• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14829
+
-

بازار لوازم خانگی در انتظار دلار 4200 تومانی

بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی و فروشندگان این صنف در استان با گرانی دلار دچار مشکلات تولید و عرضه شده‌اند

بازار
بازار لوازم خانگی در انتظار دلار 4200 تومانی




سید رضا حسینی زاده|‌تبریز- خبرنگار:

پس از تعطیلات نوروز و افزایش جهشی قیمت دلار، بازار لوازم خانگی با نبود عرضه کالا از سوی شرکت‌های تولیدی، وارداتی و نمایندگی‌ها وضعیت جدیدی یعنی نبودن کالا را تجربه کرد که به گفته فعالان این صنف هیچ گاه چنین وضعیتی تجربه نشده است. 

با گران شدن قیمت دلار، شرکت‌های تولیدی و عرضه لوازم خانگی درصدد افزایش قیمت هستند، بنابراین اکثر این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که امکان عرضه کالا به بازار را تا زمان ثبات قیمت ارز و تبادل کالا و تهیه مواد اولیه با دلار 4200 تومانی ندارند. بازار لوازم خانگی استان هم به شدت متأثر از این اتفاق به یک بازار خلوت و سوت و کور تبدیل شده که اکثر فروشندگان و مغازه‌داران از رکود حاکم بر بازار گلایه دارند.

 آنها قیمت‌های کنونی عرضه لوازم خانگی و امتناع از عرضه کالا و حتی خرید و فروش را مربوط به دلار بالاتر از 5 هزار تومان عنوان می‌کنند و منتظرند تا قیمت لوازم خانگی با دلار 4200 تومانی محاسبه و عرضه شود. در این میان اغلب فروشندگان فروشگاه‌های لوازم خانگی به دلیل عدم عرضه لیست قیمت از سوی شرکت‌ها و نمایندگی‌های لوازم خانگی، برچسب قیمت را از روی کالاهای موجود در فروشگاه‌های خود برداشته اند و علت آن را بلاتکلیفی در قیمت‌ها عنوان می‌کنند. 


فعالیت 250 کارگاه تولید لوازم خانگی

بخش مهمی از صنایع استان مربوط به واحدهای تولیدی لوازم خانگی است. در حال حاضر بیش از 250 کارخانه و کارگاه بزرگ تولید لوازم خانگی در استان فعال است که آن را به قطب تولید لوازم خانگی کشور مبدل ساخته است. این تولید‌کنندگان در سال حمایت از تولید ایرانی مشکلات خاص خود را دارند که روند تولید در این واحدها را با رکود مواجه کرده است. یکی از این مشکلات نوسانات قیمت دلار است که در اکثر موارد در قالب افزایش خود را نشان می‌دهد. بازار تولید و توزیع لوازم خانگی یکی از اولین بازار‌هایی است که همواره از نوسانات قیمت ارز متاثر می‌شود.این تاثیر در افزایش 10 الی 20 درصدی قیمت لوازم خانگی از اول اردیبهشت ماه مشاهده شده است.


سایه سنگین ارز، قاچاق و تولیدات غیراستاندارد 

رئیس خانه صنعت‌، معدن و تجارت آذربایجان شرقی معتقد است وضعیت تولید لوازم خانگی در استان چندان مطلوب نبوده و تولید‌کنندگان از مشکلاتی چون رقابت نابرابر‌، مشکلات بانکی و نبود سیاست واحد حمایتی رنج می‌برند.

«محمدحسین باقری» که خود نیز از تولید کنندگان بزرگ لوازم خانگی استان است‌، ادامه می‌دهد: روند صعودی نرخ ارز بر بسیاری از صنوف از جمله صنف لوازم خانگی و واحدهای تولیدی آن تاثیر نامناسبی داشته است. تبعات این رشد و به خصوص نوسان آن، به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم سایر بازارها و بخش‌های مختلف اقتصادی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. صنف لوازم خانگی و واحدهای تولیدی آن جزو بازارهایی است که این روزها تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار گرفته است. 

وی عنوان می‌کند:‌ زمانی که کالایی در بازار کمتر ارائه شود و یا دلایل مختلف دیگر مانع پخش کالا در بازار مستقیم است، برخی افراد به صورت قاچاق و با قیمت بیشتر همان کالاها را به فروش می‌رسانند. حتی برخی مواقع شاهد عرضه این کالاها به صورت تقلبی هستیم که به دلیل تقلبی بودن آن‌ها، مشکلات متعددی برای مشتریان به وجود می‌آید.

باقری تصریح می‌کند:‌ در حال حاضر 250 واحد تولیدی لوازم خانگی در استان فعالیت دارند که بخشی از این واحدها عملا استاندارد لازم را ندارند، بلکه با تخلفات گسترده اجناس بی‌کیفیت را دور از چشم ناظران به قیمت ارزان در بازار به فروش می‌رسانند که ضربه مهلکی به صنایع استان و ضربه به شعار سال است.


کمبود مواد اولیه تولید لوازم خانگی

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تبریز می‌گوید: در تبریز 1800 فروشنده لوازم خانگی فعال هستند و در سایر شهرها نیز این فروشگاه‌ها وجود دارد که همه این فروشندگان مایل به عرضه کالای داخلی هستند اما مواد اولیه برخی از کالاهای لوازم خانگی تولید داخل به دلیل کمبود امکانات فنی و تکنولوژی، از سایر کشورها وارد می‌شود و بعضی از کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی به دلیل شرایط نابسامان فعلی بازار، درزمینه تهیه مواد اولیه کالاهای خود نگران هستند.  

«محمد محمودی» با اشاره به کیفیت پایین برخی تولیدات داخلی و مواد اولیه نامرغوب، عنوان می‌کند: برای تولید کالاهای باکیفیت باید تکنولوژی‌های جدید در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد زیرا کیفیت هر کالا برای توسعه آن بسیار موثر است.  وی درباره حمایت از کالای ایرانی می‌گوید: حمایت از کالای ایرانی وظیفه‌ همه مردم بوده و در این رابطه اتحادیه لوازم خانگی اوایل اردیبهشت چند همایش درباره حمایت از کالای ایرانی برگزار کرد که این همایش‌ها با استقبال بسیار مناسب واحد‌های صنفی لوازم خانگی همراه بود.

محمودی بر ضرورت تبلیغ و افزایش کیفیت کالای ایرانی تاکید می‌کند و می‌افزاید: اکنون بسیاری از کالاهای ایرانی از مارک‌های مشابه خارجی خود کیفیت بسیار بهتری دارند و حتی به برخی از کشور‌ها نیز صادر می‌شوند. البته تولید یک کالای باکیفیت در شأن مردم ایران مستلزم حمایت دولت است.

این مسئول با اشاره به رعایت سه شاخص اصلی از سوی تولید‌کنندگان ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان برای توسعه و پیشرفت کالاهای ایرانی موظفند کیفیت، خدمات پس از فروش و قیمت مناسب را در تمام کالاهای خود درنظربگیرند، زیرا مشتری حق دارد از یک کالای باکیفیت و با قیمت مناسب استفاده کند. وی درباره رقابت سالم تولیدکنندگان اظهار می‌کند: تولیدکنندگان با به انبوه رساندن تولیدات خود، می‌توانند قیمت کالاهای خود را کاهش دهند تا بتوانند با کالاهای مشابه خارجی رقابت کنند.

محمودی با اشاره به مشکلاتی که مانع فعالیت برخی واحدهای تولیدی می‌شود، بیان می‌کند: تولیدکنندگان در حال حاضر با مشکلات متعددی از جمله تهیه مواد اولیه، خرید دستگاه‌های جدید، استفاده از تکنولوژی‌های نوین فناوری، مسائل مدیریتی و نیروی انسانی روبه‌رو هستند.  


توجه به اشتغال‌آفرینی در سال حمایت از کالای ایرانی 

«محمد محمودی» رئیس اتحادیه لوازم خانگی تبریز افزایش اشتغال را نتیجه مستقیم حمایت از کالای ایرانی عنوان می‌کند و می‌گوید: قانون روابطی که میان کارگر و کارفرما وجود دارد، صحیح نبوده و در قانون فعلی فقط 10 درصد به نفع کارفرماست. این موضوع موجب می‌شود کارفرمایان از به‌کارگیری نیروی انسانی خودداری کنند. این در حالی است که تولید و فروش لوازم خانگی ظرفیت مناسبی در ایجاد اشتغال دارد. مسئولان می‌توانند با تصحیح قانون مذکور، در ایجاد اشتغال جوانان در سالی که با درایت رهبری به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، گام موثری بردارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید