• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 20 آذر 1400
کد مطلب : 147776
+
-

سیستان‌وبلوچستان،‌ هم مرز با اومیکرون

با شناسایی مورد مبتلا به‌سویه اومیکرون در پاکستان نگرانی‌ها از ورود ویروس جهش‌‌یافته از مرزهای شرقی کشور افزایش یافته است

پیگیری
سیستان‌وبلوچستان،‌ هم مرز با اومیکرون

سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین گزارش هفتگی خود اعلام کرده ‌ که سویه جدید کرونا در 57کشور جهان ردیابی و شناسایی شده است؛ در آخرین مورد هم علاوه‌بر چند کشور آسیایی که پیش از این اومیکرون را شناسایی کرده‌ بودند، پاکستان اعلام کرد نخستین مورد ابتلا به‌سویه جدید در این کشور دیده شده است.
با توجه به مراوده‌های بالای تجاری و فامیلی بین 2کشور ایران و پاکستان در 3مرز رسمی و یک بازارچه مرزی، نگرانی‌ها از ورود سویه جدید از جنوب‌شرقی به کشور افزایش یافته است؛ اتفاقی که قبلا درباره سویه دلتا هم رخ داده بود؛ به‌طوری‌که همین چند‌ماه پیش شناسایی دلتا در هند و پاکستان، استان‌های شرقی را به حالت آماده‌باش درآورد.

   آماده‌باش در پاکستان
در حالی ابتلای یک زن پاکستانی به ویروس کرونای اومیکرون که به‌تازگی از خارج کشور به کراچی مرکز ایالت سند آمده است، تأیید شده که رسانه‌های پاکستانی 2هفته پیش اعلام کردند با توجه به رفت‌وآمد شهروندان به کشورهای مختلف آفریقایی در این کشور آماده‌باش اعلام شده است. ستاد ملی مدیریت عملیات مبارزه با کرونا در پاکستان(NCOC) در اقدامی فوری هرگونه پرواز از 6کشور آفریقایی به‌علاوه هنگ‌کنگ به فرودگاه‌های پاکستان یا سفر از مبدا این کشورها را به‌طور کلی ممنوع اعلام کرده بود.

   در انتظار تصمیم ستاد ملی
حالا هر چند طبق اعلام مسئولان سیستان‌وبلوچستان، مورد شناسایی‌شده اومیکرون در نزدیکی مرز ایران نیست، اما احتمالا تصمیم‌های جدیدی برای کنترل بیشتر روی مرز با این همسایه گرفته خواهد شد.
معاون امنیتی، انتظامی استاندار سیستان‌وبلوچستان در این‌باره به همشهری می‌گوید: تیم‌های بهداشتی در مرزها مستقر هستند و ورود و خروج رانندگان ترانزیت و مسافران قانونی را با تست‌ پی‌سی‌آر و همچنین کارت واکسن کنترل می‌کنند. در واقع تصمیم‌های ما و کنترل روی مرز محدود به‌سویه خاصی نیست و به‌صورت مستمر انجام می‌شود.
محمدهادی مرعشی اما تأکید می‌کند اگر آمار بیماری با سویه جدید در پاکستان افزایش یابد، وضعیت این کشور قرمز شود یا موارد شناسایی‌شده در بستر مرز و در نزدیکی ایران باشد، با تصمیم‌گیری ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های جدی‌تری اعمال خواهد شد.
وی با بیان اینکه هنوز دستور کشوری برای تشدید نظارت‌ها نرسیده است، اظهار می‌کند: در تجربه قبلی آمار بیماران مبتلا به‌ سویه دلتا در هندوستان و پاکستان افزایش یافت و به همین دلیل با هماهنگی با 2کشور و در تعامل با وزارت امور خارجه به‌جز ترانزیت کالا ورود و خروج مسافران از همه مرزهای شرقی در 3استان ممنوع شد. هم‌اکنون اما هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم.
معاون امنیتی، انتظامی استاندار سیستان‌وبلوچستان با بیان اینکه جلسه ستاد ملی و بعد از آن ستاد استانی مقابله با کرونا هر شنبه برگزار می‌شود، ادامه می‌دهد:‌ احتمالا در جلسه امروز(شنبه 20آذر) درباره اومیکرون تصمیم‌های جدید گرفته خواهد شد.
در سیستان‌وبلوچستان 3مرز رسمی ریمدان، پیشین و میرجاوه و همچنین بازارچه مرزی کوهک محل تردد تاجران و مسافران بین ایران و پاکستان است.

نظارت بر مرزها ادامه دارد
پیش از این هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرده بود که با توجه به قدرت انتقال ۱۰برابر اومیکرون نسبت به دلتا، مرزها با شدت مراقبت شوند تا از ورود این سویه به استان‌های دارای مرزهای زمینی، دریایی و هوایی جلوگیری شود.فرهاد ابول‌نژادیان در این‌باره می‌گوید: این گونه تاکنون ۵۰جهش پیدا کرده ‌ که ۳۰جهش از این تعداد روی اسپایک‌های ویروس بوده درحالی‌که میزان جهش دلتا محدود بوده است.جمیل صادقی‌فر، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم از کنترل‌های بهداشتی در مرز مهران برای پیشگیری از شیوع اومیکرون خبر می‌دهد و می‌گوید: کنترل بهداشتی در مرز مهران در حال انجام است؛ مردم نیز باید خیلی رعایت کنند. احتمال اینکه این سویه به‌رغم همه مراقبت‌ها وارد
کشور شود، خیلی زیاد است.
  
گیلان و مازندران، بوشهر، هرمزگان، آذربایجان‌شرقی و غربی، خراسان‌‌های شمالی، جنوبی و رضوی، کردستان، کرمانشاه و اردبیل هم دیگر استان‌های مرزی کشور هستند که با توجه به داشتن مرزهای متعدد می‌توانند محل ورود سویه جدید اومیکرون باشند؛ هرچند کارشناسان تأکید می‌کنند ورود این سویه به کشور قطعی است و تنها راه مقابله با آن افزایش آمار واکسیناسیون خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید