• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 21 آذر 1400
کد مطلب : 147914
+
-

مهدی چمران: رئیس شورای شهر تهران

تلاش 100روزه برای تغییر چهره شهر

یادداشت
تلاش 100روزه برای تغییر چهره شهر

حدود 100روز از شروع به‌کار مدیریت شهری می‌گذرد و چون مردم انتظار اقدامات عینی در شهر را دارند ممکن است گمان کنند در این مدت شورای شهر تهران کاری انجام نداده است. پس لازم می‌دانم قبل از ارائه خلاصه‌ای از عملکرد مهم در این 100روز، یادآوری کنم که شورای شهر تهران وظیفه انجام کارهای اجرایی را ندارد و آنچه تکلیف شده قانونگذاری و نظارت بر امور اجرایی دستگاه‌هایی چون شهرداری تهران است.
کار شورای شهر ششم با انتخاب اعضای هیأت ‌رئیسه شروع شد و در جلسه دوم هم شهردار تهران را انتخاب کردیم. پس از آن اعضای شورای شهر تهران قوانین گذشته را بررسی کردند و قرار است کمبودها توسط اعضای شورای شهر در قالب طرح و برخی هم توسط شهردار تهران در قالب لایحه ارائه، ساماندهی، سازماندهی و مورد رسیدگی قرار گیرند.
تلاش برای اصلاح لایحه بودجه 1401دولت کار مهم و البته ارزشمندی بود که شورای شهر و شهردار تهران به آن ورود کردند. تمامی تبصره‌های حمایتی دولت از شهرداری‌ها توسط سازمان برنامه‌وبودجه از بودجه 1401دولت حذف شده بود که این موضوع نگرانی‌هایی را برای شهرداری‌های کل کشور ازجمله تهران ایجاد کرد. چرا که در تبصره‌های حذف شده بودجه و اعتباری برای حمل‌ونقل عمومی و سایر بخش‌های خدماتی پیش‌بینی‌شده بود و این موضوع می‌توانست به ضرر شهر تمام شود؛ بنابراین با برگزاری نشست‌های متعدد و نوشتن نامه به رئیس‌جمهور و همچنین حضور شهردار تهران در جلسه هیأت دولت اکثر تبصره‌های حذف شده به لایحه بودجه دولت بازگردانده شدند. همچنین تلاش می‌کنیم در برخی از موارد به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس و مترو) افزایش بودجه هم داشته باشیم.
اصلاح بودجه شهر هم‌ کار مهم دیگری است که در دستور مدیریت شهری جدید قرار دارد. در دوره گذشته بودجه با افزایش چشمگیر و البته غیرواقعی، غیرمنطقی و غیرطبیعی از 31هزار میلیارد تومان در سال 99به بیش از 48هزار میلیارد تومان در سال 1400رسید که تحقق آن عملاً امکان‌پذیر نیست و قطعاً در پایان سال با کسری بودجه مواجه خواهیم شد؛ بنابراین لایحه اصلاح بودجه امسال شهرداری تهران با رویکرد کاهشی به شورا ارائه و اکنون در کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار گرفته و  روز یکشنبه در صحن مطرح می‌شود. البته باید تأکید کنم که این کاهش بودجه هیچ خللی در خدمت‌رسانی به شهروندان ایجاد نخواهد کرد؛ چراکه اعضای کمیسیون‌ها تلاش کرده‌اند تا کاهش حدود 10هزار میلیارد تومان از بودجه 1400مربوط به بخش خدمات، پروژه‌های ضروری و حتی حقوق و دستمزد نباشد.
در مقوله مدیریت شهری نکته حائز اهمیت این است که عده‌ای گمان می‌کنند تغییرات مدیریتی در شورا و شهرداری سبب به تعویق افتادن کارها و خدمات‌رسانی می‌شود اما حقیقتاً اینگونه نیست. شهر، دارای یک طرح جامع است. مثلاً در موضوع حمل‌ونقل عمومی طرح جامع ترافیک وجود دارد که در شورای‌عالی ترافیک کشور که در وزارت کشور مستقر است تصویب شده و نشان می‌دهد در سال 1400چند دستگاه اتوبوس و چه تعداد واگن مترو در پایتخت وجود دارد و در سال‌های آتی چقدر باید افزایش یابند. علاوه بر طرح جامع، برنامه 5ساله توسعه شهر تهران هم وجود دارد که در آن کاملاً مشخص است در چه موقعیتی با چه امکانات و ظرفیت‌هایی قرار داریم و چگونه باید حرکت کنیم و باید به کجا برسیم؛ بنابراین طرح جامع و برنامه 5ساله توسعه شهر تهران، نقشه راهی  ‌برای مدیریت شهری هستند که اقدامات براساس آنها صورت می‌گیرند و اینکه چرا به تکالیف تعیین‌شده عمل نشده است؟ به‌عنوان رئیس شورای شهر تهران باید بگویم که به نقشه تعیین‌شده دقت نمی‌شود و نظارت دقیقی هم در سال‌های اخیر وجود نداشته است.
چرا که اگر در سال‌های اخیر به تکالیف طرح جامع و برنامه 5ساله توسعه شهر تهران، دقیق عمل می‌شد و وقتی در دوره چهارم ناوگان اتوبوسرانی با 7هزار دستگاه اتوبوس تحویل داده شد نباید امسال با آمار 2500دستگاه اتوبوس مواجه می‌شدیم. باید یک فرایند افزایش می‌داشتیم تا مردم این روزها که با مصائب کرونا درگیر هستند دغدغه شلوغی اتوبوس‌ها و رعایت نشدن فاصله اجتماعی را نداشته باشند. به‌هرحال از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در طرح جامع و برنامه 5ساله توسعه شهر عقب هستیم و تلاش می‌کنیم با همکاری خوب مدیریت شهری و دولت مشکلات را حل کنیم. در این میان نکته اینجاست که طی 100روز گذشته، شورا و شهرداری نیز با تعامل حداکثری، سعی داشته‌اند اقدامات مناسبی برای رفع مشکلات اولویت‌دار صورت گیرد تا از یک‌سو هم امورات جاری به درستی انجام شود و هم چهره شهر با زدودن آسیب‌ها تغییر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید