• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14831
+
-

خانه آرزوهای فرهنگیان سقف ندارد

مدیرعامل تعاونی مسکن فرهنگیان استان: به دنبال افزایش قیمت مصالح ساختمانی، هزینه ساخت واحدها افزایش یافت

مسکن
خانه آرزوهای فرهنگیان سقف ندارد




علی مختاری | یزد - خبرنگار : 

دومینوی افزایش قیمت‏‏ها این بار خانه فرهنگیان را خراب کرد. فرهنگیان یزد در حالی به امید خرید خانه‎‎ای ارزان به سراغ آموزش و پرورش رفتند که برای خرید این خانه‎‎ها باید ماهانه از 3 میلیون و 150 هزار تومان تا 3 میلیون و 650 هزار تومان اقساط پرداخت کنند؛ این در حالی است که میانگین دریافتی فرهنگیان مبلغی پایین‎‎تر از 2 میلیون تومان در ماه است و این موضوع باعث انصراف تعدادی از متقاضیان شده است.
افزایش قیمت‏‏ در ماه‏‏های اخیر، موجب افزایش قیمت مواد، مصالح اولیه و  خانه شده است. افزایش قیمت گریبان بسیاری از شهروندان را گرفته و این بار نیز موجب سخت شدن شرایط برای فرهنگیانی شده است که اقدام به خرید خانه‏‏ های تعاونی کرده بودند و با اقساط بسیار سنگین‎‎تر از توان خود روبه‌رو شده‏‏اند.


شرایط سخت خانه‎‎دار شدن برای فرهنگیان 

یکی از فرهنگیان که در طرح مسکن فرهنگیان ثبت‏‏ نام کرده است، می‏‏گوید: با بخشنامه‎‎ای که از طرف آموزش و پرورش ابلاغ شد، در این باره اطلاع پیدا کردیم که از همان ابتدا شرایط سختی را برای ثبت ‏‏نام در نظر گرفته بودند، به طوری که در مرحله اول، تعداد متقاضیان به حد نصاب لازم برای ساخت خانه‌ها نرسید؛ بنابراین شرایط را تعدیل و در نهایت ۲۸۸ نفر در این طرح ثبت‏‏نام کردند.
وی با بیان اینکه واحدهایی که در ابتدا برای ثبت‏‏نام متقاضیان در نظر گرفته شده بود، ۸۵ متری و ۱۱۰ متری بود، می‌افزاید: برای افرادی که داوطلب ثبت‌نام برای واحدهای ۸۵ متری بودند، ماهانه 800 هزار تومان آورده تعریف شده بود و مابقی مبلغ را باید در زمان تحویل خانه به صورت وام پرداخت می‌کردند که حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان بود.وی درباره قیمت تمام‌شده خانه‏‏ ها نیز می‏‏گوید: در ابتدای طرح گفته شد که خانه‏‏ ها با قیمت هر مترمربع، یک میلیون و 200 هزار تومان تحویل متقاضیان می‌شود.

این فرهنگی درباره تغییرات صورت‌گرفته در توافق اولیه عنوان می‎کند: البته پس از چند ماه، نامه جدیدی زده شد که براساس آن، متراژ تمامی واحدها از ۸۵ متری به ۱۱۰ متری تغییر یافت و اعلام شد یا انصراف دهید یا افرادی که برای واحدهای 85 متری ثبت‏‏نام کرده بودند علاوه بر آورده اولیه، 850 هزار تومان دیگر پرداخت کنند و به عبارتی، باید ماهانه یک میلیون و 650 هزار تومان پرداخت می‏‏کردیم.به گفته وی، این مبلغ تقریباً معادل آورده ابتدایی متقاضیان برای واحدهای 110 متری بود؛ چرا که آنها باید ماهانه یک میلیون و 150 هزار تومان پرداخت می‎‎کردند.
وی می‏‏افزاید: اعتراض‏‏ها از چند ماه پیش شروع شد. قرار بود خانه به قیمت هر متر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باشد، ولی به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد که این مبلغ برای بسیاری از افرادی که ثبت‎‎نام کرده بودند، غیرقابل پرداخت بود.


پرداخت اقساط 2 برابر حقوق برای خانه‎‎‎دار شدن 

یکی دیگر از متقاضیان که از ابتدا برای واحدهای 110 متری ثبت‎نام کرده بود، می‏‏گوید: در ابتدا و در 2 نوبت مجموعاً 24 میلیون تومان پیش‌پرداخت کردیم و در همان زمان برای بازپرداخت مقرر شد که 19 چک به مبلغ 2 میلیون و 300 هزار تومان در بازه‎‎های 2 ماه یک بار پرداخت کنیم. بر اساس گفته مسئولان، برای تسویه حساب نهایی پس از تحویل واحدها قرار بود که 30 تا 40 میلیون تومان وام به ما داده شود و آن را بازپرداخت کنیم.
وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که با افزایش قیمت خانه از یک میلیون و 200 هزار تومان به یک میلیون و 700 هزار تومان، اعلام شد که بنا به شرایط جدید به جای 30 تا 40 میلیون تومان که قرار بود در هنگام تحویل خانه پرداخت کنیم یا وام 100 میلیون تومان داده شود یا 80 میلیون تومان را با شرایط خاص پرداخت کنیم.

وی می‌گوید: بر اساس این شرایط، هر 5 ماه یک بار باید 10 میلیون تومان چک پرداخت کنیم تا 80 میلیون تومان را تسویه کنیم. در واقع، باید علاوه بر یک میلیون و 150 هزار تومان که از ابتدا قرار بود پرداخت کنیم، دو میلیون تومان دیگر هم در هر ماه بدهیم که در مجموع، ماهانه 3 میلیون و 150 هزار تومان می‌شود. وی می‎‎گوید: این مبلغ برای افرادی که در ابتدا واحدهای 85 متری خریداری کرده بودند، ماهانه 3 میلیون و 650 هزار تومان است و برای معلمی که حداکثر 2 میلیون تومان حقوق می‌‌گیرد، رقم کمرشکنی است.

این فرهنگی نیز با بیان اینکه در شرایط فعلی بازار مسکن، در بهترین نقاط شهر می‌توانستیم با متری یک میلیون و 700 هزار تومان خانه خریداری کنیم، می‎‎افزاید: شرایط جدید هم پایدار نیست و هر لحظه ممکن است همین شرایط نیز تغییر کند.
وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مشکل ما نبود شفافیت لازم در این باره است، می‏‏گوید: طبق قرارداد، هیچ کدام از امضاکنندگان حق اظهار نظر ندارند. اعتراض رسمی ما این است که ۲۸۸ نفر در این طرح ثبت‎‎نام کرده‎‎اند ول حتی برای یک نفر هم دلیل این افزایش قیمت‏‏ها توضیح داده نشده است.


شرایط سخت انصراف از عضویت در تعاونی

یکی دیگر از متقاضیان مسکن فرهنگیان می‌گوید: در ابتدا گفته می‌شد ۱۱۰ نفر جایگزین وجود دارد، اما اکنون که قصد انصراف دارم، گفته می‌شود باید خودتان جایگزین را پیدا کنید و تا زمانی که فردی را پیدا نکنیم، هیچ پولی به ما بازپرداخت نمی‌شود؛ چرا که پول خود را باید از فرد جایگزین بگیریم.
وی یکی دیگر از مشکلات این طرح را نامعلوم بودن زمان تحویل خانه‏‏های متقاضیان عنوان می‏‏کند.این معلم دوره متوسطه می‏‏افزاید: این قرارداد را تنها با اعتمادی که به آموزش و پرورش داشتیم، امضا کردیم، ولی آموزش و پرورش در این مورد هیچ حمایتی از متقاضیان نکرده است.وی با اشاره به اینکه تعاونی فرهنگیان در ازای اجرای این طرح برای خود 14 درصد سود در نظر گرفته است، بیان می‏‏کند: بسیاری از انبوه‌سازان نیز با این پول حاضر به ساخت خانه هستند و اصلاً نیازی به تشکیل تعاونی نبوده است.
وی می‎‎گوید: البته این سود برای کمک به موسسه امام حسن مجتبی(ع) و برای ثبت‏‏نام ایتام در مدرسه هزینه خواهد شد، این در حالی است که به ازای این سود، هر فرهنگی باید ۳۰ میلیون تومان برای ثبت‏‏نام ایتام پرداخت کند که در تصور نمی‎گنجد.
وی ادامه می‎‎دهد: شرکت تعاونی فرهنگیان برای ساخت این خانه‏ها سرمایه‏‏گذاری نکرده و تنها با آورده متقاضیان اقدام به ساخت این خانه‏‏ها می‎‎کند؛ لذا این حجم از سود برای آنها بیش از حد معمول بازار است.


همه چیز براساس قرارداد است

مدیرعامل تعاونی مسکن فرهنگیان استان می‎گوید: همه چیز براساس قرارداد در حال انجام است و حتی یک خط هم فراتر از قرارداد نرفته‎‎ایم.«رضا سلطان‌زاده» می‎‎گوید: براساس قرارداد، به صورت علی‎‎الحساب، این واحدها متری یک میلیون و 200 هزار تومان تعیین قیمت شد، ولی در قرارداد، هیچ چیزی به عنوان مبلغ نهایی در نظر گرفته نشده بود. وی می‏‏افزاید: ساخت این واحدها از سال 95 آغاز شده است، ولی با افزایش قیمت تمامی مصالح ساختمانی مواجه شدیم؛ بنابراین قیمت‎‎ ساخت واحدها نیز افزایش یافت و در آینده نیز ممکن است افزایش یابد.سلطانزاده، با اشاره به فعالیت‏‏هایی که برای کاهش قیمت تمام‌شده این واحدها انجام شده است، می‎‎گوید: از نظام مهندسی برای ساخت این مجتمع 288 واحدی یک میلیارد و 200 میلیون تومان تخفیف گرفتیم و هر متر از زمین طرح را که یک میلیون تومان قیمت دارد، با قیمت 350 هزار تومان برای فرهنگیان خریداری کردیم.

وی می‎‎گوید: در ابتدا اسامی 880 متقاضی به شرکت تعاونی ارائه شد، ولی از این میان آنها 288 نفر انتخاب شدند.سلطانزاده، با ابراز ناراحتی از شرایطی که باعث علاقه‌مندی فرهنگیان به انصراف از عضویت شده است، اظهار می‎‎کند: قطعاً، مدیریت شرکت تعاونی نیز از سخت شدن شرایط برای خرید خانه ناراحت است.
به گفته وی، 70 نفر جایگزین برای دریافت مسکن فرهنگیان وجود داشت که 31 نفر آنها جایگزین شدند و پول انصرافی‎‎ها به صورت تمام و کمال پرداخت شد.

وی ادامه می‏‏دهد: به تازگی، 5 نفر دیگر نیز انصراف داده‎‎اند که پس از احراز شایستگی افراد داوطلب و تایید مسکن و شهرسازی، جایگزین این افراد خواهند شد و پول افراد انصراف داده‌شده به طور تمام و کمال پرداخت خواهد شد.
سلطانزاده درباره کیفیت نهایی ساختمان در هنگام تحویل نیز می‏‏گوید: قبل از این واحدها، 950 واحد دیگر را با کیفیت خوب برای فرهنگیان ساخته و تحویل داده‎‎ایم که می‏‏توانید این موضوع را از کارشناسان زبده نیز جویا شوید و قطعاً، در مورد این طرح نیز ساختمان‌ها را با مصالح باکیفیت و استاندارد خواهیم ساخت و تحویل خواهیم داد.

این مسئول فعالیت‎‎های تعاونی مسکن فرهنگیان را شفاف می‎‎‎‎خواند و می‏‏گوید: تمامی مبالغ دریافتی از اعضا در دفتر تعاونی ثبت و از طریق بازرس بر آن نظارت می‎‎شود و به رویت نماینده آموزش و پرورش می‌رسد که در قرارداد به عنوان نماینده متقاضیان شناخته می‎‎شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید