• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 20 آذر 1400
کد مطلب : 147826
+
-

افتتاحیه‌ای با طعم فوتبال

«سمفونی حمید» و «دبستان پارسی» پر مخاطب‌ترین فیلم‌های روز اول جشنواره سینما حقیقت بودند

افتتاحیه‌ای با طعم فوتبال

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در حالی روز پنجشنبه افتتاح شد که همه‌‌چیز رنگ و بوی فوتبالی داشت. بعد از 2 سال سینما حقیقت با حضور فیلمسازان، خبرنگاران و دوستداران سینمای مستند برگزار شد. هرچند که این حضور تا حدودی کنترل شده و محدود بود؛ آنقدر که در شرایطی که هنوز تهدید کرونا وجود دارد بتوان فستیوال را به‌صورت حضوری برگزار کرد. نمایش «سمفونی حمید» که مستند پرتره درباره حمید علیدوستی بازیکن اسبق تیم ملی است، پردیس چارسو را شلوغ کرد. حضور حمید علیدوستی در محل برگزاری جشنواره، هنگام نمایش مستند سمفونی حمید، که مصادف شده بود با رقابت‌های لیگ برتر، حال و هوای حقیقت را فوتبالی کرد. عصر پنجشنبه کنار برنامه‌های افتتاحیه و نمایش فیلم‌ها دنبال کردن بازی‌های 2 تیم پرطرفدار پایتخت هم رونق داشت و خیلی‌ها در محوطه پردیس چارسو و حتی سالن‌های نمایش فیلم‌ها، یک چشمشان به تلفن‌های همراهشان بود تا بازی‌های استقلال و پرسپولیس را دنبال کنند. اما مستند سمفونی حمید به روایت سازنده‌اش جعفر صادقی قرار است هم تصویری از مهاجم سال‌های دور تیم ملی و باشگاه هما ارائه دهد و هم از دلایل دوری او از فوتبال بگوید:«در زیر لایه مستند به این سؤال، پاسخ داده می‌شود که چرا دیگر حمید علیدوستی‌ها دوست ندارند در فضای امروزی فوتبال حضور داشته باشند؟
این بی‌علاقگی آقای علیدوستی به حضور در فوتبال، شاید در صحبت‌های دیگرانی که با آنها مصاحبه کردیم مشخص شود. دوست نداشتم مستند ژورنالیستی شده و از پرتره فاصله بگیرد. آنچه هم که در فیلم می‌بینیم حاصل مدت‌ها حشر و نشر و ارتباط با آقای علیدوستی است که ببینم آنچه من در تحقیق‌هایم به آن رسیده بودم به زندگی واقعی او نزدیک است یا نه؟
 من تقریبا از سلیقه سینمایی و موسیقیایی آقای علیدوستی شناختی داشتم و می‌دانستم که در سینما مثلا فیلم‌های برگمان و در موسیقی بتهوون گوش می‌دهد و معتقدم با فاصله زیاد، کسی شبیه ایشان در فوتبال ما نیست. البته نمی‌توانم بگویم که سبک زندگی ایشان و سلیقه هنری‌شان فضیلت است یا نه. اما کسی را ندیدم که مانند ایشان زندگی کند.» در روزی که مهاجمان پرسپولیس خون به دل هواداران کردند، تماشاگران سمفونی حمید با مهاجم خوش‌استیل تیم هما که در تیم ملی با ناصر محمدخانی و عبدالعلی چنگیز مثلث زهر داری را تشکیل می‌داد، خاطره‌بازی کردند.

پیام وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی
روز پنجشنبه آیین افتتاحیه پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت با حضور محمدمهدی طباطبائی‌نژاد، شفیع آقامحمدیان، محمدرضا عباسیان و محمدرضا اصلانی برگزار شد. مراسمی که البته با پیام‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کلید خورد.
در بخش‌هایی از پیام محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد چنین آمده است:«در دولت سیزدهم، که گفتمان عدالت‌خواهی و بازگشت به اصول انقلابی در اولویت است شایسته است سینمای مستند آینه‌ای برای بازتاب عدالت و انقلابی‌گری باشد. پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینمای مستند ایران «سینماحقیقت» تصویر رنگارنگ و شورانگیز ایران امروز را به تماشا می‌گذارد و امید داریم که چراغ «سینماحقیقت»، روشن و چشمان هنرمندان سینمای مستند پرفروغ و بیدار باشد که بیداری، رسالت هنرمند و آگاهی، دستاورد اوست.»
 محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی هم در پیامی که به مناسبت پانزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت نوشته با تأکید بر اهمیت گام دوم انقلاب سینما حقیقت را زیبایی‌آفرین و روشنی بخش خواند:«سینمای حقیقت، سینمای اخلاق، امید، اندیشه‌ورزی و عدالت‌خواهی است و این افق نگاه، باید در سیاستگذاری‌های «گام دوم سینما» در دهه پنجم انقلاب دیده شود.»

سمفونی حمید و دبستان پارسی پر بیننده‌های روز اول
در نخستین روز جشنواره سینما حقیقت ۲۶ فیلم در بخش‌های مختلف جشنواره به نمایش درآمدند که میانشان فیلم های«سمفونی حمید» به کارگردانی جعفر صادقی و«دبستان پارسی» به کارگردانی حسن نقاشی پر مخاطب‌تر بودند. دیگر مستندهای به نمایش درآمده در روز اول اینها بودند: «یکی از رویاهای من» به کارگردانی محسن هادی، «زردهای سرخ» به کارگردانی محمدمهدی خالقی، «نان بی‌جان» به کارگردانی رضا پردل، «موذی» به کارگردانی حمید مهاجرانی، «مات» اثر نسیم سهیلی، «برگ» ساخته حمید جعفری و «شیرینی‌فروش» به کارگردانی حدیث مهرانپور، «قلعه برقرار» به کارگردانی فرشاد فدائیان، «یاشماق» اثر رضا غلامی مطلق «زمزمه‌های گمشده در دور دست» به کارگرانی منصور فروزش، «یک مرد و یک دوربین» ساخته گایدو هندریکس از کشور هلند، «شگفت‌انگیز» از فنلاند، «ارواح و صخره‌ها؛ یک افسانه آزوری» از سوئیس، «استورجتنیا» از فرانسه، «یک سال در تبعید» از ترکیه و «دیگر هیچ کجا وطنم نیست» از بلژیک، «پرده دوم» ساخته علیرضا باغشنی، «ژنرال» به کارگردانی مهرداد یوسفی، فیلم «اکس نیهیل، یک تراژدی اقتصادی» ساخته محمدرضا نیرومند، «محرم» به کارگردانی مرتضی مقدس، فیلم‌های «آخرین بازمانده هیل بیلی» تولید مشترک فرانسه و قطر، «همه‌چیز خوب نخواهد بود» تولید مشترک رومانی و اوکراین فیلم «به ماه» ساخته تادها او سالیوان از کشور ایرلند و «نمسیس، الهه انتقام» از کشور سوئیس.

   نمایش ۲۶ مستند در روز دوم
دیروز جمعه و در دومین روز برپایی جشنواره، ۲۶ مستند در ۵ سالن پردیس چارسو به نمایش درآمد. از آثار راه یافته به بخش‌های بلند، نیمه بلند و کوتاه مسابقه ملی، نمایش ویژه، روزگار ما، کوتاه بین‌الملل، شهید آوینی، بلند بین‌الملل، پرتره بین‌الملل و نمایش ویژه بین‌الملل این فیلم‌ها روی پرده رفتند: «کنترپوان» به کارگردانی محمدرضا فرزین‌نیا، «سرباز شماره صفر» به کارگردانی محمد سلیمی‌راد، «استخوان‌های شکسته» به کارگردانی علیرضا معماریانی، «گود» به کارگردانی مشترک آیدین حلال‌زاده و سپیده سالاروند و «کلاغ‌ها در باران» به کارگردانی پژمان فرهادی، «خاک» به کارگردانی طالب رماوندی، «پاییزان» اثر سجاد ایمانی، «خین پوست» ساخته عباد ادیب‌پرور و «آب، باد، خاک، نان» به کارگردانی مهدی زمانپور کیاسری، «گیسلو» به کارگردانی محمدصادق اسماعیلی، «روسیاه» اثر کورش اسماعیلی، «می‌برد تا به کجا» به کارگردانی پیروز کلانتری، «اقتصاد» ساخته کارمن لوسمان از کشور آلمان، «بازی» از سوئیس، «سفر حفره» از هلند، «در جریان کلمات» از هلند «تخیل پدرم» از دانمارک و «ما همه یک دل داریم» از لهستان، «ساشا» ساخته ساسان فلاح‌فر، «باغ خاطرات تلخ» به کارگردانی مهدی نقویان، «تفنگ برادرم» ساخته کامران جاهدی، «تولدت مبارک بامیلا» به کارگردانی محمد صالحی، «کار اینترنتی: حکایتی هشدار‌دهنده» از کانادا، «بزرگ کردن یک دانش‌آموز تیرانداز» از دانمارک، «جانگو و جانگو- سرژیو کوربوچی» ساخته لوکا رئا از کشور ایتالیا و فیلم «گورباچف، بهشت» از لتونی و جمهوری چک.

این خبر را به اشتراک بگذارید