• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14833
+
-

معادن فارس در صدر اکتشافات کشور

91 پروانه اکتشاف در سال 96 در استان صادر شده است

گزارش
معادن فارس در صدر اکتشافات کشور




آذر خسروانیان | شیراز - خبرنگار:

ایران با دارا بودن حدود ۶۸ نوع ماده معدنی در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته است و یکی ازکشورهای غنی از لحاظ دارایی‌های معدنی به حساب می‌آید. معادن فارس نیز با دارا بودن ۱۲۲ هزار و ۶۰۸ کیلومتر مربع مساحت و مواد معدنی گچ، آهک، سنگ‌های زینتی، چینی، گرانیت، کرومیت، مس و منگنز رتبه ۸ ذخایر معدنی کشور را به خود اختصاص داده است. از سویی تولیدات معدنی ۱۶‌درصد از ارزش کل تولیدات فارس را شامل می‌شود. طبق گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت که اخیراً ارائه شده است، استان فارس از لحاظ صدور پروانه اکتشاف معادن در رتبه یک کشور قرار دارد.


رتبه اول

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در خصوص ذخایر معادن استان می‌گوید: در فارس ۵۸۰ معدن وجود و بیشترین معادن از نظر تنوع مواد معدنی در بوانات، شیراز، آباده، نی ریز، لار و کازرون قرار دارد که از نظر اهمیت، معادن بوانات، نی ریز و آباده به ترتیب در صدر هستند.

«علی همتی» با بیان اینکه بر اساس گزارش ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، این استان پهناور با صدور ۹۱ پروانه اکتشاف در رتبه یک کشور قرار گرفته است، می‌افزاید:91 فقره پروانه اکتشاف در سال 96 با مجموع مساحت کلی 9/55 کیلومترمربع در استان صادر شده است که آمار قابل توجهی به شمار می‌رود.
 وی به تشریح جزئیات پروانه‌های اکتشاف معادن فارس می‌پردازد و اضافه می‌کند: این پروانه‌ها در زمینه‌های اکتشاف مرمری، خاک صنعتی، کرومیت، سنگ لاشه، مخلوط کوهی، مارن، کانسار فلزی، سرب، روی و آهن صادر شده است.

همتی به آمار کلی پروانه‌های اکتشاف اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: با صدور 91 فقره پروانه اکتشاف جدید، آمار کل پروانه‌های اکتشاف دارای اعتبار سازمان به ۲۰۶ فقره با مساحت کلی 7/448 کیلومترمربع رسیده است.
وی می‌افزاید: تعداد گواهی‌های کشف صادره در سال قبل ۳۳ فقره با هزینه عملیات اکتشافی 6/42 میلیارد ریال و میزان ذخیره 4/61 میلیون تن بوده است.


سرمایه‌گذاری و به‌روزرسانی تجهیزات

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با تاکید بر اهمیت معادن استان در اشتغالزایی می‌گوید: ۵۷۲ معدن دارای پروانه بهره برداری با میزان سرمایه‌گذاری ۵ هزار و 981 میلیارد ریال، زمینه اشتغالزایی را برای 7 هزار و 949 نفر فراهم کرده‌اند که به فعالیت‌های اکتشاف و بهره برداری مشغول هستند.

همتی بر اهمیت به‌روزرسانی تجهیزات تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: با نوسازی و جایگزینی ماشین آلات پیشرفته، همچنین به‌روزرسانی تجهیزات و احداث اداره‌های پیگیری و جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی می‌توانیم زمینه اشتغالزایی افراد بیشتری را در این صنعت فراهم کنیم. وی در خصوص وضعیت معادن فارس اضافه می‌کند: بر اساس گزارش‌های منتشرشده وضعیت ایمنی معادن فارس در سطح مطلوبی قرار دارد و برای ارتقای سطح ایمنی بیشتر، تلاش‌های قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته است.


کاهش صادرات در سال96

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در خصوص صادرات از معادن استان نیز می‌گوید: صادرات در سال 96 با کاهش ۲ درصد وزن مواد معدنی و رشد ارزشی ۳۹ درصد مواجه بوده است.

همتی به افزایش رشد و استخراج مواد معدنی با صدور پروانه‌های جدید اشاره می‌کند و می‌افزاید: استخراج کنسانتره سرب و روی نسبت به سال گذشته افزایش داشته و صادرات سنگ‌های ساختمانی مورد استقبال چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص کشور عمان قرار گرفته است. وی با اشاره به اینکه عمده مواد معدنی فارس به عنوان مواد تکمیلی تولیدات معدنی به سایر استان‌ها صادر می‌شود، اضافه می‌کند: معادن فارس تکمیل کننده چرخه تولیدات استان‌های همجوار است.


تشکیل شورای معادن

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت از تشکیل شورای معادن استان خبر می‌دهد و می‌گوید: در سال ۹۶ شورای معادن استان به استناد ماده ۴۳ برنامه ششم کشور تشکیل و سیاستگذاری فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی فارس در دستور کار قرار داده شده است.

 همتی درباره ارتقای رتبه معادن فارس در کشور ابراز امیدواری می‌کند و ادامه می‌دهد: برای ارتقای رتبه معادن فارس تمهیدات خاصی در نظر گرفته‌ایم که شامل جذب سرمایه‌گذاران، استفاده از تکنولوژی‌های جدید در رابطه با اکتشافات و حمایت از بهره برداران است تا بتوانیم از صددرصد ظرفیت‌های موجود در معادن و صنایع معدنی موجود استفاده کنیم.


جایگاه معادن فارس

رئیس اداره امور معادن، بهره‌وری از تکنولوژی پیشرفته و جذب سرمایه گذار را در ارتقای رتبه معادن فارس مؤثر می‌داند و می‌گوید: بهره برداری از معادن، بیشتر در حد استخراج بوده، اما فراوری آن نیز مورد توجه قرار گرفته است. 

«عزت اله شکری» با تاکید بر اینکه فارس از ظرفیت بالایی در این حوزه برخوردار است، اضافه می‌کند: از ظرفیت‌های موجود معادن و صنایع معدنی به صورت صددرصد استفاده نمی‌شود و رکود بازار، اعتراض و مزاحمت‌های غیرقانونی برخی افراد، همچنین فرسوده‌بودن دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مانع رشد و استفاده از قابلیت‌های معدنی استان می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید