بزرگراه شهید شوشتری پروژهای دوستدار محیط زیست
پروژه احداث بزرگراه شهید شوشتری یکی از اولویتهای عمرانی مدیریت شهری محسوب میشود که نقش پررنگی را در کمرنگ کردن ترافیک شرق تهران ایفا خواهد کرد. نشست کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در شرایطی برگزار شد که رئیس این کمیسیون، احداث بزرگراه شهید شوشتری را بهعنوان یکی از نیازهای زیرساختی پایتخت قلمداد کرد. سیدجعفر تشکریهاشمی با اشاره به نقش ترافیکی این بزرگراه بهعنوان معبر کمکی بزرگراه بسیج گفت: «احداث بزرگراه شهیدشوشتری علاوه بر نقش بسزایی که در کاهش عبور و مرور ماشینآلات سنگین از معابر درونشهری و در نتیجه کاهش میزان آلایندهها خواهد داشت، به نوعی مرز و حریم شهر تهران را مشخص ساخته و اجازه نخواهد داد پهنه شرقی پایتخت بیش از این گسترش یابد.»
همچنین سیدمحمد آقامیری، عضو کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با تأکید بر لزوم درنظرگرفتن تمام جوانب طراحی در تدوین و تصویب طرح احداث این بزرگراه عنوان کرد: «عملیات اجرایی بزرگراه شهیدشوشتری باید کمترین آسیب را به پهنههای طبیعی شرق پایتخت وارد کند و مجموعه طراحیها باید از این بزرگراه یک پروژه دوستدار محیطزیست بسازد.»
عملیات اجرایی پروژه بزرگراه شهید شوشتری از سال1397 بهدلیل محدودههای نظامی و پهنههای حفاظت شده زیستمحیطی متوقف شده و برای تکمیل بخش باقیمانده پروژه نیازمند بازنگری طرح و عبور تونلی است. معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران برای شروع دوباره 2گزینه اجرایی را پیشرو دارد؛ اینکه پروژه از چه نقاطی عبور کرده و به چه شکلی اجرا شود. البته طرح برای اجرا هنوز نهایی نشده، اما در آیندهای نزدیک عملیات اجرایی شروع خواهد شد. علیاصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در این نشست با اشاره به اینکه بودجه معاونت فنی و عمرانی در سال۱۴۰۰، حدود ۱۶۰۰میلیارد تومان بوده است، بر لزوم واقعبینی در تعریف و طراحی پروژههای عمرانی و مجموعه اقدامات مربوط به نگهداشت تأکید کرد.عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری نیز جذب مشارکت بخش خصوصی و حمایت سایر نهادها را ازجمله راهکارهای اثربخش در تامین بودجه مورد نیاز طرحهای توسعه بزرگراهی دانست و گفت: «عزم جدی مدیران شهری در جهت اجرای پروژههای عمرانی، به تامین اعتبارات موردنیاز در این زمینه کمک خواهد کرد.»