• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14858
+
-

مردم برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی احساس امنیت نمی‌کنند

محسن هاشمی: روی فتوای رهبر انقلاب و امام ره درباره حقوق شهروندی فرهنگسازی شود

گزارش
مردم برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی احساس امنیت نمی‌کنند

 رئیس شورای شهر تهران گفت: اینکه مردم اطلاعات خود را در اختیار پیام‌رسان خارجی یا سرویس اطلاعاتی بیگانه می‌گذارند، اما آن را در اختیار پیام‌رسان داخلی نمی‌گذارند، نشان می‌دهد که احساس امنیت در جامعه وجود ندارد.

به گزارش جماران، محسن هاشمی رفسنجانی که عصر روز جمعه به‌منظور رونمایی از کتاب خاطرات سال 1374آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نمایشگاه کتاب تهران حضور یافته بود، با بیان اینکه «مناسبت مهمی در این هفته بود که در میان مناسبت‌های پرشمار هفته مغفول واقع شد و کمتر درباره آن صحبت شده است»، افزود: این هفته به نام هفته سربازان گمنام امام زمان نامگذاری شده است وبه نیروهای اطلاعاتی کشور اختصاص دارد.

رئیس شورای شهرتهران گفت: فرض کنیم نیروهای اطلاعاتی ما، در حد فرشتگان نیز معصوم هستند و دچار هیچ‌گونه خطا و سوءاستفاده از اطلاعات و اسرار مردم نمی‌شوند، اما بازهم اجازه ورود به حریم خصوصی شهروندان را از نظر اسلامی ندارند.

هاشمی اضافه کرد: در دعای کمیل که از زبان امیرالمومنین(ع) بیان شده است، عبارتی در مورد دستگاه اطلاعاتی خداوند وجود دارد که از طریق فرشتگانی که مأمور به مراقبت وثبت اعمال و رفتار ما هستند، کارنامه عمل بندگان را تهیه می‌کنند.

او افزود: اما همین جا هم تصریح شده است که خداوند بخشی از اعمال بندگان خود را از چشم فرشتگان خود که برای همین‌کار ماموریت دارند، پنهان می‌کند؛ «و برحمتک اخفیته و بفضلک سترته» یعنی خداوند برای حفظ آبروی بندگانش، اجازه ورود به ثبت اعمال ناشایست وحریم خصوصی آنها را حتی به فرشتگانش نمی‌دهد پس تکلیف دیگر انسان‌ها که احتمال لغزش دارند وجایز‌الخطا هستند مشخص است ونباید دستگاه‌های اطلاعاتی ما به هیچ وجه به حریم خصوصی شهروندان ورود کنند و اگر در مسئله‌ای درباره جاسوسی یا فساد مالی تحقیق می‌کنند، فقط به موضوع پرونده بپردازند نه ورود به حریم خصوصی افراد.
مردم برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی احساس امنیت نمی‌کنند

رئیس شورای شهر تهران گفت: اما نکته ظریف دیگری نیز در این میان وجود دارد و آن، ایجاد احساس امنیت از فعالیت دستگاه‌های اطلاعاتی داخلی در میان مردم است، نه اینکه احساس ناامنی به‌وجود بیاید.

هاشمی ادامه داد: البته در این میان فتوای عمومی رهبر معظم انقلاب و فتاوای قبلی ایشان و امام خمینی (ره) و فرمان امام درباره حفظ حقوق شهروندی، مبانی مهمی است که باید روی آن فرهنگسازی‌ و رفتارسازی شود تا جامعه مطمئن شود که دستگاه‌های اطلاعاتی به حریم خصوصی شهروندان ورود نمی‌کنند.
وی گفت: در خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز موضوعات دستگاه‌های اطلاعاتی به دلیل رجوع مسئولان اطلاعاتی به ایشان نسبتا زیاد است.

هاشمی گفت: البته در دوره‌ای خاطرات منتشر می‌شود، یعنی دولت سازندگی 2 نکته نیز وجود دارد، نخست اقداماتی است که وزارت اطلاعات تحت پوشش نهاد ریاست‌جمهوری یا شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وخانواده ایشان انجام می‌دهد وایشان از آن مطلع می‌شوند وتذکر می‌دهند که بعضی از این موارد مثلا استفاده از تابلوی نهاد ریاست‌جمهوری برای احضار برخی از شهروندان و بررسی سفرهای خارجی آنها بوده است یا به‌کاربردن اسم خانواده هاشمی برای یک پروژه اقتصادی و برج‌سازی‌ که من مأمور پیگیری شدم و تذکر دادم.

او افزود: نکته دوم نیز انجام برخی عملیات خاص بوده که بدون اطلاع ایشان به‌عنوان رئیس‌جمهور وقت انجام شده و مورد تذکر قرار گرفته است.
هاشمی گفت: البته غیراز این موارد در حوزه‌هایی که فعالیت وزارت اطلاعات در حوزه ماموریت‌های آن، نیاز به حمایت ایشان دارد، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سربازان گمنام امام زمان(عج) تقدیر و حمایت جدی کرده است وشاید بتوان گفت که در میان مسئولین جمهوری اسلامی کمتر شخصیتی بوده که با مسئولان اطلاعاتی کشور حتی در رده معاونین وکارشناسان، تا این اندازه نزدیک و بی‌تکلف بوده است و جلسات مورد اشاره در خاطرات ایشان از این امر حکایت دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید