• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 25 آذر 1400
کد مطلب : 148357
+
-

امارات، قربانی جدید رقابت چین و آمریکا

امارات در واکنش به فشارهای واشنگتن علیه همکاری با چین، قرارداد چند میلیاردی تسلیحاتی با آمریکا را معلق کرد

گزارش
امارات، قربانی جدید رقابت چین و آمریکا

ترکش‌های رقابت استراتژیک چین و آمریکا، دامن امارات را هم گرفته و این کشور به‌خاطر مخالفت‌های سرسختانه واشنگتن برای همکاری تکنولوژیک با پکن، قرارداد تسلیحاتی چند میلیارد دلاری برای خرید جنگنده‌های پیشرفته  F-35 را متوقف کرده است.
یک مقام اماراتی در این‌باره به سی‌ان‌ان گفته: «امارات به آمریکا اطلاع داده است که مذاکرات برای خرید F-35 را معلق می‌کند. ملزومات تکنیکی، محدودیت‌های عملیاتی مستقل و تحلیل سود/هزینه باعث این ارزیابی مجدد شده است.»
او به سی‌ان‌ان گفته است که آمریکا همچنان یکی از گزینه‌های اصلی امارات برای خرید تسلیحات پیشرفته است و مذاکرات برای خرید F-35 احتمالا در آینده از سر گرفته خواهد شد.
از سوی دیگر، آمریکا بارها تأکید کرده که به توافق فروش این جنگنده به امارات متعهد است. امارات، برای به‌دست آوردن این جنگنده‌ها، ‌زیر بار یکی از بدنام‌ترین توافق‌های قرن در خاورمیانه رفته است؛ آمریکا تنها بعد از آن که امارات، روابطش را با رژیم صهیونیستی عادی و با این رژیم، روابط دیپلماتیک برقرار کرد، با فروش F-35 به ابوظبی موافقت کرد.
امارات تنها یک روز بعد از آن از توقف مذاکرات خرید F-35 خبر داد که نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در سفر به امارات با محمد بن زاید، ولیعهد امارات در ابوظبی ملاقات کرد. این نخستین بار در تاریخ بود که یک نخست‌وزیر اسرائیل به امارات سفر کرده است.
جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفته است که امارات می‌خواهد با آمریکا همکاری کند تا به نگرانی‌های مشترک 2 کشور رسیدگی شود.
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای درباره تداوم همکاری با امارات برای فروش F-35 گفته است: «همانطور که اخیرا در نمایش هوایی دوبی گفته‌ایم، دولت بایدن-هریس به فروش جنگنده  F-35و (پهپادهای) ‌MQ-9B و مهمات به آنها متعهد است.»
این تعارفات مرسوم دیپلماتیک اما چیزی از عمق اختلاف امارات و آمریکا بر سر همکاری ابوظبی با پکن نمی‌کاهد. واشنگتن بارها بر امارات فشار آورده که همکاری با شرکت فناوری هوآوی را قطع کند و این شرکت را از شبکه ارتباطی امارات بیرون بیندازد. آمریکا مدعی است که فناوری‌های این شرکت چینی می‌تواند تهدیدی برای تسلیحات پیشرفته این کشور باشد.
میرا رسنیک، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امنیت منطقه‌ای، هفته پیش به سی‌ان‌ان درباره تهدید‌های امنیتی تکنولوژیک گفته است: «F-35 جواهر  نیروی هوایی ماست و بنابراین ما نیاز داریم تا بتوانیم امنیت تکنولوژیک را برای تمامی شرکایمان تامین کنیم.»
مقامات آمریکایی بارها تأکید کرده‌اند که می‌خواهند با اماراتی‌ها همکاری کنند، اما اماراتی‌ها درباره ادعاهای واشنگتن درباره تهدید امنیتی فناوری‌های چینی تردید دارند و از اینکه درگیر «یک جنگ سرد» جدید شده‌اند ناراحت هستند. انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رهبری امارات هفته گذشته در سخنرانی‌خود در یک مؤسسه مطالعاتی در واشنگتن گفته است: «من فکر می‌کنم ما، به‌عنوان یک کشور کوچک، از این وضعیت (جنگ سرد جدید) آسیب خواهیم دید، اما توانایی آن را نداریم که روی این رقابت اثر مثبت بگذاریم.»
قرقاش در این صحبت‌ها همچنین تعطیلی یک کارخانه چینی در امارات را که به گمان آمریکایی‌ها نظامی بوده، تأیید کرده است. اماراتی‌ها اصرار داشتند که ادعای آمریکا نادرست است. قرقاش گفته است: «نظر امارات این بود که این تاسیسات به هیچ وجه نمی‌تواند نظامی باشد، اما آمریکا نگرانی‌های خود را داشت و ما این نگرانی‌ها را مدنظر قرار دادیم و کار در آن تاسیسات را متوقف کردیم.»
فشارهای اخیر آمریکا به امارات، باعث شده تا این کشور تصمیم‌های مهمی در مورد خریدهای تسلیحاتی بگیرد؛ حدود 2 هفته پیش، در اقدامی چشمگیر و معنادار، امارات با فرانسه برای خرید 80جنگنده رافال و 8هلی‌کوپتر توافق کرد. کارشناسان معتقدند این قرارداد، به همراه دیگر خریدهای تسلیحاتی اخیر امارات از دیگر کشورهای دنیا، نشانه‌ای از این واقعیت است که امارات استراتژی جدیدی اتخاذ کرده و می‌خواهد وابستگی‌ تسلیحاتی خود را به آمریکا کاهش دهد.
آمریکا در سال‌های اخیر، از تمام ظرفیت خود برای جلوگیری از گسترش فناوری‌های چینی در کشورهای هم‌پیمان خود بهره می‌برد. آنها در اروپا، با فشار بسیار زیاد، برخی کشورهای هم‌پیمان را مجاب کردند که از فناوری شرکت هوآوی برای توسعه فناوری 5G استفاده نکنند. از نظر واشنگتن، توسعه فناوری این شرکت، به توسعه نفوذ چین در سراسر دنیا کمک می‌کند و زمینه را برای جاسوسی چین فراهم می‌کند.
آمریکا به‌خصوص نسبت به فناوری‌های پیشرفته‌ای که در جنگنده‌های F-35 به‌کار گرفته شده، حساسیت دارد و پیش از این، جلوی فروش این جنگنده به ترکیه، متحد خود در ناتو را گرفته است. واشنگتن گفته است که آنکارا به‌خاطر خرید سامانه دفاع موشکی S-400 از روسیه، فناوری‌های پیشرفته این جنگنده را در دسترس روس‌ها قرار می‌دهد. واشنگتن به هند، دیگر متحد خود هم به‌خاطر خرید همین سامانه دفاع موشکی فشار وارد کرده است. روسیه گفته است که نخستین واحد از این سامانه، در راه هند است. دهلی‌نو امیدوار است از معافیت خرید تسلیحاتی بهره ببرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید