• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 25 آذر 1400
کد مطلب : 148290
+
-

فعالان و متخصصان حوزه گردشگری به مخاطبان این روزنامه پیشنهادهایی برای گشت‌وگذار داده‌اند

تهران از دل طهران

تهران از دل طهران

مجتبی یارزمان

از همان گذشته‌های بسیار دور که تهران را «طهران» می‌نوشتند، این شهر بین مردم داخل و خارج از کشور از اهمیت بالایی برخوردار بود. بسیاری برای ییلاق و آب‌وهوای مطبوعش به این شهر سفر می‌کردند و عده‌ای هم کم‌کم آن را به پایگاهی برای نشست‌های تاریخی و فرهنگی خود تبدیل کرده بودند. خانه‌هایی که پادشاهان ابتدا ییلاق و بعداً به‌صورت دائمی سکونت کردند، اکنون به مکان‌های ماندگاری تبدیل شده و برخی دیگر از بناها که افراد و چهره‌های مشهور در طول تاریخ هر کدام را با یک ویژ‌گی خاص ساخته بودند، هم‌اکنون هویت تهران را یدک می‌کشند. در طول تمام سال‌هایی که این شهر در حال رشد و توسعه بود، مکان‌هایی که هر کدام از ویژگی منحصر به فردی برخوردار است به هویت این شهر اضافه شده و هم‌اکنون این تعداد به قدری زیاد است که حتی خواندن اسامی آنها از حوصله بسیاری خارج است. تهران امروزی پر شده از خانه‌موزه، کاخ‌موزه، پارک، بوستان، فرهنگسرا و کلی جاذبه تفریحی و گردشی مدرن و سنتی که هرکدام به تنهایی یک جاذبه محسوب شده و علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود سرازیر می‌کند. در این گزارش که به مناسبت بیست‌ونهمین سالگرد انتشار روزنامه همشهری و آغاز 30سالگی آن منتشر می‌شود، سری به افراد شناخته‌شده در زمینه تهران و تهران‌گردی زده‌ایم که هر کدام‌شان این شهر را با یک ویژگی خاص می‌شناسد و برای خوانندگان روزنامه همشهری یک مکان تاریخی و یا تفریحی که ویژگی متفاوت‌تری دارد معرفی می‌کنند.

پارک شهر/پارکی برای همه شهر

مهدی چمران؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران
پارک‌ها و بوستان‌ها در همه شهرهای کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و به نوعی قلب تنفسی شهرها و تصفیه‌کننده هوای آلوده این روزهای سرد سال به‌حساب می‌آیند. مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران پارک شهر را به خوانندگان همشهری پیشنهاد داده و با گلایه از ترافیک و آلودگی هوا که این روزها بسیار خسته‌کننده است، برای لحظاتی هرچند کوتاه همشهریان را تشویق به روی‌آوردن به مکان‌های تفریحی مثل پارک‌ها و بوستان‌ها کرده‌. در این فصل از سال و روزهای باقیمانده از پاییز، پارک‌ها چهره زیبایی به‌خود گرفته‌اند که هم توجه عکاسان را به‌خود جلب کرده و هم علاقه‌مندان به پاییز رنگارنگ که از آن با عنوان پادشاه فصل‌ها یاد می‌کنند. پارک شهر هم که در نزدیکی شهرداری و شورای شهر قرار دارد از این قاعده مستثنی نیست و این روزها چهره زیبایی به‌خود گرفته و همه روزه علاقه‌مندان زیادی را مجذوب خود می‌کند.

بازارچه شاپور/میراث قاجاری

میلاد طیبی؛ فعال گردشگری
ریشه هر شهری به قدمت و محله‌هایی است که در آن وجود دارد. هرقدر که این محله‌ها قدیمی‌تر و تاریخی‌تر باشد، ریشه یک شهر محکم‌تر خواهد بود. البته بسیاری از محله‌های قدیمی که در شهرهای مختلف وجود دارد در طول تاریخ دستخوش تغییرات زیادی شده و دیگر چیزی از آن باقی نمانده است. بازارچه شاپور در شهر تهران یکی از آن محله‌های قدیمی است که هم گویای هویت این شهر است و هم بافت تاریخی خود را تا حد زیادی حفظ کرده است. میلاد طیبی که یکی از فعالان حوزه گردشگری و تهران‌شناسی است و سال‌ها در این زمینه فعالیت دارد، به خوانندگان روزنامه همشهری بازارچه شاپور را پیشنهاد داده و اعتقاد دارد که با گذر و تماشای این بافت سنتی در تهران، سفری کوتاه در دل تاریخ و روزگار قدیم تهران خواهیم داشت. بازارچه شاپور که به بازارچه قوام‌الدوله هم مشهور است در سال 1382به‌عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

بوستان گفت‌وگو/گل‌هایی که همیشه هستند

سحر حسین‌طلا؛مدیر روابط‌عمومی ستاد گردشگری شهرداری تهران
هیچ‌چیز خوشایندتر از این نیست که در یک روز پاییزی که سرمای هوا به استقبال زمستان می‌رود، لحظه‌هایی را در یکی از پارک‌های تهران برای دور‌شدن از هیاهوهای کلانشهری مثل تهران سر کنیم. سحر حسین‌طلا، مدیر روابط‌عمومی ستاد گردشگری شهرداری تهران برای گذران این لحظه‌ها بوستان گفت‌وگو را پیشنهاد داده است. این بوستان که حالا نزدیک به 18سال سن دارد، یکی از پارک‌های مهم تهران به لحاظ موقعیت قرارگیری و خدماتی که ارائه می‌دهد، محسوب می‌شود. در بوستان گفت‌وگو شما در همه روزهای سال، گل‌های رنگارنگ و متنوعی را می‌توانید ببینید و البته نمایشگاه دائمی گل‌وگیاه هم که در این بوستان وجود داشت، با فراگیری کرونا موقتاً تعطیل شده است. از جذابیت‌های دیگر این بوستان وسعت بسیار زیاد آن است که سهم بالایی در کاهش آلودگی هوا را به‌خود اختصاص داده و همچنین مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری که در آن وجود دارد اهمیت آن را دوچندان کرده است.

کاخ مرمر/آینه جهان‌نما

سجاد عسگری؛ دبیر کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران
شهر تهران تنها هویت و قدمت این کلانشهر را نشان نمی‌دهد و گوشه گوشه آن که قدم بزنیم در دل تاریخ و فرهنگ یک ملت و کشور قدم می‌گذاریم. تک‌تک بناها و ابنیه تاریخی در این شهر که به موزه یا مکان فرهنگی تبدیل شده، گویای این است که کشور و مردم ایران از فرهنگ غنی و پشتوانه تاریخی طولانی‌ای بهره می‌برد. کاخ مرمر که با نام موزه هنر ایران به تازگی بازگشایی شده، یکی از ابنیه‌های تاریخی مهم در شهر تهران است که از معماری بی‌نظیری بهره می‌برد. سجاد عسگری که دبیر کمیته پیگیری و حفاظت از خانه‌های تاریخی در شهر تهران است، این کاخ را یکی از مکان‌های مهم از نظر تاریخی و فرهنگی در کشور می‌داند و معتقد است که این کاخ از ویژگی‌های منحصر به فردی بهره می‌برد؛ اتاق‌های تمام خاتم و تمام آینه در این موزه در دنیا بی‌نظیر است و همچنین سقف گنبدی آن بر‌گرفته از مسجد امام اصفهان است.

موزه ملک/اولین موزه خصوصی

امین غلامعلی؛ مجری و متخصص برگزاری تورهای گردشگری در تهران
یکی از راه‌های پی‌بردن به قدمت هر شهر و کشوری، آثاری است که در موزه‌های آن شهرها وجود دارد. موزه‌ها، تاریخ شفاهی هر دیاری محسوب می‌شوند و با قدم‌زدن در میان آثار هر موزه عمق تاریخ نمایان می‌شود. امین غلامعلی که یک فعال حوزه گردشگری‌ است، تماشای موزه ملک را به مخاطبان ما پیشنهاد داده است. آقای غلامعلی که نامش با اتوبوس‌های قرمز روباز گردشگری در شهر تهران گره خورده، اعتقاد دارد که موزه ملک، سند ملی و هویتی کشور ماست و هر ایرانی برای یک‌بار هم که شده باید از این موزه کم‌نظیر دیدن کند. موزه ملی ملک که نخستین موزه وقفی در کشور محسوب می‌شود، در سال 1316توسط حسین آقا ملک تأسیس و به همراه املاک و مستغلات، وقف آستان قدس رضوی شد. این موزه که در خیابان امام خمینی تهران و همجوار با ساختمان وزارت خارجه است به کتابخانه ملک هم مشهور است و زیرنظر آستان قدس رضوی اداره می‌شود.

کاخ گلستان/باشکوه و زیبا

امیرپویا منفرد؛ کارشناس و مجری تورهای تهرانگردی 
شاید به جرأت بتوان گفت که یکی از زیباترین و معتبرترین مکان‌هایی که در تهران به‌عنوان سند زنده تاریخی وجود دارد کاخ گلستان است. این کاخ بسیار باشکوه که حدود 440سال قدمت دارد، به‌جا‌مانده از دوران قاجار و دربار پادشاهان آن روزگاران است. مجموعه کاخ گلستان از دوران صفویه تا به امروز دستخوش بسیاری از تغییرات شده و هر کدام از پادشاهان آن روزگار بنا به سلیقه و میل خود این مکان را تغییر داده‌اند. امیرپویا منفرد که چندین سال در تهران متصدی برگزاری تور است، اعتقاد دارد که تمام کسانی که چه در تهران ساکن هستند و چه به تهران سفر می‌کنند باید این مکان زیبا و متفاوت را ببینند. از مهم‌ترین دلایل اهمیت این کاخ موزه می‌توان به ثبت آن در یونسکو اشاره کرد که در سال 1392و در سی‌وهفتمین اجلاس سالانه که در کشور کامبوج برگزار شد این کاخ به فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو اضافه شد.

چاله‌میدان/از ری به تهران

مهدی یساولی؛ پژوهشگر تاریخ تهران
سبک زندگی گذشتگان ما همیشه راز سر به مهری باقی مانده که کمتر کسی پیدا می‌شود که علاقه به کشف زوایای پنهان آن نداشته باشد. گاهی با پیدا‌شدن اثری تاریخی و گاهی با خواندن کتب قدیمی بسیاری از زوایای پنهان نیاکان ما نمایان می‌شود اما ملموس‌ترین حالت برای سفر در دل تاریخ و رسیدن به سبک زندگی گذشتگان، قدم‌زدن در محله‌های قدیمی و تاریخی‌ای است که همچنان پابرجا هستند. مهدی یساولی که دانش‌آموخته و پژوهشگر حوزه تاریخ است، محله چاله میدان تهران را که از قدیمی‌ترین محله‌های این شهر است به خوانندگان همشهری پیشنهاد می‌دهد. در این محله با گذر از کوچه پسکوچه‌ها، خانه‌های قدیمی، سردرهای به‌جا مانده از دوران گذشته، حجره‌ها و مشاغلی که هنوز هم زنده و پابرجا هستند، می‌توان برای لحظاتی با دنیای مدرن خداحافظی و در دل تاریخ سفر کرد. هم‌صحبتی با آدم‌های قدیمی که هنوز هم به کسب‌وپیشه اجدادشان وفادار مانده‌اند از جذابیت‌های این محله قدیمی است.

بازارچه و محله تجریش/کوچه‌پسکوچه‌های شمرون

سروناز روحانی؛ کارشناس‌ارشد معماری و عکاسی تهران
اگر در یکی از روزهای سرد سال می‌خواهید کمی قدم بزنید و در کوچه ‌پسکوچه‌های شهر تهران غرق در حال‌وهوای قدیم بشوید، سروناز روحانی بازارچه و محله تجریش را پیشنهاد داده است. خانم روحانی که کارشناسی‌‌ارشد معماری و عکاسی دارد چندین سال است که با تکیه بر عکاسی در محله‌های قدیم تهران از حال و هوای مردم و بناهای به‌جا مانده از قدیم عکاسی می‌کند و با برگزاری نمایشگاه‌های متعدد سعی در آشنایی مردم با این حال و هوا دارد. بازارچه و محله تجریش یکی از این محله‌هاست که می‌توان ساعت‌ها در آن قدم زد بدون آنکه توجهی به گذر زمان داشته باشیم؛ بازارچه‌ای که همچنان از قدیم سقف گنبدی خود را حفظ کرده و کوچه‌هایی که تمام عرض و طولش را به درختان تنومدی اختصاص داده که عمرشان از بسیاری خانه‌های آن محله بیشتر است. همچنین وجود مقبره مطهر امامزاده صالح(ع) در محله تجریش هم یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این محله قدیمی و زیباست.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید