• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 20 آذر 1400
کد مطلب : 147757
+
-

ایجاد دهکده‌های آبی در پایتخت طبیعت ایران

مسئولان گردشگری کهگیلویه‌و‌بویراحمد قصد دارند کنار هر سد استان، یک مجموعه گردشگری یا دهکده‌آبی با هدف اشتغال‌زایی، توسعه و توانمندسازی جوامع محلی ایجاد کنند

گردشگری
ایجاد دهکده‌های آبی در پایتخت طبیعت ایران

سیده‌زهرا عباسی- خبر‌نگار

کهگیلویه‌و‌بویراحمد را پایتخت طبیعت ایران می‌نامند که در دهه‌های گذشته به اعتقاد بسیاری از فعالان اجتماعی در نقطه کوری از نظر دسترسی قرار گرفته بود؛ این استان با وجود آب و هوای عالی، جاذبه‌های طبیعی دیدنی، منابع عظیم نفتی در گچساران و ظرفیت‌های معدنی، به‌دلیل محرومیت از راه‌های ایمن و بزرگراه‌ها، همچنان با محرومیت‌های زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.
سال‌های گذشته توسعه گردشگری این استان با هدف درآمدزایی، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی مورد‌توجه قرار گرفت و بعد از اختصاص ردیف بودجه ملی برای مرمت بلاد شاپور که از سال۹۹ وارد فاز اجرایی شد، حالا خبر می‌رسد طرح‌های گردشگری با هدف توانمندسازی جوامع محلی در حاشیه‌ سدهای استان اجرا خواهد شد؛ طرحی که در گام اول متمرکز بر دهکده آبی گردشگری در همسایگی سد «چم‌شیر»‌ شهرستان گچساران است.
کهگیلویه‌و‌بویراحمد علاوه بر جنگل‌های زاگرس، ۱۸رودخانه کوچک و بزرگ، ۴۰چشمه جوشان آب آشامیدنی و معدنی، ۱۷قنات، 5آبشار، 3دریاچه، ۶۰دره و تنگه، بوستان‌ها و دشت‌های سرسبز، امامزاده‌ها، گنبدها، قلعه‌ها، کاروانسراها، مساجد، آب‌انبارها، آتشکده‌ها، پل‌ها و برج‌های تاریخی زیادی را در خود جای داده که هر‌یک می‌تواند مسیری برای توسعه این استان محروم جنوبی بگشاید.

ایجاد دهکده آبی در کنار «چم‌شیر»
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه‌و‌بویراحمد به تازگی از راه‌اندازی دهکده آبی در گچساران خبر داده و گفته که ظرفیت‌های آبی استان مغفول مانده و به همین دلیل ۱۵۰میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبی، گردشگری و ورزشی اطراف سد چم‌شیر پیش‌بینی شده است.
مجید صفایی در این‌باره به همشهری می‌گوید: کهگیلویه‌و‌بویراحمد سدها و رودخانه‌های بسیار زیادی دارد و به‌دلیل فراوانی ظرفیت‌های آبی، بعد از کارهای مطالعاتی تصمیم گرفتیم در کنار همه سدهای استان، مجموعه و دهکده‌ گردشگری با امکاناتی چون قایق‌سواری، بازی‌های آبی، بوم‌گردی و حتی هتل‌آپارتمان برای اسکان مسافران و گردشگران راه‌اندازی کنیم. با توجه به این تصمیم فعلا 2سد چم‌شیر در گچساران و چیتاب در بویراحمد برای اجرای طرح انتخاب شده‌اند که کار مطالعاتی سد چم‌شیر به پایان رسیده و مطالعات چیتاب در دست انجام است.

بازارچه‌ برای اهالی بومی
طرح سد و نیروگاه ۱۷۶مگاواتی چم‌شیر در ۲۵کیلومتری جنوب‌شرقی گچساران قبل از پیوستن رودخانه خیرآباد به رودخانه زهره در مجاورت محلی به نام تنگه چم‌شیر نزدیک به مرز استان بوشهر ساخته شده و پنجمین سد بزرگ کشور محسوب می‌شود. هرچند این سد امسال آب‌گیری می‌شود اما کارشناسان منابع آبی و زیست‌محیطی معتقدند توده نمکی درحالی‌که سد گتوند 2.5کیلومتر در مخزن 60کیلومترمربعی قرار داشت 70درصد دریاچه سد چم‌شیر در گنبد نمکی سازند واقع شده است.
با همه مخالفت‌ها اما مطالعات دهکده آبی گردشگری که قرار است در کنار این سد ساخته شود به پایان رسیده و مناقصه آن نیز به‌زودی برگزار می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه‌و‌بویراحمد با بیان اینکه تاکنون 3سرمایه‌گذار برای اجرای این دهکده آبی اعلام آمادگی کرده‌اند، می‌گوید: مناقصه به‌زودی برگزار می‌شود و بعد از اجرای آن، عملیات اجرایی پروژه در همین سال‌جاری شروع می‌شود و امیدواریم تا پایان سال1401و نهایتا تا ابتدای سال1402به پایان برسد.
صفایی میزان اشتغال‌زایی مستقیم این دهکده‌آبی را تا 120نفر برآورد می‌کند و توضیح می‌دهد: رویکرد وزارتخانه و اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان این است که در کنار همه طرح‌های حوزه گردشگری، بازارچه صنایع‌دستی ایجاد شود. در طرح سد چم‌شیر هم این مورد درنظر گرفته شده است و تلاش می‌کنیم تا زمان رونق منطقه غرفه‌های بازارچه‌ را رایگان در اختیار اهالی قرار دهیم.

مسئولیت اجتماعی نفت در شهر نفتی
شهرستان گچساران علاوه بر همه جاذبه‌های طبیعی به بام نفتی ایران هم شهره است؛ میدان نفتی گچساران با ذخیره درجای ۵۲میلیارد بشکه و ذخیره قابل‌برداشت ۲۳میلیارد بشکه نفت خام پس از میدان نفتی اهواز دومین میدان بزرگ نفتی کشور به‌شمار می‌آید. هرچند بسیاری معتقدند این منابع نفتی چندان به توسعه استان کمک نکرده است اما مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه‌و‌بویراحمد به همشهری می‌گوید: فکر می‌کنم تنها استانی هستیم که حساب‌مان با شرکت نفت به‌روز است و برخلاف شهرها و استان‌های دیگر که تنش دارند، تعامل‌مان خوب است.
محمد‌علی غفاری‌فارسانی با بیان اینکه شرکت نفت مالیات آلایندگی، ارزش افزوده و حقوقی خود را به‌طور کامل پرداخت کرده است، می‌افزاید: سال گذشته این شرکت 50میلیارد تومان به‌حساب ما واریز کرد که البته مربوط به بدهی چند سال بود. هر سال این رقم به‌طور میانگین از 2تا 6میلیارد تومان می‌شود.
به‌گفته وی، گچساران به‌دلیل نزدیکی به تاسیسات نفتی، بیشترین آلایندگی را دارد و بیشترین سهم یعنی 50درصد را از این مالیات دریافت می‌کند. طبق اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه‌و‌بویراحمد، بخشی از این اعتبار نفتی در همه استان ازجمله شهرستان گچساران هم سهم پروژه‌های گردشگری است که هر سال به این اداره کل پرداخت می‌شود.

اختصاص اعتبار برای گردشگری مذهبی
شهرستان گچساران در جاده ترانزیتی فارس به خوزستان و از سوی دیگر با وجود بقعه متبرکه بی‌بی‌حکیمه سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران کشورهای عربی است. به همین منظور ۶۰۰میلیون تومان برای ساخت زیرساخت‌های گردشگری امامزاده بی‌بی‌حکیمه اختصاص یافته و در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به استان هم ۸۰۰میلیون تومان دیگر به اردوگاه اقامتی آن اختصاص یافت تا اردوگاهی در خور ‌شأن زائران ایرانی و خارجی ساخته شود. به‌طور کلی آنطور که صفایی تأکید می‌کند، قرار است در کنار همه امامزادگان استان، زیرساخت‌های مناسب گردشگری و اقامتی درنظر گرفته شود.

کهگیلویه‌و‌بویراحمد استانی 4فصل محسوب می‌شود که به 2بخش گرمسیر و سردسیر تقسیم شده است. یاسوج و سی‌سخت در منطقه‌ سردسیر قرار دارند و در فصل بهار و به‌ویژه از اردیبهشت تا اواخر تابستان و نیمه‌ اول مهر، هوای مطلوب و گرمی دارند. با 2ساعت فاصله شهر گچساران اما هوایی گرمسیری دارد. نزدیکی به استان‌های گردشگرپذیری چون اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری، خوزستان، فارس، بوشهر و هرمزگان هم یکی از ظرفیت‌های منحصربه‌‌فردی است که می‌تواند به توسعه کهگیلویه‌وبویراحمد از مسیر گردشگری کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید