• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 18 آذر 1400
کد مطلب : 147727
+
-

تغییر چهره تهران در 60روز

طرح تحول نگهداشت شهر در راستای افزایش رفاه پایتخت‌نشینان از 22آبان عملیاتی شده و تا 2ماه ادامه خواهد داشت

تغییر چهره تهران در 60روز

    زینب  زینال‌زاده- خبر‌نگار

«باید تحول را در قالب روح و جسم شهر توأمان دنبال کنیم». این جمله علیرضا زاکانی، شهردار تهران مبنای طرح تحول نگهداشت شهر تهران است؛ طرحی که به‌گفته مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری امور مناطق شهرداری تهران، چهره پایتخت را تغییر داده و به آراستگی شهر، ارتقای خدمت‌رسانی به شهروندان و افزایش رضایتمندی مردم منجر خواهد شد. با اجرای این طرح، می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نزدیک، بسیاری از درخواست‌هایی که شهروندان در سامانه 137برای لایروبی، تعویض یا شست‌وشوی مخازن زباله، جمع‌آوری سدمعبرهای ساختمانی، لکه‌گیری آسفالت و سایر موارد نگهداشت شهر ثبت می‌کنند، بسیار کم شود؛ چراکه طبق آمار 56.4درصد پیام‌های ثبت شده شهروندان در این سامانه، مربوط به حوزه خدمات شهری است.
به هر ترتیب، واقعیت آن است که در میان وظایف اصلی مدیریت شهری، مقوله نگهداشت شهر، اهمیت ویژه‌ای دارد. تصور اینکه اگر تنها 2روز جمع‌آوری پسماند، از برخی محله‌ها صورت نگیرد یا کانال‌ها و جوی‌های هدایت آب، پاکسازی نشود، چه وضعیت اسفناکی به‌وجود خواهد آمد، سخت نیست. با وجود این، طی سال‌های گذشته رسیدگی به وضعیت نگهداشت شهر و رفع نواقص امکانات و تجهیزات شهری به اصلی‌ترین مطالبات پایتخت‌نشینان تبدیل شده است. مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری امور مناطق شهرداری تهران نیز این مسئله را تأیید می‌کند. به‌گفته رضا محمدی طی 4سال گذشته با وجود اعتبارات و بودجه‌های پیش‌بینی شده، بحث نگهداشت شهر مغفول مانده و عملا شهر دچار فرسودگی شده است. او به همشهری می‌گوید: «با انجام فعالیت‌های روزمره در حوزه نگهداشت شهر، عقب‌ماندگی چند ساله جبران نمی‌شود؛ از این‌رو طرح تحولی در دستور کار مناطق قرار گرفته است.»
طرح تحول نگهداشت شهر، پس از احصای حدود 35هزار مشکل و مطالبه شهروندان از طریق سامانه‌های نظارت مردمی 1888و 137، معتمدان محله و شورایاران و بازدیدهای میدانی، تهیه شده که محمدی درباره آن می‌گوید: «بیشترین موارد ثبتی مربوط به حوزه خدمات شهری و کمترین هم حوزه فنی و عمران است.»

اجرای طرح تحول در مدت 60روز
طرح تحول نگهداشت شهر از 22آبان شروع شده و براساس پیش‌بینی‌ها فاز نخست به‌مدت 2‌ماه ادامه خواهد داشت. علاوه بر احصای مشکلات و مطالبات شهروندان، بیش از 6500نوع فعالیت در حوزه نگهداشت شهر ازجمله رنگ‌آمیزی زیرمخزنی‌ها، لکه‌گیری آسفالت، رفع نواقص پل‌های عابرپیاده، دیوارنویسی و... تعیین شده است. به‌گفته رضا محمدی بیش از 5هزار نیرو اجرای این طرح را بر‌عهده دارند و اگر نتایج رضایتبخش نباشد، قطعا مدت اجرای طرح تمدید خواهد شد. مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری امور مناطق شهرداری تهران به موضوع خدمت‌رسانی تخصصی هم اشاره و عنوان می‌کند: «طی 2‌ماه فعالیت‌های جاری در حوزه نگهداشت شهر انجام می‌شود و در پایان این مدت می‌توان به‌صورت تخصصی‌تر به موضوعات زیربنایی‌تر ورود کرد و خدمات بهتری به شهروندان ارائه داد.»

هر محله یک شهید
طرح تحول نگهداشت شهر، روزهای پنجشنبه به‌گونه متفاوتی اجرا می‌شود. مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری امور مناطق شهرداری تهران از آن با عنوان کار دلی یاد می‌کند و می‌گوید: «خدمت‌رسانی در روزهای پنجشنبه را متبرک به نام شهدا می‌کنیم و فعالیت‌ها ساعت 7از مقابل منزل یک شهید در یک کوچه شروع می‌شود و سپس به سایر کوچه‌ها و خیابان‌های محله می‌رویم و ساعت 12کارها به اتمام می‌رسد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :