کنترل عملیات ما در استان‌ها و شعب شهرستانی‌مان در این طرح حضور دارند. 1500تیم عملیاتی با 12هزار نیروی امدادگر و نجاتگر در قالب این طرح ساماندهی شده است. همچنین در طرح زمستانه 1100آمبولانس، 450خودروی امداد و نجات و 20بالگرد جمعیت هلال احمر به خدمت گرفته شده تا درصورت بروز حوادث برای امدادرسانی سریع در اختیار تیم‌های عملیاتی ما قرار بگیرند.
از ابتدای شروع طرح زمستانه تا امروز، نیروهای هلال احمر چند عملیات انجام داده‌اند؟
از اول آذر تا بیست و نهم این ماه، 2024مورد عملیات در کشور داشته‌ایم که در قالب این عملیات‌ها به 6042نفر امدادرسانی شد. تعداد مصدومان ما در این مدت 3805نفر بود که از این تعداد 923نفر به مراکز درمانی منتقل شدند. بیشترین خدمات ارائه شده به‌ترتیب در مازندران با 262مورد، اصفهان با 217مورد و آذربایجان شرقی با 118مورد است.
برخی از استان‌های‌ما در فصل سرما شرایط خاص‌تری نسبت به دیگر استان‌های کشور دارند. ازجمله اینکه دارای جاده‌های برف‌گیر و گردنه‌های صعب‌العبوری هستند که باعث افزایش حوادث کوهستان و جاده‌ای‌شان می‌شود. برای این استان‌ها در طرح زمستانه امسال کار ویژه‌ای صورت گرفته است؟
هر سال همزمان با شروع طرح زمستانه در سراسر کشور ما برای استان‌هایی که به‌دلیل برف‌گیر بودن و داشتن گردنه‌های صعب‌العبور، حوادث کوهستانی و جاده‌ای بیشتری دارند، علاوه بر پایگاه‌های ثابت جاده‌ای، پایگاه‌های موقت نیز درنظر می‌گیریم. امسال نیز در کل کشور 90پایگاه موقت در مناطق صعب‌العبور و برفی ایجاد شده که این پایگاه‌ها براساس نیاز استان‌ها و درخواست آنها مستقر شده‌اند. درواقع به جز برخی از استان‌های گرمسیری به سایر استان‌های کشور بر حسب نیازی که احساس می‌شد، 3تا 5پایگاه امداد و نجات اضافه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید