• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 18 آذر 1400
کد مطلب : 147661
+
-

گفت‌وگو با «روتِروت سوازنه برنر»، تصویرگر کتاب‌های کودکان و نوجوانان

من در میان تصویرگری‌هایم!

من در میان تصویرگری‌هایم!

  ترجمه‌ی سیمین احمدی

جایزه‌ی «هانس‌کریستین اندرسن»، مهم‌ترین جایزه‌ی جهانی در زمینه‌ی ادبیات کودک و نوجوان است که بعضی‌ها به آن «نوبل کوچک» هم می‌گویند. این جایزه هردوسال یک‌بار از طرف دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) به یک نویسنده و یک  تصویرگر کتاب‌های کودکان و نوجوانان اهدا می‌شود.
«روتِروت سوزانه بِرنِر» یکی از برندگان آلمانی این جایزه است. آشنایی با این تصویرگر کتاب‌های کودکان و نوجوانان با توجه به سن و روحیه‌اش، می‌تواند انگیزه‌‌ی خوبی برای کسانی باشد که دنبال بهانه‌های گوناگونی برای انجام‌ندادن و پی‌گیری‌نکردن علاقه‌هایشان هستند.

سلام! من «روتِروت سوزانه برنر» هستم. درمونیخ زندگی می‌کنم و73ساله‌ام. سال 2016 میلادی، جایزه‌ی هانس‌کریستین اندرسن را گرفته‌ا‌‌‌م و حالا از من خواسته شده کمی خودم را معرفی کنم و به چند سؤال پاسخ بدهم. اما ترجیح می‌دهم این کار را با تصاویر شخصی خودم انجام بدهم.

این‌جا دارم با دوچرخه‌ام به فروشگاه می‌روم تا کاغذ و مداد طراحی بخرم. همان‌موقع نمی‌توانم وسیله‌ها را بگیرم، چون هرچیز را باید از قبل سفارش دهم و نوبت بگیرم.

پشت در این مغازه، کارگاه من است. این‌جا قبلاً فروشگاه بوده. خانه‌ام هم پشت این مغازه است.

وقتی کارگاه‌ام مرتب است، این‌جوری دیده می‌شود.

این‌جا هم زمانی است که کاغذها را برش می‌زنم.

معرفی خودت با تصاویر، آن‌قدرها هم کار راحتی نیست. بنابراین، فقط چیزهای کمی را که دوست دارم انجامشان بدهم یا هرروز انجامشان می‌دهم، به شما نشان خواهم داد. مثل غذاپختن، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، دیدن یک دوست، رفتن به سینما، غذاخوردن و مهم‌تر از همه‌ی آن‌ها، خواندن!

شما چهاربار در سال‌های 2002، 2004، 2014 و 2016 میلادی نامزد جایزه‌ی هانس‌کریستین اندرسن شدید و در سال 2016 میلادی هم آن را به دست آوردید. این جایزه چه تأثیری روی زندگی یا حرفه‌ی شما داشته؟
هرتحسین و پاداشی، حتی هرانتقادی، می‌تواند تلنگری باشد و تأثیرخواهد گذاشت. اگر شما مانند خیلی از نویسنده‌ها و تصویرگران به‌تنهایی در خانه کار می‌کنید، پس بازخوردی که از کتاب‌هایتان می‌گیرید، برایتان خیلی مهم است.
این مثل جایزه‌ای است که احساس کنی در یک روز به‌خصوص زیبا، روی یک کوه ایستاده‌ای و داری از منظره‌ی شگفت‌انگیزش لذت می‌بری. این جایزه اثر خیلی عمیقی روی کار من داشت و توجه و اقبال جهانی نسبت به کارهای من بیش‌تر شد. نکته‌ی ویژه درباره‌ی این جایزه، سابقه‌ی بین‌المللی آن است. بیش‌تر جوایز ادبی، ملی هستند، اما ایده‌ی پشت جایزه‌ی هانس‌کریستین اندرسن این است که کودکان و نوجوانان سراسر جهان زبان و فرهنگ کشورهای دیگر را بشناسند؛ و این برای من بسیار لذت‌بخش است.

زمان تصویرگری برای کودکان و نوجوانان، بیش‌تر از همه از چه‌چیزی الهام می‌گیرید؟
این سؤال آسانی نیست، چون پاسخ‌های زیادی دارد.
شاید مهم‌ترینش کودکی خودم باشد. می‌توانم خاطرات بسیار زیادی، زیبا و نازیبا، بوها، محیط و... را از آن دوران به‌خاطر بیاورم.
مهم‌ است که دنیا را با تمام حواستان حس کنید، کنجکاو بمانید و به مردم علاقه داشته باشید. هنرمندان دیگر، دوستان و همکاران هم نقش بسیار مهمی در خلاقیت و الهام‌پذیری در زندگی من داشته‌اند. به‌علاوه، افراد گوناگونی را ملاقات کرده‌ام، کتاب‌های زیادی خوانده‌ام، آثار هنری بسیار و فیلم‌ها و نمایش‌نامه‌های زیادی دیده‌ام، به طبیعت و مکان‌های زیبایی رفته‌ام و اتفاقات ناگواری را هم در زندگی، تجربه کرده‌ام.
در حال حاضر طرح جدیدی برای کار دارید؟
بله و بهترین چیز درباره‌ی کارم این است که اشتیاق به ساختن، کشیدن و نوشتن هیچ‌وقت در من متوقف نمی‌شود.اما طرح جدیدم باید برای مدتی به‌صورت یک راز باقی بماند!

این خبر را به اشتراک بگذارید