• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 25 آذر 1400
کد مطلب : 148310
+
-

خبرهای کوتاه/ شناسایی بیش از ۴۳۰ صفحه غیرمجاز فروش سفر

معاون گردشگری استان تهران از رصد و شناسایی بیش از ۴۳۰صفحه در اینستاگرام و سایت غیرمجاز برگزارکننده تورهای گردشگری، رزرو اماکن اقامتی و اخذ ویزا خبر داد. به‌ گزارش ایسنا، علی رفیعی گفت: خدمات گردشگری تنها توسط شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری دارای پروانه بهره‌برداری بند «ب» ارائه می‌شود. با وجود این برخی افراد سودجو با راه‌اندازی یک صفحه در اینستاگرام و یا سایت اینترنتی با درج تبلیغات نامتعارف از نحوه برگزاری تورها، به جذب مخاطب و اجرای تورهای غیرمجاز و غیراستاندارد اقدام می‌کنند.

    خوشنویسی عربی ثبت جهانی شد
«دانش، مهارت و شیوه خوشنویسی عربی» به‌عنوان پرونده‌ مشترک ۱۶کشور عربی به‌عنوان یکی از میراث جهانی ناملموس بشری به ثبت رسید. به گزارش ایسنا، در جریان برگزاری شانزدهمین دوره اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که امسال به‌صورت آنلاین در حال برگزاری است، «دانش، مهارت و شیوه خوشنویسی عربی» به‌عنوان پرونده مشترک ۱۶کشور شامل عربی شامل، عربستان سعودی، الجزایر، بحرین، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، موریتانی، مراکش، عمان، فلسطین، سودان، تونس، امارات متحده عربی و یمن به‌عنوان میراث ناملموس بشری یونسکو ثبت جهانی شد.  ایران نیز پرونده میراث ناملموس خود با عنوان «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» را در میان پرونده‌های مورد بررسی برای ثبت در فهرست جهانی میراث ناملموس یونسکو دارد. ترکیه نیز به‌صورت مجزا پرونده «هنر سنتی خوشنویسی اسلامی» را ارائه کرده‌ است. شانزدهمین جلسه کمیته بین دولتی حفاظت از میراث ‌فرهنگی ناملموس که از 22آذرماه آغاز شده است تا ۲۷ آذرماه به‌صورت آنلاین در حال برگزاری است و پرونده ثبت جهانی هنر خوشنویسی ایران هم در همین اجلاس بررسی می‌شود.

    ثبت ملی سنگ مزار وزیر شاه‌طهماسب صفوی در همدان
مدیر موزه وقف همدان از ثبت ملی سنگ مزار قاضی جهان قزوینی، وزیر شاه طهماسب صفوی خبر داد و با اشاره به اینکه سنگ مزار وزیر شاه طهماسب صفوی ۴۹۰سال قدمت دارد و در موزه وقف همدان نگهداری می‌شود به ایسنا گفت: سنگ مزار قاضی جهان قزوینی، ابتدای سال‌جاری از آرامستان موقوفه باغ بهشت کشف و به موزه وقف همدان منتقل شد. او گفت: داستان سنگ مزار وزیر شاه طهماسب صفوی و سربرآوردنش از آرامستان موقوفه‌ باغ بهشت مربوط به زمانی است که بقعه‌ امامزاده سهل‌بن‌علی(ع) به‌علت توسعه‌ شهر و ساخت خیابان شورین(شهدای فعلی) در دوران پهلوی تخریب و سنگ مزار این وزیر به آرامستان موقوفه باغ بهشت منتقل شد. وی افزود: شاه اسماعیل صفوی حدود ۵۰۰سال پیش زمانی که به همدان آمد تصمیم گرفت اثری از خود در شهر باقی بگذارد، بنابراین پس از مشورت با نزدیکان و اهالی برآن شد تا بقعه‌ سهل‌بن علی(ع) را بازسازی کند. سال‌ها بعد، پس از به‌قدرت‌رسیدن شاه طهماسب، قاضی جهان قزوینی به‌دست شاه و به‌علت سوءظنی که به او داشت کشته و در کنار بقعه‌ سهل‌بن‌علی(ع) به خاک سپرده ‌شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید