• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14820
+
-

رودی در آستانه خواب ابدی

مریم صدری|‌ روزنامه‌نگار: 

اجرای طرح انتقال تونلی آب از سد امیرکبیر به تهران ظلمی بزرگ و جبران‌ناپذیر در حق محیط‌ زیست است که با بهره‌برداری از این تونل در آینده‌ای نزدیک، رودخانه کرج دچار ایست قلبی می‌شود. شرکت آب منطقه‌ای استان‌های تهران و البرز باید با در نظر گرفتن تهدیدات مخرب زیست‌محیطی آن، برای بازنگری در اجرای این طرح میلیاردها تومانی، دستورهای قاطع و اجرایی صادر کنند.

افکار عمومی منتظر عقب‌نشینی وزارت نیرو در پرونده انتقال تونلی آب از سد امیرکبیر به تهران است و این مطالبه ریشه در دغدغه‌های مستدل زیست‌محیطی کارشناسان، مردم و مسئولان محلی دارد. رودخانه کرج از ابعاد مختلف برای اکوسیستم جاده چالوس و محیط‌زیست منطقه حائز اهمیت بسیار است. در نتیجه، هر گونه تغییر ناصحیح و مطالعه‌نشده در کارکرد این رودخانه ممکن است فاجعه به بار بیاورد و برای مردم دو استان مشکلات بزرگی ایجاد کند. 

بر اساس نظر کارشناسان، اجرای انتقال تونلی آب از سد امیرکبیر به تهران نیز در کوتاه‌مدت به خشکیدن حداقل 30 کیلومتر از بستر این مسیر آبی منجر خواهد شد. وزارت نیرو به رغم نقدهایی که وارد شده است، تاکنون پاسخ مقتضی به دغدغه‌های افکار عمومی نداده است و ما همچنان منتظر دریافت پاسخ هستیم. اگر فرضیات و برآوردهای ما در خصوص این پروژه 5 هزار میلیارد تومانی اشتباه است، از کارشناسان و مسئولان وزارت نیرو تقاضا داریم که با ارائه توضیحات لازم به افکار عمومی و رسانه‌ها، ما را نیز در جریان امور بگذارند، اما اگر اظهارات مسئولان محلی کرج ریشه فنی و کارشناسی دارد، آنان باید به صیانت از محیط ‌زیست تمکین کنند.

 رودخانه کرج و جاده چالوس نمادهایی ملی به شمار می‌روند و حتی در سطح جهانی نیز شناخته‌شده هستند و اقدام و اصرار وزارت نیرو برای نهایی کردن پروژه مذکور به خشم دوستداران محیط ‌زیست منجر می‌شود و موجی از نگرانی و التهاب را در جامعه ایجاد می‌کند، چراکه حرکات این‌چنینی با روح منویات و دغدغه‌های نظام مبنی بر صیانت از محیط ‌زیست در تضاد آشکار است و توجیه اقتصادی و فنی هم ندارد.

 هم‌اکنون ده‌ها سفره آب زیرزمینی از رودخانه کرج تغذیه می‌کنند که در صورت بهره‌برداری از تونل انتقال آب، این روند مختل خواهد شد و تعدادی زیادی از چاه‌ها و قنات‌های سیراب‌کننده طبیعت خشکیده خواهند شد. طبیعت جاده چالوس به تعدیل آب‌وهوا در بخشی از استان البرز منجر شده و تنها محدود به آن منطقه نیست. از این‌رو محدوده تبعات زیست‌محیطی طرح مذکور گسترده‌تر از آن چیزی خواهد بود که کارشناسان تصور می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید