• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 25 آذر 1400
کد مطلب : 148289
+
-

پیشنهادهای هنرمندان و فیلمسازان به مخاطبان همشهری به مناسبت سالگرد انتشار روزنامه

دعوت به جشن بی‌پایان فیلم‌های خوب

دعوت به جشن بی‌پایان فیلم‌های خوب

الناز عباسیان

تماشای فیلم خوب، نه‌تنها یک سرگرمی مفید محسوب می‌شود بلکه بر روحیه و نحوه تصمیم گیری افراد در زندگی هم مؤثر است. از این‌رو بسیاری مشتاق‌اند که بهترین فیلم‌ها را تماشا کنند. البته باید پذیرفت که تا حدی پیشنهاد فیلم و مواردی از این قبیل بستگی به سلیقه افراد دارد ولی با این حال شنیدن پیشنهاد فیلم خوب از سوی هنرمندان و فیلمسازان شاخص و نامدار یک فرصت خوب برای علاقه‌مندان به تماشای فیلم است. با ما همراه باشید تا پیشنهادهای سینمایی 8نفر از بزرگان و فعالان این حوزه را که به شما تقدیم کردند، مرور کنیم.

از شنای پروانه تا زخم کاری

مهدی فخیم‌زاده
مهدی فخیم‌زاده این بازیگر، نویسنده و کارگردان را این روزها با نقشی متفاوت در سریال «موج اول» در تلویزیون تماشا می‌کنیم. این هنرمند در پاسخ به درخواست معرفی فیلم‌های خوب می‌گوید: «سینما روزبه‌روز در حال پوست‌اندازی است و سال به سال فیلمسازان و هنرمندان عوض می‌شوند، اما بحران نبود سناریوی خوب در سینمای جهان هم مطرح است. بااین حال من از فیلم‌های جدید در ایران ۲ فیلم را به مخاطبان روزنامه همشهری پیشنهاد می‌کنم. فیلم نخست «شنای پروانه» ساخته محمد کارت و دیگری سریال «زخم کاری» ساخته محمد حسین مهدویان است که به‌صورت آنلاین پخش شدند. البته معتقدم تجربه اکران آنلاین فیلم‌ها برای سینما بسیار راهگشا بود و حسن‌های بسیاری دارد. یکی از معضلاتی که ما بعد از انقلاب در سینما داشتیم این بود که تعداد تولیدات سینمایی ما با سالن‌های نمایش متناسب نبود. همیشه تولیدات ما بیشتر از سالن‌های نمایش بود و فیلم‌ها در صف اکران منتظر می‌ماندند.»

دانشمند ایرانی در فیلم آمریکایی

پوران درخشنده
این روزها جدیدترین خبرها از پوران درخشنده این نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان موفق، به انتخاب او به‌عنوان اعضای هیأت انتخاب چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر ختم می‌شود. این کارگردان که بسیاری او را خط‌شکن سینمای ایران می‌دانند، همیشه از لایه‌های پنهان جامعه و دردهای نهانی که روح را آزار می‌دهد حرف زده و فیلم ساخته و در کارنامه کاری‌اش آثاری چون «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» و «زیر سقف دودی» و «پرنده کوچک خوشبختی» می‌درخشد. او برای معرفی فیلم خوب پیشنهادهای زیادی دارد اما از میان آنها به فیلم «دفیزیشن» ساخته کشور آمریکا اشاره می‌کند و می‌گوید: «چند‌ماه پیش فیلم دفیزیشن ساخته کشور آمریکا را دیدم که فیلم تحسین‌برانگیزی بود. جالب است بدانید داستان این فیلم مبتنی بر زندگی ابوعلی‌سینا دانشمند ایرانی است. فوق‌العاده جذاب و کشش دراماتیک دارد و نامزد اسکار در ۳ رشته شده بود.»

از نیسان آبی تا شهر گربه‌ها

علیرضا خمسه
کارنامه درخشان علیرضا خمسه در بازیگری، فیلمنامه‌نویسی، کارگردانی و اجرا بر کسی پوشیده نیست. اما این روزها نام او با کتاب‌های خاصش بر سر زبان‌ها افتاده است. «خمسه به روایت خمسه» یکی از آن کتاب‌هاست که البته نوشته او نیست و به قلم امید نجوان به چاپ رسیده و شامل گزیده‌ای از فیلمنامه‌ها، نمایشنامه‌ها و شعرهایش است. کتاب دیگری هم با عنوان «مأموریت آقای شادی» به کوشش علی رستگار آماده چاپ است که یک گفت‌وگوی طولانی نویسنده با خمسه است. او ضمن معرفی این کتاب‌ها به علاقه‌مندانش چند فیلم را معرفی می‌کند: «سریال «نیسان آبی» که ساخته منوچهر هادی است و خودم هم در آن بازی کردم را پیشنهاد می‌کنم. پیشنهاد بعدی «شهر گربه‌ها» ساخته سیدجواد هاشمی است. این فیلم ظاهراً برای کودک و نوجوان ساخته شده اما واقعاً برای خانواده‌هاست و چون فانتزی است و تخیل کودکان را تحریک می‌کند. توصیه می‌کنم این فیلم خانگی سالم و پرنشاط را همراه خانواده تماشا کنید.»

تماشای کتاب باز

جلال مقامی
جلال مقامی از معدود دوبلورهایی است که هم‌صدایش آشناست و هم تصویرش خاطره‌ساز! صدای توأم با متانت و وقار مقامی، از او و برنامه‌ «دیدنی‌ها»یش یک نوستالژی شیرین در روزهای جنگ برای مخاطبان تلویزیون ساخت. او به خوانندگان همشهری پیشنهاد سینمایی متفاوتی دارد و می‌گوید: «تماشای فیلم‌های جدید چندان برای من خوشایند نیست. ما عمری با فیلم‌های خوب زندگی کردیم و سراسر لحظه‌هایمان با دوبله سکانس‌های فیلم‌های خوب پر شده است. ما ۶۰ سال است که کارمان دیدن فیلم بوده و به سختی کار خوب ما را راضی می‌کند. شاید به همین‌خاطر است که تماشای فیلم‌های امروزی با کیفیت تولید پایین آزارم می‌دهد. البته سینمای ایران خیلی رشد کرده و جوان‌ها کارشان را بلد هستند. از فیلم‌های سینمایی نام نمی‌برم اما از میان برنامه‌های تلویزیون، برنامه «کتاب باز» سروش صحت را دوست دارم و تماشای آن را پیشنهاد می‌کنم.»

زندگی من بدون من، تماشایی است

نرگس آبیار
«اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند»، «شیار ۱۴۳»، «نفس» و «شبی که‌ماه کامل شد»، کارنامه مختصر و مفید نرگس آبیار، نویسنده، کارگردان و فیلمنامه‌نویس کشورمان است. این بانوی فعال فرهنگی که کارش را با داستان‌نویسی آغاز کرده و هم‌اکنون حدود ۲۵ اثر چاپی دارد، از سال‌های میانی دهه۸۰ چند فیلم کوتاه و مستند ساخت و توانست نام خودش را به‌عنوان یک کارگردان مطرح کند. دهه۹۰ اما برای نرگس آبیار شروع موفقیت‌های سینمایی‌اش شد؛ تا جایی که در این سال‌ها برای فیلم‌هایش جوایز زیادی دریافت کرده است. او در ادامه ۳ فیلم سینمایی پیشنهاد می‌دهد و می‌گوید: «ساخته سم مندس به نام «۱۹۱۷» محصول سال ۲۰۱۹ و فیلم «زندگی من بدون من» ساخته ایزابل کواکست محصول سال ۲۰۰۳ و فیلم «مِه» ساخته فرانک دارابونت محصول سال‌۲۰۰۷ پیشنهاد من به خوانندگان همشهری است.»

ساخته‌های سهراب شهید ثالث

اکبر زنجانپور
این روزها هنرنمایی اکبر زنجانپور را در سریال نمایش خانگی «جزیره» ساخته سیروس مقدم می‌بینیم. این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون از سال ۱۳۴۵ یعنی بیش از نیم قرن در مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی ایفای نقش کرده است! «آتش بدون دود»، «تنهاترین سردار»، «ولایت عشق»، «مختارنامه»، «تنهایی لیلا»، «رقص روی شیشه»، «معکوس»، «پل خواب» و...  تنها بخشی از کارنامه پر و پیمان آقای هنرپیشه است. اما زنجانپور همانقدر که چهره شناخته شده‌ای دارد، صدای آشنایی هم دارد؛ صدایی که با آن به جای «جبارسینگ» فیلم هندی «شعله» صحبت کرده و نمایش‌های پرتعدادی را از طریق امواج رادیو به خانه‌هایمان آورده است. از فیلم‌های پیشنهادی این پیشکسوت به خوانندگان همشهری می‌توان به فیلم‌های «طبیعت بی‌جان» و «یک اتفاق ساده» هر دو به کارگردانی سهراب شهید ثالث اشاره کرد. همچنین فیلم «چهارصد ضربه» ساخته فرانسوا تروفو از دیگر پیشنهادهای سینمایی این هنرمند پیشکسوت است.

تماشای بهترین‌های اسکار

رضا بابک
یک «آرایشگاه زیبا» بود و یک رضا بابک؛ بازیگری که در عرصه نویسندگی و کارگردانی هم دستی بر آتش دارد و نامش با سریال‌های ماندگار «تهران ۱۱»، «قصه‌های تابه‌تا»، «گل پامچال»، «مهمان‌پذیر طوبا»، «چشم به راه»، «گاوصندوق»، «روزگار قریب»، «یک وجب خاک»، «به رنگ ارغوان»، «گربه آوازخوان» و... گره خورده است. از آخرین هنرنمایی‌های او هم می‌توان به «بنفشه‌های آفریقایی» اشاره کرد. او برای پیشنهاد فیلم سراغ بهترین فیلم‌های اسکار و جشنواره کن رفته و ما را به تماشای این آثار دعوت می‌کند. «فیلم سرگیجه» ساخته آلفرد هیچکاک، فیلم «۲۱‌گرم» ساخته الخاندرو گونسالس اینیاریتو و فیلم «باراباس» ساخته ریچارد فلایشر فیلم‌های پیشنهادی رضا بابک است. همچنین فیلم‌های «بادی که کشتزارهای جو را تکان داد»، «رنگ ارغوانی» و «توگو» را هم تأیید می‌کند. این هنرمند علاوه بر معرفی فیلم‌ها و کتاب‌های مورد علاقه‌اش، دنبال‌کردن آثار جورج اورسن ولز، کارگردان آمریکایی را هم توصیه می‌کند.

علاقه‌مند به سینمای هند

هدایت هاشمی
گرچه اغلب مخاطبان تلویزیونی او را با کاراکتر «اوس موسی» سریال پایتخت می‌شناسند اما هدایت هاشمی برای دنبال‌کنندگان تئاتر، چهره محبوب و آشنایی است. او که کارشناسی‌ارشد کارگردانی دارد در فیلم‌های سینمایی «وقتی همه خوابیم»، «یه حبه قند»، «محمد(ص)»، «خداحافظ دختر شیرازی» و... ایفای نقش کرده است. «وارش»، «زوج یا فرد»، «گاهی به پشت سر نگاه کن»، «پروانه»، «چک برگشتی» و... نیز ازجمله فعالیت‌های تلویزیونی آقای بازیگر به‌حساب می‌آید. جالب است بدانید هاشمی به سینما و موسیقی هندی علاقه‌مند است و حتی چندی پیش هم شعرخوانی او به زبان هندی در فضای مجازی پخش شده بود. از این‌رو او توصیه می‌کند فیلم‌های هندی ساخته راجکومار هیرانی را ببینیم. همچنین ۳ پیشنهاد سینمایی خاص هم دارد. فیلم «عهد کاملاً جدید» ساخته ژاکو وان دورمال، فیلم «پارادایزو» ساخته جوزپه تورناتوره و فیلم «سه احمق» ساخته راجکومار هیرانی، ۳‌پیشنهاد سینمایی هاشمی است.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید