• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14839
+
-

پست داغ روحانی

دولت
پست داغ روحانی

ماجرای فیلترینگ تلگرام بعد از پست جمعه شب رئیس‌جمهور در نقد این اقدام منجر به پیشنهاد برخی نمایندگان مجلس برای رأی‌گیری در صحن علنی مجلس شده است. نماینده‌ای پیشنهاد رأی‌گیری استمزاجی داده و نماینده دیگری هم پیشنهاد حضور رئیس‌جمهور در یک جلسه غیرعلنی برای توضیح درباره منشا و مرجع فیلترینگ تلگرام را طرح کرده است.  برخی اعضای فراکسیون امید مجلس در مخالفت با فیلترینگ خواهان اعلام این مخالفت ولو در یک رأی‌گیری استمزاجی هستند. احتمالا امروز در صحن علنی مجلس بحثی درخصوص مسدود شدن پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی موبایلی در ایران درخواهد گرفت به‌ویژه آنکه غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون دستگاه قضا امروز قرار است قبل از جلسه علنی مجلس در جلسه فراکسیون امید درباره فرایند دستور قضایی برای فیلترینگ تلگرام توضیح دهد.

 30هزار کامنت برای رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور 4روز پس از فیلترینگ تلگرام به دستور بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه، در همان فضای مجازی نسبت به این اقدام انتقاد کرد. پاسخ رئیس‌جمهور در صفحه اینستاگرام خود شاید پیش از هر چیز تأکیدی بر نقش غیرقابل انکار شبکه‌های اجتماعی در میان مردم با وجود محدودیت‌ها بود. دولت تدبیر و امید نخستین‌بار در دوره یازدهم رویکرد جدیدی نسبت به فضای مجازی با حضور فعال برخی اعضای کابینه در شبکه اجتماعی فیلترشده توییتر در پیش گرفته بود. بدنه حامیان منتقد دولت در روزهای گذشته واکنش‌های متفاوتی پس از مطلب رئیس‌جمهور داشت. تا عصر روز شنبه بیش از 30هزار کامنت در صفحه اینستاگرام رئیس‌جمهور نقش بسته بود و در توییتر نیز هشتگ‌های «محرمانه نداریم»، «جریان آزاد اطلاعات»، «حق انتخاب» و «پیام رسان» به‌عنوان هشتگ‌های پرکاربرد برای فیلترینگ تلگرام استفاده شد؛ آنچنان که رئیس‌جمهور در مطلب خود استفاده کرده بود محل بحث موافقان و مخالفان رویکرد دولت در موضوع فیلترینگ تلگرام بود. رئیس دولت در مطلب اینستاگرامی خود بر این نکته تأکید کرده بود که «عدم‌طی مراحل قانونی امور اجرایی که با استفاده از ابزار قهریه و قضاییه صورت بگیرد، در تعارض با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و در نقطه مقابل دمکراسی قرار دارد.» طیف وسیعی از فعالان سیاسی حامی رئیس‌جمهور اعلام موضع مخالفت رسمی دولت با فیلترینگ تلگرام را گام نخست در احترام به خواسته‌های انتخاباتی 29اردیبهشت96دانستند. روحانی در پیام خود تلویحا به مراجع دیگر تصمیم‌گیر در بحث فیلترینگ تلگرام اشاره کرده و نوشته بود «اگر در عالی‌ترین سطح نظام تصمیمی برای محدود کردن یا مسدودسازی ارتباطات مردم گرفته شده است، باید صاحبان واقعی این کشور که مردم هستند در جریان امور قرار بگیرند.» هشتگ «محرمانه نداریم» بلافاصله پس از این جملات خواسته‌ای بود برای پیگیری مرجع فیلترینگ تلگرام در کشور. با این حال بخش فعال حامیان انتخاباتی رئیس‌جمهور در توییتر خواهان استفاده رئیس‌جمهور از ظرفیت‌های قانون اساسی برای اقدام عملی در رفع فیلترینگ بودند. روحانی نوشته بود: «سیاست دولت یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ایجاد فضای امن مجازی بوده و نه امنیتی و تاکنون هیچ شبکه اجتماعی یا پیام‌رسان توسط این دولت مسدود نشده و نخواهد شد. فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نیز نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأیید دولت است. برای مسدودسازی پیام‌رسان مذکور در تاریخ 97/02/10 حکم قضایی صادر شد و به همه اپراتورهای موبایل و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی ابلاغ کردند تا آنها رأساً اقدام به اختلال در ارتباط کنند. مشابه این اقدام نیز سال گذشته و در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری، برای امکان تماس صوتی تلگرام انجام شده بود.»

این پست روحانی تا عصر روز گذشته بیشتر از همه پست‌های قبلی رئیس‌جمهور در اینستاگرام داغ شد. تا عصر دیروز نزدیک به 150هزار نفر آن را تأیید (لایک) کرده بودند و بیش از 30هزار نظر هم زیر این نوشته، ثبت شده بود. قبل از این برای آخرین پست اینستاگرامی روحانی هم که درباره تلگرام بود نزدیک به 30هزار نظر ثبت شده بود اما برای پست‌های قبل‌تر فقط بین 2هزار تا 5هزار نظر ثبت شده است.

پیشنهاد رأی‌گیری در مجلس

علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در مجلس پس از پست اینستاگرامی رئیس‌جمهور با طرح پیشنهادی گفت که رئیس مجلس یکشنبه درباره فیلترینگ تلگرام از نمایندگان رأی‌گیری کند. او در توییت خود تصریح کرد: «رئیس مجلس برای اطلاع سران قوا از واقعیات جامعه فیلترینگ تلگرام را در صحن رأی‌گیری کند. نتیجه رأی نمایندگان مهم است. رئیس مجلس وظیفه دارد از حقوق ملت به شایستگی دفاع کند.»

مصطفی هاشمی‌طبا یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال96درباره موضع‌گیری رئیس‌جمهور نسبت به فیلترینگ تلگرام گفت: «فیلتر تلگرام از سوی قوه قضاییه بوده و وقتی رأی قضایی صادر شود رئیس‌جمهور نمی‌تواند آن را باطل کند.» مسئولان عالی قضایی نیز وعده پاسخگویی در ارتباط با ابعاد فیلترینگ تلگرام و دستور قضایی صادر شده در ارتباط با آن را داده‌اند.

 فرج‌الله رجبی، عضو فراکسیون امید از بررسی فیلترینگ تلگرام با حضور معاون اول قوه قضاییه در جلسه امروز این فراکسیون خبر داده است. یک روز قبل‌تر هم علی نوبخت در نامه‌ای به نمایندگان خواستار تشکیل جلسه غیر علنی با حضور رئیس جمهور برای بحث تلگرام شده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید