• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 22 آذر 1400
کد مطلب : 148027
+
-

افزایش 20 تا 100درصدی قیمت خرید پسماند خشک

روزانه 40تن پسماند خشک توسط اپلیکیشن‌ها در تهران جمع‌آوری می‌شود

افزایش 20 تا 100درصدی قیمت خرید پسماند خشک

محمود مولایی- خبر‌نگار

در شرایطی قیمت انواع پسماند که توسط غرفه‌های بازیافت، اپلیکیشن‌ها و ماشین‌های ملودی جمع‌آوری می‌شود، افزایش 20تا 100درصدی داشته که تنها اپلیکیشن‌های سازمان مدیریت پسماند شهر تهران روزانه 40تن پسماند خشک را جمع‌آوری می‌کند. تفکیک زباله از مبدأ دهه‌هاست با فرهنگسازی از سوی شهرداری تهران هنوز جایگاه مناسبی را در میان شهروندان پیدا نکرده، ولی اکنون به‌نظر می‌رسد با مشوق‌های درنظر گرفته شده، موفقیتی در این حوزه اتفاق افتاده است. پسماند خشک که قابل بازیافت است و ارزش بسیاری دارد، به‌دلیل اینکه در داخل مخازن زباله ریخته می‌شود، توسط کارگران سازمان مدیریت پسماند به مرکز بازیافت و دفع زباله آرادکوه منتقل و فرایند تفکیک آن از زباله‌تر با مشکلاتی مواجه می‌شود؛ به همین دلیل با طرح‌هایی که در قالب طرح کاپ و هوشمندسازی مدیریت پسماند صورت می‌گیرد، به‌نظر می‌رسد شهروندان تهرانی به نسبت روی خوش به تفکیک زباله از مبدأ نشان داده‌اند. البته به‌گفته سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، میزان مشارکت در تحویل پسماندهای خشک توسط شهروندان پایین است. محمدمهدی عزیزی به همشهری گفت:‌ «تمام تلاش ما این است تا با اجرای سیاست‌های تشویقی میزان مشارکت مردم در این زمینه را افزایش دهیم.» او ادامه داد: «به‌طور متوسط ۳۰درصد از پسماندهایی که روزانه توسط شهروندان در تهران تولید می‌شود، خشک است و کمتر از 10درصد از این میزان توسط غرف بازیافت، اپلیکیشن‌ها و خودروهای ملودی جمع‌آوری می‌شود.»  به همین دلیل، در روزهای گذشته با ارسال دستورالعمل جدید، قیمت خرید پسماندهای خشک توسط شهرداری تهران افزایش داده شده است. عزیزی با تأکید بر اینکه این تصمیم همزمان با افزایش قیمت بسیاری از محصولات بهداشتی که در ازای تحویل پسماند شهروندان، داده می‌شود، گرفته شده است، عنوان کرد: «در مقایسه با قیمت پسماند خشک در بهمن‌ماه۱۳۹۹، در آذرماه۱۴۰۰ قیمت برخی از اقلام مانند پسماند نان خشک با ۶۷ درصد، مقوا و کارتن با ۴۸درصد، کاغذ و روزنامه با ۱۰۰درصد، ظروف پلاستیکی با حدود ۷۱درصد، شیشه با ۷۴درصد و پسماند خشک درهم با ۴۶درصد افزایش همراه بوده است.» بدین‌ترتیب، قیمت خرید پسماند خشک در مجموع ۲۳درصد افزایش یافته است.

اپلیکیشن‌ها در یک پلتفرم واحد
هم‌اکنون 3اپلیکیشن جاروب، کاپ‌زی و زرپلاس در راستای هوشمندسازی در حوزه پسماند فعال هستند. از میان این 3اپلیکیشن، جاورب در بین شهروندان شناخته‌‌شده‌تر است و البته این اپلیکیشن‌‎های فرعی هستند که به‌زودی ذیل یک اپلیکیشن اصلی در قالب یک پلتفرم واحد فعالیت خواهند کرد. سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره عملکرد اپلیکیشن‌های فعلی گفت: «به‌طور معمول، روزانه ۴ تن پسماند توسط اپلیکیشن‌ها جمع‌آوری می‌شود. علاوه بر این، هر یک از ۴۴۵غرفه بازیافت روزانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلو پسماند خشک را از شهروندان تحویل می‌گیرد؛ البته این میزان در مقابل میزان پسماند خشکی که روزانه توسط شهروندان تولید می‌شود چندان قابل توجه نیست؛ از این رو، امید داریم تا با اجرای طرح مذکور، میزان مشارکت شهروندان در جمع‌آوری پسماند خشک و حفظ محیط‌زیست افزایش یابد.»
برای اینکه اپلیکیشن‌ها بتوانند خدمت‌رسانی بهتری نسبت به درخواست‌های شهروندان داشته باشند، هم‌اکنون 900خودرو برای جمع‌آوری پسماند خشک در شهرداری تهران فعالیت می‌کنند. معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند در این رابطه به همشهری گفت:‌« ناوگان خودرویی موجود در بخش پسماند خشک بالای 900عدد است و این ناوگان در کنار اپلیکیشن‌ها قرار می‌گیرد تا به نوعی از اپلیکیشن‌ها حمایت کنند.« شادی ملکی ادامه داد: «زمانی که پتانسیل سازمان پسماند برای جمع‌آوری زباله خشک از مبدأ افزایش یابد، شهروندان هم هر قدر تقاضا داشته باشند، ما به‌راحتی ارائه خدمات خواهیم کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید