سند تحول بنیادین در مدارس
مجموعه 6جلدی «طرح جامع پیادهسازی سند تحول بنیادین در مدارس» با تمرکز بر استانداردسازی و ارزیابی مدارس، با اتکا قراردادن سند تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران و بررسی پژوهشهای انجام شده در این زمینه، نحوه پیادهسازی و مشکلات آن، درصدد برآمده تا مسیری را برای رسیدن به این مهم پیشنهاد دهد تا بتوان با پیمودن این مسیر به آن تحول در آموزش و پرورش که همانا تربیت دانشآموزان در همه ساحتهای ششگانه و بروز استعدادهای آنان است فائق آمد. جلد اول این مجموعه با عنوان «نقشه راه و مبانی طرح» به بررسی طرح جامع پیادهسازی سند تحول در مدارس پرداخته و در آن با بیان مسئله، مشکلات سیاستگذاری و کلان در ساختار سند، مشکلات قانونگذاری در جهت اجرا، اهمیت و ضرورت مسئله را بررسی کرده و در ادامه، روش دستیابی و پیادهسازی راهبردها و راهکارها را هم توضیح داده است. جلد دوم مجموعه با عنوان«راهبردها و استانداردهای زیرنظامهای تعلیم و تربیت» به آنچه برای دستیابی به مدارس صالح نیاز است، پرداخته. با این رویکرد که مدرسه در سند تحول مکان مقدسی است که دانشآموز در همانجا، فعالیت، پویایی و حرکت در جهت تعالی فردی و اجتماعی را میآموزد و برای حرکت در مسیر میان خود و محیط پیرامونش آماده میشود تا بتواند در حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه خود مشارکت مؤثر داشته باشد. جلد سوم با عنوان«دستورالعملهای استانداردسازی تعلیم و تربیت دانشآموزان (دوره دبستان) با هدف یاری مدیران و مربیان و بانیان تعلیم و تربیت در شش فصل تهیه و تنظیم شده است. عنوان جلد چهارم، «دستورالعملهای استانداردسازی تعلیم و تربیت دانشآموزان (دوره دبیرستان) انتخاب شده که در 6فصل به تشریح موضوعات؛ «ساحت تربیتی اعتقادیـ اخلاقی»، «ساحت تربیتی اقتصادیـ حرفهای»، «ساحت تربیتی علمیـ فناوری»، «ساحت تربیتی اجتماعیـ سیاسی»، «ساحت تربیتی زیستی - بدنی» و «ساحت تربیتی زیباییشناسی هنری» پرداخته شده است. برای جلدهای پنجم و ششم این مجموعه هم عناوین«دستورالعملهای استانداردسازی نظام جذب و ارتقای معلم» و «دستورالعملهای استانداردسازی مدیریت و راهبری مدرسه» انتخاب و پیرامون این موضوعات مباحثی مطرح و تشریح شده است. مجموعه حاضر از سوی مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان(مکیال) تهیه و منتشر شده است.