• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 28 آذر 1400
کد مطلب : 148519
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/G6l07
+
-

اینترنت، پلکانی گران می‌شود

وزیر ارتباطات در نخستین نشست خبری خود با اشاره به ثابت ماندن قیمت اینترنت طی 10سال گذشته، افزایش پلکانی تعرفه اینترنت را قطعی دانست

اینترنت، پلکانی گران می‌شود

عمادالدین قاسمی پناه- خبر‌نگار

پس از حدود ۴‌ماه از آغاز به‌کار عیسی زار‌ع‌پور به‌عنوان وزیر جدید ارتباطات سرانجام روز گذشته نخستین نشست رسانه‌ای او با حضور انبوه اهالی رسانه برگزار شد. ازدحام و پرسش‌های متعدد خبرنگاران نشان از اهمیت این حوزه برای مردم و کشور داشت و حتی باعث شد برخلاف پروتکل‌های فاصله‌گذاری، خبرنگاران مجبور شوند همه صندلی‌های سالن را پر کنند و حتی بعضی‌ها ایستاده به تهیه خبر بپردازند. عمده مسائلی که در این نشست مطرح شد عبارت بود از توسعه شبکه ملی اطلاعات، طرح صیانت و مهر محرمانه وزارت ارتباطات بر آن،  گران شدن اینترنت در آینده و وعده 20میلیون پورت فیبر نوری اینترنت ثابت تا پایان دولت. عیسی زارع‌پور در مورد این تعداد پورت گفت، ما باید ظرفیتی را ایجاد کنیم که شبکه‌ای پرسرعت در همه جای کشور در دسترس مردم باشد. او به در دستورکار بودن پروژه فیبر نوری تا منازل یا فیبر نوری تا نقاط یا اصطلاحا FTTX اشاره کرد و گفت که ان‌شاءالله ظرف 3سال و نیم آینده بتوانیم 20میلیون پورت پرسرعت را در همه جای کشور راه‌اندازی کنیم. وزیر ارتباطات با اشاره به سخت و پیچیده‌بودن این کار، این هدف را نیازمند یک عزم ملی دانست و تأکید کرد که همه باید پای کار بیایند تا این اتفاق رخ دهد. بعد از مدت‌ها که هزینه اینترنت موبایل و سیار، ثابت مانده بود، اما زارع‌پور از قطعی‌بودن افزایش پلکانی قیمت اینترنت کاربران خبر داد.

افزایش قیمت اینترنت
درحالی‌که این روزها انتقادها از کیفیت اینترنت کشور همچنان ادامه دارد، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در این نشست به ثابت ماندن قیمت اینترنت طی 10سال گذشته اشاره کرد و از افزایش قیمت تدریجی تعرفه‌های ارتباطاتی خبر داد.
 زارع‌پور با تأکید بر اینکه با اصلاح هیجانی قیمت اینترنت مخالف است، به پیشنهادهای شرکت‌های خصوصی که رقم‌های بالایی بود اشاره کرد و گفت: «من با این رقم‌های بالا مخالفت کردم.»
این در حالی است که زارع‌پور تغییر در قیمت‌ها را قطعی دانست و اعلام کرد که تعرفه باید به شکل پلکانی اصلاح شود. به‌گفته زارع‌پور، نیاز جدی به توسعه، احساس می‌شود و برای توسعه باید تعرفه‌ها به‌صورت تدریجی افزایش یابند.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه لازمه توسعه، هزینه است، بر این نکته تأکید کرد که «درآمد و هزینه‌ها باید همخوانی مناسبی با هم داشته باشند تا امکان توسعه زیرساخت‌های ارتباطی فراهم شود». زارع‌پور همچنین افزایش تعرفه را منوط به تأیید کمیسیون تنظیم مقررات و ستاد تنظیم بازار کرد و ادامه داد: «انتظار توسعه در حوزه‌ای که هزینه‌هایش چند ۱۰ برابر شده و درآمدهایش تقریباً ثابت مانده، معقول نیست و فشار بیشتر به تقابل می‌انجامد.»
زارع‌پور همچنین عنوان کرد که اگر شرکت مخابرات به روال قبلی ادامه دهد، برای توسعه شبکه فیبر نوری و رساندن آن به منازل منتظر این شرکت نمی‌مانیم. او همچنین به این موضوع اشاره کرد که به جای تقابل با مخابرات، با این شرکت تعامل خواهیم کرد.

طرح صیانت
 زارع‌پور همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره  علت مهر محرمانه وزارت ارتباطات بر طرح صیانت، گفت: « اگر این طرح قبل از اینکه مجلس پذیرش پیش‌نویس جدید را تأیید می‌کرد منتشر می‌شد، به ضرر خود این طرح بود، زیرا هجمه‌هایی وجود داشت.»
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه پیش‌نویس جدید مورد پذیرش مجلس واقع شده و ما هیچ مشکلی با انتشار عمومی آن نداریم، ادامه داد: «درصورت موافقت رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح، پیش‌نویس جدید می‌تواند رسانه‌ای شود.» به‌گفته او «البته مهر محرمانه روی نامه‌ای بود که همراه طرح به مجلس ارسال شد و خود طرح محرمانه نبود».

کندی اینترنت
 وزیر ارتباطات در مورد کندی اینترنت کشور هم گفت: «ما سیاست کند‌کردن اینترنت بین‌الملل را دنبال نکرده‌ایم و اعتقاد من این است که اگر سرویس‌دهنده داخلی با کیفیت باشد و نیاز مردم را برطرف کند، خودش می‌تواند جای پای خود را باز کند. هرچند ما هم باید حمایت کنیم، اما حمایت به این معنا نیست که برای ترافیک خارجی محدودیت ایجاد کنیم.»
زارع‌پور با اشاره به اینکه راهبرد ما توسعه یک شبکه پرسرعت، باکیفیت و امن است، ادامه داد: «در سال‌های گذشته اتفاقات خوبی رخ نداده است. ما در حوزه توسعه اینترنت ثابت بسیار عقب افتاده‌ایم که مربوط به چند‌ماه گذشته نیست و تندی یا کندی شبکه دفعتا اتفاق نمی‌افتد.» او به نتایج اسپیدتست اشاره کرد و گفت: «طی 2 تا 3‌ماه گذشته ما وضعیت ثابتی داشته‌ایم. در اینترنت همراه طی مرداد‌ماه رتبه ما 74، در شهریور  70 و سپس 73شده است. الان هم ما با 3پله ارتقا دوباره به رتبه 70 در میان حدود 140کشور رسیده‌ایم. با این حال در حوزه اینترنت ثابت وضعیت بسیار نامناسبی داریم و در رتبه 142در میان 180کشور هستیم. همه متخصصان اذعان می‌کنند که طی 10سال گذشته در حوزه اینترنت ثابت خوب عمل نکرده‌ایم. این در حالی است که در کشورهای دیگر دسترسی به اینترنت ثابت به همراه ارجحیت دارد.»

پایبند قانونم
وزیر ارتباطات همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری مبنی بر چرایی عدم‌حضور او در پلتفرم‌های فیلتر شده، گفت: «من به‌عنوان وزیر ارتباطات سعی می‌کنم به چیزی که قانون جمهوری اسلامی محدود کرده، پایبند باشم.» زارع‌پور درعین حال گفت که «بنده، هم قبل از وزارت و هم الان در فضای مجازی فعال هستم و اکانت‌های مختلف دارم. اکانت لینکدین بنده هم مربوط به حدود 10سال پیش است. در شبکه‌های اجتماعی دیگر هم بوده‌ام و استفاده می‌کنم».  او با اشاره به اینکه به‌عنوان وزیر، شماره موبایلی که قبلا اعلام کرده بودیم راه ارتباطی با عامه مردم است، ادامه داد: «اکنون حدود 7500روستا در کشور داریم که دسترسی به هیچ نوع ارتباطی ندارند یا دسترسی بسیار بی‌کیفیتی دارند. حدود 4500روستا از این تعداد، هیچ نوع دسترسی به اینترنت ندارند؛ بنابراین من یک راه ارتباطی هم با این بخش باید داشته باشم و شماره پیامکی که اعلام کردم برای عموم مردم بود که ساده‌ترین روش برای همه است.» او با این حال تأکید کرد که این موضوع به این معنا نیست که من فقط پیامک را می‌پذیرم. بنده از روز اول در شبکه‌های اجتماعی بوده‌ام. من دکترای مهندسی کامپیوتر، گرایش شبکه دارم و مدرس این حوزه هستم. حتی مردم عادی هم از این فضا استفاده می‌کنند، چه رسد به کسی که خودش متخصص است. منتها اعلان عمومی این موضوع اخیرا اتفاق افتاد.» به‌گفته وزیر ارتباطات «در مورد پلتفرمی که شما اسم بردید (توییتر) به‌خاطر مشی شخصی که مبتنی بر پایبندی به قانون است، هر وقت برای همه مردم در دسترس بود بنده هم استفاده خواهم کرد».

کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال
زارع‌پور همچنین حوزه اقتصاد دیجیتال را یکی از حوزه‌هایی اعلام کرد که می‌تواند بسیاری از معضلات اقتصادی کشور را حل کند. او با اشاره به اینکه این حوزه می‌تواند مسئله اشتغال را حل کند، گفت: «اقتصاد دیجیتال همچنین می‌تواند سهم این حوزه از تولید ناخالص ملی را افزایش دهد.» وزیر ارتباطات به برنامه مفصلی اشاره کرد که قرار است براساس آن، در دولت یک کارگروه ویژه با اختیارات ویژه تشکیل شود. زارع‌پور با اشاره به اینکه بررسی تشکیل این کارگروه این هفته پایان می‌یابد، ادامه داد: «4وزیر و 2معاون رئیس‌جمهور به شکل ویژه ماموریت خواهند داشت که هر مانعی که در کشور برای توسعه اقتصاد دیجیتال وجود دارد، رفع کنند و سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی را، طبق سندی که مصوب شورای‌عالی فضای مجازی است، حداقل تا پایان دولت سیزدهم به 10درصد برسانند.»

   جایگزینی ظرفیت پشتیبان اینترنت
حدود 2هفته پیش، یکی از کابل‌های دریایی اینترنت بین‌الملل در مسیر قطر و امارات قطع شد. این اتفاق شبکه اینترنت کشور را با اختلالات مقطعی در برخی ساعات مواجه کرد. به همین دلیل حدود ۴۳۰ گیگابیت از ظرفیت پهنای باند بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت به‌علت قطع سگمنت دوم فیبر دریایی که متعلق به شرکت GBI و در محدوده دریایی بین قطر و امارات بود، از دسترس خارج شد.
حمید فتاحی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در حاشیه نشست رسانه‌ای وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با همشهری درباره این موضوع گفت: «طی آخرین مکاتبه‌ای که با صاحب کابل داشتیم، اکنون یک هفته از استقرار کشتی تعمیرات در منطقه می‌گذرد. این تعمیرات با توجه به شرایط جوی، مقداری زمان می‌برد، هرچند قول 3تا 4روز آینده را داده‌اند.»
فتاحی با اشاره به اینکه در قبال آن ظرفیتی که از دست داده‌ایم یک ظرفیت پشتیبان را آماده کرده‌ایم و زیر بار است، ادامه داد: «این ظرفیت اکنون جایگزین شده است. در همان زمان که ارتباط دریایی ما قطع شد، ما از ارتباطات زمینی شمال کشور استفاده و جایگزین کردیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید