• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
سه شنبه 30 آذر 1400
کد مطلب : 148690
+
-

معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگو با همشهری درباره آینده شیوع اومیکرون و احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی، توضیح داد

فراخوان عمومی برای تزریق دوز سوم واکسن

فراخوان عمومی برای تزریق دوز سوم واکسن

مریم سرخوش- خبرنگار

اومیکرون، ویروس جهش‌یافته و به‌شدت مسری کرونا سرانجام وارد ایران شد و با وجود روند کاهشی ابتلا و بستری ناشی از کرونا در کشور، اما متخصصان حوزه بهداشت و درمان نسبت به رقم خوردن پیک ششم و بحرانی دیگر در مراکز درمانی، هشدار می‌دهند. این در حالی است که تعداد کشورهای درگیر اومیکرون روند افزایشی دارد و موارد ابتلا هم هر ساعت چندبرابر می‌شود. انگلیسی‌ها رکورددار ابتلا به اومیکرون در جهانند؛ به‌طوری که تا ظهر دیروز 37هزار و 101مورد قطعی و ۱۲ فوتی ناشی از ابتلا با اومیکرون را گزارش کردند.
 حالا بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت هم از اعلام آماده‌باش صددرصدی به مراکز درمانی خبر می‌دهد. او در دومین جلسه اضطراری مدیریت بیماری کرونا گفت که تا 2هفته آینده مراکز تجمیعی واکسیناسیون بازگشایی می‌شوند. روز گذشته هم کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت به همشهری خبر داد که واکسیناسیون دوز سوم برای افراد بالای 18سال که 3تا 4‌ماه از تزریق دوز دوم‌شان گذشته باشد، در مراکز واکسیناسیون انجام می‌شود. فراخوان برای تزریق دوز سوم در حالی است که 8 میلیون نفر در کشور، هنوز دوز اولشان را هم تزریق نکرده‌اند؛ گروه‌های پرخطری که می‌توانند در شیوع سویه جدید نقش مهمی داشته باشند. معاون وزیر بهداشت، درباره احتمال اعمال قرنطینه‌های کرونایی هم توضیح‌هایی داد و گفت که فعلا تصمیمی بر اجرای قرنطینه‌های سنتی ندارند و محدودیت‌های جدید براساس مصوبه‌های ستاد، اطلاع‌رسانی می‌شود.  به‌گفته او، مردم با حذف دورهمی‌ها از شیوع و انتقال پرسرعت ویروس در جامعه خودداری کنند. او به سؤال‌های دیگر همشهری پاسخ داد.

  پیش‌بینی از آینده شیوع اومیکرون چیست و آیا ایران هم مانند برخی کشورهای اروپایی با آمار بالای ابتلا مواجه خواهد شد؟
قدرت سرایت اومیکرون ۳ تا ۵برابر بیش از سویه دلتاست و اگر رفتار جامعه نسبت به این وضعیت بی‌تفاوتی و کاهش رعایت پروتکل‌ها باشد و در اماکن تجمعی و جامعه بدون خودمراقبتی حاضر شوند، احتمال آسیب و افزایش بیماری وجود دارد. هم‌اکنون موارد مشکوک جدید در حال رصد هستند، اما با توجه به مصادف‌شدن شناسایی این ویروس با شب یلدا و ایام فاطمیه باید خودمراقبتی از سوی مردم هم افزایش پیدا کند تا منجر به روند تصاعدی ابتلا نشود.
هم‌اکنون کمیته علمی مقابله با کرونا درخواست ایجاد قرنطینه‌های سنتی و تعطیلی برخی اماکن ازجمله رستوران‌‌ها و کنسرت‌ها را داده است، آیا این مسئله رخ خواهد داد و درصورت توافق آیا راهکار مقابله با اومیکرون اجرای همان روش سنتی در ایجاد محدودیت‌هاست؟
تمام محدودیت‌ها براساس مصوبه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، اطلاع‌رسانی خواهد شد، اما هم‌اکنون تصمیم‌گیری‌ها بر محور تشویق و ترغیب مردم برای رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌ها و تزریق سریع‌تر دوز سوم واکسن است. این، مسئله بسیار مهمی است که اصناف طی 2سال اخیر با مشکلات زیادی به‌دلیل قرنطینه‌ها مواجه شدند و اولویت هم تعطیلی آنها نیست، اما نکته مهم اینجاست که سلامت جامعه هم اهمیت زیادی دارد و بازگشایی‌ فعالیت‌های اقتصادی همچنان باید با شدیدترین رعایت پروتکل‌ها همراه باشد. بر این اساس اگر در رستوران‌ها و تالارها پروتکل‌ها رعایت شود، می‌توان به همین شکل ادامه داد، اما در صورت بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌ها و افزایش بیماری قطعا تصمیمات جدیدی در این‌باره گرفته خواهد شد.
پیش از این گفته بودید که ورود دیرهنگام این ویروس به کشور باعث آمادگی بیشتر و اطلاع از دستاوردهای دیگر کشورهاست، آیا اکنون چنین وضعیتی داریم؟
بهترین تجربه این است که به سرعت تزریق دوز سوم برای افرادی که مدت 3تا 6‌ماه (با توجه به نوع واکسن تزریق شده) از تزریق دوز آنها گذشته، انجام شود؛ بنابراین افراد بالای 18سال که چنین شرایطی دارند، برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. واکسن‌ها یکی از عوامل در پیشگیری و مبتلا نشدن به نوع شدید بیماری‌اند. در بسیاری از کشورها محدودیت‌های بسیار سنگین به‌ویژه در رعایت پروتکل‌ها شاهد بودیم که بر این اساس ما هم نظارت و پایش مرزها و رصد بیماری را در دستور کار قرار دادیم، اما مهم این است که هر فرد مبتلا به کرونا از امروز بیشتر از تأکید بر نوع ابتلا به‌سویه جهش‌یافته، توجه کافی به روند درمانی خود داشته باشد و بلافاصله پس از بروز علائم نسبت به قرنطینه و مراجعه به پزشک اقدام کند. پیش‌بینی دقیقی از پایان پاندمی کرونا با وجود جهش‌های ویروس وجود ندارد، سویه‌های جدید به سرعت راه خود را از یک کشور به دیگر کشورها باز می‌کند، از سوی دیگر رفتار ویروس ممکن است پس از ورود به یک کشور تغییر کند و ماهیت آن متفاوت شود، اما آداب خاص زندگی با کرونا کاملا مشخص است. ما فعلا با کرونا زندگی خواهیم کرد و هیچ راهی جز رعایت پروتکل‌ها و تزریق واکسن‌ها وجود ندارد تا کمترین آسیب را ببینیم.
یکی از اتفاقات مهم روزهای اخیر هشدار جدی اعضای کمیته علمی کرونا درباره اومیکرون بود و اینکه مردم باید به‌شدت نسبت به این سویه جدید نگران باشند، آیا ایجاد نگرانی و اضطراب در جامعه کار درستی است؟
بهتر است بگوییم مردم باید نسبت به وضعیت جدید و شیوع کرونا با سویه اومیکرون حساس باشند، این حساسیت برای سلامت خود آنهاست. به این مسئله توجه کنید که ما نتوانستیم مترو و اتوبوس را کنترل و مدیریت کنیم و خود مردم نقش مهمی در این‌باره دارند و می‌توانند خودمراقبتی شدیدی در ترددهای روزانه خود با وسایل حمل‌ونقل عمومی داشته باشند. ایجاد حساسیت بسیار مهم‌تر از ترساندن مردم است، اما ترس از ابتلا و رقم خوردن پیک هم می‌تواند منجر به ایجاد حساسیت در جامعه شود تا شاهد افزایش رعایت پروتکل‌ها باشیم.
  اگر اومیکرون وضعیتی مشابه با کشورهای اروپایی در ایران رقم زد، آیا مراکز درمانی آمادگی روبه‌رو شدن با پیک جدید را دارند؟
آمادگی کامل در مراکز درمانی ما وجود دارد و اقدامات لازم در این‌باره انجام شده، اما تمام تلاش ما این است که مجبور نباشیم دوباره به آن روزهای اوج بستری و وضعیت بحرانی برگردیم. سرعت ابتلای ویروس بالاست و در کشورهای اروپایی شاهد افزایش تصاعدی موارد ابتلا و بستری هستیم، به همین دلیل مهم‌ترین توصیه ما پرهیز از هرگونه تجمعات و دورهمی‌ها حداقل در چند هفته آینده است. امشب مصادف با یکی از آیین‌های پراهمیت برای ایرانیان است و مردم دوست دارند که شب یلدا را به بهترین شکل برگزار کنند. اما توصیه این است که افراد در فضای بسته جمع نشوند و شب یلدایشان را در خانه، با تعداد کم و محدود با افرادی که قبلا در تماس بوده‌اند برگزار کنند. سلامتی مردم مهم‌تر از هر چیزی است که اکنون باید مورد توجه قرار بگیرد. هم‌اکنون بیشترین نگرانی این است که در دورهمی‌ها حتی اگر یک نفر به اومیکرون مبتلا باشد، بقیه افراد نیز مبتلا می‌شوند و بهتر است مردم تجمع‌ها و دورهمی‌ها را کاهش دهند و حتی در جمع خانواده نیز از ماسک استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید