دهه سوم همشهری
محسن مهدیان، مدیرعامل موسسه همشهری
دهه سوم زندگی دوران توسعه و پیشرفت است. علم و تجربهای که طی 2دهه پر فراز و نشیب گذشته بهدست آمده است در دهه سوم به توسعه و عمدتا در دهه چهارم به تثبیت می رسد.
روزنامه همشهری با نوآوری شروع کرد. خلاقیت در فرم و رنگ و سایز و محتوا و غیره باعث شد به سرعت جای خود را میان بازار رسانه ای وقت باز کند. سالها گذشت و این نوآوری کمک کرد روزنامه همشهری به پرفروشترین و بزرگترین رسانه کشور تبدیل شود. مسیر محتواییاش نیز متفاوت بود؛ روزنامهای برای مردم. با زمینه رنگی خاکستری در سیاست و آبی فیروزیای در روش و منش اعتدالی و سبز در نشاط و آرامش. 2دهه گذشت و امروز هویت و دارایی اصلی همشهری اعتماد مخاطب است.
اما دهه سوم، دهه توسعه است. دهه تازگی با عطر نمناکی خاک که هم صبغه صمیمیت دارد و هم سابقه آشنایی و هم امید به تغییر و حرکت.
روزگاری شعار اصلی رسانه ها اطلاع رسانی آزاد بود اما امروز رسانهها ارتقای هویت پیدا کرده و از ابزار صرف اطلاعرسانی به متن زندگی مردم رسیده اند. امروزمردم با رسانه زندگی میکنند. مخاطب نه تنها هوشیار و فعال که خودش رسانه شده و دوران تکصدایی رسانه و مرجعیت رسانههای انحصاری شکسته است.
عصرشبکه، عصر زندگی برخط است و انسان با رسانه می بیند و می شنود و فکر می کند و هیجانزده می شود و در نهایت با رسانه زندگی میکند. عصرشبکه فراتر از فضای دیجیتال و عصر تبدیل فضای مجازی به فضایی حقیقی است.
عصر شبکه، عصر پیچیده ایست. اما این پیچیدگی با همه نقاط قوت و ضعفش یک ثمره بسیار مهم دارد که روز به روز نیز توسعه یافته تر و متعالیتر می شود و آن چرخش از «سیطره رسانه بر انسان» به «حاکمیت انسان بر رسانه» است. امروز دوران افول رسانههای رسمی است. پایان رسانه های مرجع است. امروز مخاطب، قویتر از گذشته و خود یک رسانه است و جبهه های متراکم و متشکل انسانی مقابل رسانههای دستساز صاحبان سرمایه و قدرت های اهریمنی جلوه نمایی می کنند.
امروز صدای توده مردم در همه عالم شنیده میشود و این مسیر فراتر از اراده خالقان تکنیک بود؛ چرا که اگر زمان به اراده فراعنه رسانهای میگذشت، با شعار فریبنده آزادی بیان و آزادی اطلاعات، به توسعه بیش از پیش جهل رسیده بودیم. اما تاریخ بهگونه دیگری رقم خورد و گویی در این مسیر نشانههایی است از دنیای آخرالزمانی که دوران بیداری توده هاست. رسانه امروز، رسانه آگاهی و بیداری مردم است. هرچند راه بسیار است و خناسان در این بازار مکاره در کمین رهزنی ذهنها و اغوای قلبها نشستهاند اما همین که هیمنه انحصار رسانه ها شکسته است و مردم خود تولید کننده پیام هستند به ظهور حقیقت و توسعه آگاهی ها نزدیک تر شده ایم.
و اما همشهری در دهه سوم حیاتش که مقارن است با شتاب عصر شبکه، راهبردش را باید در همین تبدل تاریخی وتحول رسانه ای تعریف کند؛ عصر انسانی تر شدن رسانه. انسانی شدن رسانه یعنی جامعیت در ابعاد انسان. به هر اندازه انسان را جامع می بینیم باید رسانه را نیز جامع دید. جامعیت در رسانه یعنی رسانه 360 درجه. یعنی رسانه ای که در ابزار فراتر از کاغذ و در قالب فراتر از متن و در محتوا فراتر از خبر و اطلاع رسانی و در یک کلمه رسانه ای است پلتفرمی که در آن شهروند رسانهها بر آن حاکمند. رسانه در ابعاد جامعیت انسان، رسانه معلم است برای زندگی.
در دهه سوم همشهری، تبدیل روزنامه به سازمان رسانهای همشهری است که در آن به همه ابعاد ادراکی انسان، ساخت و توسعه رسانهای شکل میگیرد تا بتواند بیش از گذشته به مخاطب نزدیک شود و بلکه مدیریت خود را به دست مخاطب دهد و بستری شود برای حضور و ظهور مدیریت مردم بر همشهری.
دهه سوم همشهری، فراتر از رسانه برای مردم و بلکه رسانه ای برای مدیریت مردم بر رسانه است که اگر چنین شود، رشد آگاهی توده ها روز به روز بیشتر و به توسعه خیرات و زیبایی ها و ترویج خوبیها و نیکیها میرسیم، چراکه اگر مردم رسانه شوند، جهتگیری نهایی متن مردم به سمت حق است و حقیقت.