• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 27 آذر 1400
کد مطلب : 148391
+
-

خوش‌بینی به تعیین متولی رمزارزها در دولت

رئیس هیأت‌‌مدیره انجمن بلاکچین در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید حضور رضایی می‌تواند به روشن‌شدن تکلیف فعالان این حوزه و وضع قوانین مرتبط سرعت ببخشد

رمزارز
خوش‌بینی به تعیین متولی رمزارزها در دولت

به تازگی محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، به‌عنوان متولی امور رمزارزها در دولت معرفی شد. این موضوع از نظر برخی ‌فعالان این حوزه مثبت ارزیابی شده، چراکه آنها معتقدند این اتفاق می‌تواند از تعدد نظرات جلوگیری کند و باعث یکپارچگی در دولت شود. در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، محسن رضایی که یکی از کاندیداهای این دوره بود، در توییتی نوشت: «رمزارزها یک نوآوری بین‌المللی و فرصت پولی هستند. در دولت ما با هدایت درست و تنظیم مقررات متناسب، از ‫رمزارزها به نفع منافع ملی و سرمایه‌های مردم استفاده خواهد شد. ‌اگر دولت کنونی زودتر چاره‌اندیشی می‌کرد، مردم و ناظران با شفافیت بیشتری وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شدند.» نگاه معاون اقتصادی دولت نسبت به رمزارزها علاوه بر اینکه حاکی از نوآورانه‌بودن این حوزه است، معطوف به رگولیشن و تنظیم‌گری هم هست. از سوی دیگر، چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای از معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری، وزیر صمت و وزیر نیرو درخواست کرد که تولید رمزارز با بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر پیگیری شود.

یکپارچگی نظرات
امید علوی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن فناوران زنجیره بلوک(انجمن بلاکچین) در گفت‌وگو با همشهری، معرفی محسن رضایی به‌عنوان متولی حوزه رمزارزها در دولت را مثبت ارزیابی می‌کند.
علوی در این مورد به‌نظرات متعددی اشاره می‌کند که از سوی دستگاه‌های متعدد دولتی مرتبط با این حوزه ابراز می‌شود. به‌گفته او «در حوزه رمزارزها، یکی از مشکلات بزرگی که در حاکمیت و دولت مشاهده می‌شد، وجود نوعی سردرگمی بود؛ چراکه دستگاه‌های زیادی ازجمله بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت، وزارت اطلاعات، وزارت نیرو و مجلس شورای اسلامی به این حوزه مربوط هستند.»
علوی با اشاره به اینکه تعدد این دستگاه‌ها نظرات متعددی را هم در پی دارد، می‌گوید: «این ضرورت احساس می‌‌شد که یک دستگاه یا یک فرد، برای به اجماع‌رساندن نظرات متعدد این دستگاه‌ها، اختیار کافی داشته باشد و تکلیف این حوزه در کشور برای همیشه مشخص شود.»
او ضمن اینکه معتقد است «حضور رضایی می‌تواند به روشن‌شدن تکلیف فعالان این حوزه و وضع قوانین مرتبط با آن سرعت ببخشد» می‌گوید: «این اتفاق باعث می‌شود که فعالان این حوزه بدانند که چگونه باید در این مسیر گام بردارند.»

انرژی‌های تجدیدپذیر مقرون‌به‌صرفه است؟
رئیس هیأت مدیره انجمن بلاکچین درباره پیشنهاد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هم می‌گوید اگر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مقرون‌به‌صرفه بود، بازیگران این حوزه حتما به سمت استفاده از آن می‌رفتند. پس اگر مردم برای استخراج، از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده نکرده و برای راه‌اندازی این نوع از نیروگاه‌ها تلاش نکرده‌اند، به این معنی است که بازدهی لازم پیش‌بینی نمی‌شود.
رئیس هیأت مدیره انجمن بلاکچین در این زمینه معتقد است که «اگر دولت هم بخواهد استخراج را به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر هدایت کند، با روش‌ها و سیاست‌های فعلی امکان‌پذیر نیست. درواقع انرژی تجدیدپذیر باید در کنار انرژی‌های فسیلی و ظرفیت‌هایی که کشور از آن برخوردار است، به‌کار گرفته شود.»
علوی البته بر اهمیت موضوعات محیط‌زیستی تأکید می‌کند، اما درعین حال می‌گوید: «امروز در کشور ما بسیار به‌صرفه‌تر است که از انرژی‌‌های فسیلی مانند گاز برای تولید برق استفاده کنیم.»  به‌گفته او «صنعت ماینینگ هم می‌تواند با خرید برق به قیمت مناسب و تزریق نقدینگی به صنعت نیروگاهی، به این صنعت کمک کند و هم می‌تواند به گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر یاری رساند.»

استفاده از انرژی مناسب کشور
رئیس هیأت مدیره انجمن بلاکچین با تأکید بر لزوم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کنار انرژی‌های فسیلی، می‌گوید: «هر کشوری براساس ظرفیت‌ها و منابعی که دارد، اقدام به تولید انرژی می‌کند.» علوی به چند نمونه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «هند دارای منابع غنی زغال‌سنگ است و به همین دلیل از این ظرفیت برای تولید انرژی استفاده می‌کند. بعضی از کشورها هم در کل سال نور خورشید دارند و پنل‌های خورشیدی برای آنها مقرون‌به‌صرفه است. همچنین ممکن است کشوری که رودخانه‌های زیادی دارد، از انرژی آب استفاده کند و نیروگاه‌های آبی(هیدرو پاور‌پلنت) را تاسیس کند.»  او با اشاره به ظرفیت انرژی‌های فسیلی در کشور و قیمت مناسب آن، می‌گوید: «بدیهی است که ایران هم با توجه به ظرفیت‌های بالقوه خود برای تولید انرژی استفاده کند.» علوی همچنین با اشاره به غیرفعال‌بودن سامانه بهین‌یاب و بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران، از دولت می‌خواهد که هرچه سریع‌تر وضعیت رمزارزها را تعیین تکلیف کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید