• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 27 آذر 1400
کد مطلب : 148402
+
-

آماده‌باش برای آخرین بارش‌های پاییزی

با فعالیت سامانه بارشی جدید در کشور استان‌های لرستان و کهگیلویه‌وبویراحمد برای روزهای پیش‌رو هشدار دریافت کرده‌اند

آماده‌باش برای آخرین بارش‌های پاییزی

حمیده پازوکی- خبرنگار

پس از ورود سامانه بارشی از پنجشنبه هفته گذشته (25آذر) به کشور در بسیاری از استان‌ها شاهد بارش برف و باران بودیم، اما همانطور که هواشناسی پیش‌بینی می‌کرد شدت بارش‌ها در برخی استان‌ها ازجمله آذربایجان غربی، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری به حدی بود که دچار مشکلاتی چون بسته‌شدن راه‌ها، لغو پروازها و آبگرفتگی شدند. به‌گزارش همشهری، در چنین وضعیتی هنوز شرایط برای بعضی استان‌ها خطرناک است و نیروهای امدادی در این مناطق همچنان در حالت آماده‌باش هستند.

  لرستان و بحران سیل در پلدختر  
وقوع سیل در لرستان موضوع تازه‎ای نیست. پس از سیل بزرگ سال98 که خرم‎آباد، پلدختر و چند شهر دیگر استان را درگیر خود کرد با اعلام هر وضعیت هشداری مسئولان و مردم این شهرها نگران وقوع سیل می‎شوند. در این شرایط تکمیل نشدن دیواره ساحلی رودخانه کشکان که مدت‌هاست درباره آن بحث می‌شود نگرانی‌‌ها را بیشتر می‌کند.
براساس اعلام هواشناسی استان بارش‌هایی که از دیروز (جمعه 26آذر) آغاز شده است تا سه‌شنبه 30آذر ادامه خواهد داشت. اعلام هشدار نارنجی و احتمال وقوع برف و کولاک تردد جاده‌ای در این استان را دچار مخاطره خواهد کرد، اما وضعیت پلدختر چنان خطرناک است که نادیا امرایی، معاون عمرانی فرمانداری پلدختر از اعلام آماده‌باش همه نیروهای امدادی شهرستان خبر داده و براساس اعلام او مدیران اجرایی و دستگاه‌های خدمات‌رسان اجازه خروج از شهرستان را ندارند تا آمادگی 100درصدی برای وقوع احتمالی سیل در این شهرستان وجود داشته باشد.
‌فرماندار پلدختر با بیان اینکه آماده‌باش دستگاه‌های متولی از پنجشنبه شب در این شهرستان آغاز شده است به همشهری می‌گوید: برای بارندگی‌های پیش‌رو آمادگی صددرصدی داریم و عوامل راهداری در راه‌های شهرستان به‌ویژه راه پلدختر-خرم‌آباد که 3نقطه حادثه‌خیز دارد، مستقر هستند.
حسن رضاییان با اظهار امیدواری از اینکه همه استان‌ها از نعمت باران بهره‌مند شوند، می‌افزاید: دیوار ساحلی پلدختر و همچنین دایک‌های حفاظتی کامل بررسی شده و فقط ممکن است در پایین‌دست دیوار و درصورت طغیان رودخانه در خیابان رسالت دچار مشکل شویم که البته تمهیدات لازم در این‌باره اندیشیده شده است. او همچنین تأکید می‌کند که اطلاع‌رسانی لازم به معدود خانه‌های مسکونی در مسیر رودخانه و همچنین عشایری که در نزدیکی رودخانه هستند، صورت گرفته است.
مدیرکل بحران لرستان به همشهری می‌گوید: سامانه بارشی‎ که وارد غرب کشور شده از جمعه فعالیت خود را آغاز کرده است، موج اول این بارش‎ها تا یکشنبه 28آذر ادامه دارد و موج دوم روز دوشنبه آغاز می‌شود و به همین دلیل هم میزان بارش‎ها زیاد است و هم ممکن است آبگرفتگی و سیلاب پیش ‌آید.
مهدی پازوکی با بیان اینکه زیرساخت‎های استان در سال98آسیب دیده و ممکن است تاب‌آوری رودخانه‌های استان کمی پایین باشد، می ‌افزاید: استاندار لرستان دستور داده است همه مدیران در حوزه خود حضور داشته باشند تا درصورت بروز حادثه بتوانند تصمیم‌های لازم را اتخاذ کنند. وی درباره وضعیت پلدختر هم می‌گوید: دیوار ساحلی که در سیل سال98تخریب شده بود ترمیم شده است و حدود 330متر باقی مانده که امیدواریم اعتبار آن امسال ابلاغ شود. در شهر معمولان هم از آنجا که حریم رودخانه تغییر کرده است، پس از سیل به جای دیوار ساحلی یک دایک حفاظتی ساخته شده است.
 
   احتمال سیل در کهگیلویه و بویراحمد  
در جنوب غرب کشور هم اوضاع بارش‎ها نگران‌کننده به‌نظر می‎رسد. با اینکه بارش‎های چند روز گذشته در کهگیلویه‌‎وبویراحمد خفیف بود، اما بنابر اعلام هواشناسی استان پیش‌بینی‎ها خبر از احتمال وقوع بارش‌هایی تا 200میلی‌متر می‎دهد که به راحتی می‌تواند موجب بروز سیلاب شود؛ وضعیتی که موجب صادرشدن هشدار قرمز در این استان شده است.
در این استان نیز بارش‌ها تا سه‌شنبه (30آذر) ادامه دارد، اما این بارش‌ها که برای مناطقی ازجمله «دیشموک» ،«قلعه رئیسی»،«لنده»،«موشمی زیلایی» تا «سی سخت» و «یاسوج» و حتی «دهدشت» پیش‌بینی می‌شود، می‌تواند موجب سیلابی‌شدن و طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر عمومی شوند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این‌باره به همشهری می‎گوید: پس از اعلام هواشناسی همه اعضای ستاد پیش‌بینی و بحران استان دستور کتبی دریافت کردند که موظف هستند تا پایان هفته وضعیت آماده‌باش را ادامه دهند. محمد محمدی با بیان اینکه جلسات حضوری هم برای همه سازمان‎های امدادی برگزار شده است، می‌گوید: برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است تا هلال‌احمر، اورژانس، راهداری، شرکت‌های خدماتی در سراسر استان برای مقابله با بروز خطرات احتمالی آماده باشند. وی با بیان اینکه اداره‌های مربوط به امور آب و سدهای استان هم آماده‌باش هستند چه اقداماتی لازم است که هنگام اعلام چنین هشدارهایی در استان نگرانی مردم و مسئولان کمتر باشد، می‌افزاید: برنامه‎ریزی کرده‌ایم نقاطی که هنگام بارش برف و باران احتمال خطر در آنها وجود دارد شناسایی شود تا با توجه به امکانات موجود استان ایمن کردن آنها را پیگیری کنیم. بهبود حاشیه رودخانه‌ها و لایروبی آنها هم در برنامه درازمدت استان قرار دارد که تأکید کرده‌ایم مسئولان مربوطه آنها را در اولویت قرار دهند.

  آذربایجان غربی آرام است   
بارش شدید برف در آذربایجان غربی موجب بسته‌شدن راه‌ها و لغو پروازهای هواپیماها در ارومیه شد. وضعیتی که گرچه تا آخر وقت دیروز جمعه 26آذر ادامه داشت، اما به‌گفته مدیرکل بحران استان نگران‎کننده نیست. امیرعباس جعفری به همشهری می‎گوید: نیروهای امدادی استان همگی آماده‌باش هستند و تا زمانی که بارش‎ها قطع نشود به‌کار خود ادامه خواهند داد. وی با بیان اینکه بارش شدید برف هیچ خسارت وتلفاتی در استان به‌دنبال نداشته است، می‎افزاید: هشدار صادرشده در استان نارنجی است، بارندگی از آخر وقت پنجشنبه 25آذر آغاز شده، اما آنطور که هواشناسی اعلام کرده است تا یکشنبه ادامه دارد ولی وضعیت به‌مرور آرام خواهد شد.
مدیرکل بحران استان آذربایجان غربی درباره امدادرسانی به مناطقی که پس از بارش برف ممکن است دچار یخ‎بندان شوند نیز می‎گوید: از آنجا که شهرداری‌های همه شهرها آماده‌باش هستند، پس از پایان بارش‎ها عملیات شن و نمک‌ریزی معابر آغاز خواهد شد تا مشکلی برای شهروندان پیش نیاید.

    به‌جز استان‌هایی که از آنها یاد شد، بارش باران و برف تا اواسط هفته در کردستان، زنجان، ایلام، اصفهان، زنجان، کرمانشاه، ارتفاعات البرز، تهران و قزوین، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، آذربایجان شرقی و کرمانشاه ادامه دارد. بارندگی و تغییرات جوی اما می‌توانند وضعیت شهرها را به‌راحتی بحرانی کنند؛ وضعیتی که باتوجه به زیرساخت‌های مورد نیاز استان‌ها و برنامه‌ریزی و دوراندیشی می‌توان از وقوع آنها
جلوگیری کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید