• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 23 آذر 1400
کد مطلب : 148079
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2k0EA
+
-

واکسن مبتنی بر پروتئین برای پیروزی در جنگ جهانی کرونا

محققان برای افزایش اثربخشی واکسن‌های کووید-19 افزودن قطعات پروتئین ویروسی به آنها را برای تقویت ایمنی، ‌آزمایش می‌کنند

دانش
واکسن مبتنی بر پروتئین برای پیروزی در جنگ جهانی کرونا

گونه اومیکرون ویروس کرونا روزبه‌روز نقاط بیشتری از جهان را درگیر می‌کند و این موضوع نگرانی‌ها درباره اثربخشی واکسن‌های موجود کووید-19در برابر ویروس‌های جهش‌یافته در حال انتشار را بیشتر کرده است. به گزارش نیچر، درحالی‌که بیشتر واکسن‌های‌کووید-19 پروتئین سنبله ویروس را در تلاش برای فعال کردن پاسخ ایمنی بدن هدف قرار می‌دهند، گونه‌های جدید ویروس شامل دلتا و اومیکرون جهش‌هایی دارد که روی این پروتئین اثر می‌گذارد و این موضوع کار آنتی بادی را برای تشخیص و خنثی کردن ویروس سخت می‌کند.
اما روشی برای تولید واکسن‌ها وجود دارد که استفاده از آن می‌تواند واکسن را علیه گونه‌های جدید مؤثرتر کند. در این روش، تقویت واکسن‌ها با تکه‌ای از پروتئین ویروسی دیگر که نسبت به پروتئین اسپایک کمتر مستعد جهش است صورت می‌گیرد. دانشمندان مرکز سلول‌های بنیادی در دانشگاه کالیفرنیای لس‌آنجلس به این نتیجه رسیدند که بخشی از پروتئین
SARS-CoV-2موجود در پلیمراز ویروسی، ممکن است برای این کار مناسب باشد. چند محقق ازجمله پاولو نسترنکو، دانشجوی فارغ‌التحصیل و یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه به همراه اوون ویت، رئیس بخش توسعه ایمنی در دپارتمان میکروبیولوژی مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی، سلول‌های ایمنی نادری یافتند که می‌تواند این بخش از پروتئین را با افزودن آن به واکسن‌های کووید مورد هدف قرار دهند و مدت زمان پاسخ ایمنی واکسن را همراه با مقاومت آن در برابر گونه‌های جدید افزایش دهد. پیلمرازهای ویروسی که در برخی ویروس‌ها پدید می‌آیند، در تکثیر ویروسی استفاده شده است. درحالی‌که پروتئین سنبله ممکن است با جهش‌ها تحث تأثیر قرار بگیرد و منتشر شود یا تکامل یابد پیلمرازهای ویروسی احتمال جهش ندارند.
برای تشخیص اینکه آیا در بدن انسان، گیرنده‌های سلول ایمنی می‌تواند پلیمراز ویروسی را تشخیص دهد، تیم دانشگاه UCLA از اهدا‌کنندگان، نمونه‌های خونی دریافت کرده تا آنتی‌ژن پیلمراز را معرفی کند. در نهایت آنها متوجه شدند که برخی گیرنده‌ها توانایی این را داشتند که ماده وارده را تشخیص دهند، بنابراین آنها این گیرنده‌ها را توالی‌یابی کردند و سپس سلول‌های ایمنی را با آنها تقویت کردند تا ببینند چگونه می‌توانند ویروس را شناسایی و از بین ببرند. این یافته‌ها می‌تواند تأثیر چشمگیری در جنگ جهانی علیه کووید-19بگذارد و به‌طور بالقوه محافظت ایمنی در برابر گونه‌های جدید را افزایش دهد. محققان در حال ادامه مطالعات خود برای استفاده از پلیمرازهای ویروسی در واکسن‌های آینده هستند.

اثربخشی 22درصدی فایزر در برابر اومیکرون
طبق مطالعات آزمایشگاهی در آفریقای جنوبی، 2 دوز واکسن فایزر، ممکن است فقط 5/22درصد در برابر ابتلای با علامت به‌گونه اومیکرون اثربخشی داشته باشد اما با این حال می‌تواند ابتلا به بیماری سخت را خنثی کند. به گزارش تایم، محققان در مرکز تحقیقات بهداشت دوربان داده‌های مطالعات کوچک را مدنظر قرار دادند تا اثربخشی واکسن را با استفاده از مدل‌سازی‌ آزمایشگاهی تخمین بزنند. این تحقیق با 12نمونه خون از شرکت‌کنندگان انجام شد. دانشمندان دریافتند که گونه اومیکرون در مقایسه با گونه‌ای که 2سال پیش از چین منشأ گرفت، باعث کاهش حدود 41برابری سطح آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده تولید شده توسط افرادی می‌شود که 2 دوز از واکسن فایزر را دریافت کرده بودند. تیم دانشمندان به سرپرستی الکس سیگال در بیانیه‌ای اعلام کردند: اساسا این گونه توانایی واکسن برای محافظت در برابر عفونت را به خطر می‌اندازد. اما گفتند که همچنان محافظت کافی در برابر ابتلای شدید به این ویروس وجود دارد. این تیم تحقیقاتی در واقع نخستین نفراتی بودند که نشان دادند گونه جدید کرونا می‌تواند به‌طور فزاینده‌ای از آنتی‌بادی‌های حاصل از واکسن فایزر فرار کند. به‌گفته این دانشمندان دوز تقویتی می‌تواند باعث افزایش ایمنی شود. پیش از این، داده‌هایی از انگلیس نشان داده بود که دوزهای تقویت‌کننده 2 واکسن آسترازنکا و فایزر در روزهای اولیه پس از تزریق، ایمنی را تا 75درصد در برابر گونه اومیکرون بالا می‌برد.
 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید