• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 17 آذر 1400
کد مطلب : 147591
+
-

مردان بیشتر از زنان ویروس منتشر می کنند

محققان دانشگاه کلورادو می‌گویند مردها به دلیل داشتن ریه‌های بزرگتر ممکن است بیشتر در انتقال ویروس نقش داشته باشند

مردان بیشتر از زنان ویروس منتشر می کنند

زهرا خلجی- خبر‌نگار
انتشار ویروس کرونای مولد بیماری کووید-19 برای دانشمندان سؤال‌های متعددی ایجاد کرده است که یکی از آنها میزان و نحوه انتشار ویروس از سوی افراد مختلف است. بر همین اساس محققان اخیرا مطالعه‌ای انجام داده‌اند و با دنبال‌کردن مسیر انتشار ویروس، از جمعیت انسانی که بیشترین دخالت را در پخش کردن ذرات ویروسی دارند پرده‌برداری کرده‌اند.
به گزارش سی‌بی‌اس‌نیوز، محققان دانشگاه کلورادو دریافتند که مردها بیشتر از زن‌ها و بچه‌ها، ویروس را منتشر می‌کنند. این مطالعه که ‌ماه پیش انجام شده است، در اصل برای بازگشت ایمن هنرهای نمایشی به صحنه در زمان پاندمی انجام شده است. در دوران پاندمی، با بسته‌شدن سالن‌های تئاتر، سینما و کنسرت‌ها، هنرهای نمایشی در تمام سطوح و رشته‌ها به‌شدت آسیب دید.
برای انجام این مطالعه، بیش از 75شرکت‌کننده در یک اتاق در بسته برای آزمایش تراوش و انتشار ذرات ویروسی در هوا قرار گرفتند. شرکت‌کننده‌ها از سنین مختلف و با مهارت‌های متفاوت بودند. از برخی خواسته شد که شعری مانند «تولدت مبارک» را مکررا بخوانند و به برخی دیگر گفتند همزمان با یک ساز، آواز بخوانند. جان ولکنز استاد دپارتمان مهندسی مکانیک که این مطالعه را هدایت می‌کند، پس از انجام آزمایش گفت: ما به این یقین رسیدیم که آواز خواندن به‌طور قطع ذرات بیشتری به نسبت حرف زدن منتشر می‌کند.
درحالی‌که این مطالعه با عنوان «کاهش انتشار و قرار گرفتن در معرض بیوآئروسل‌ها در هنرهای نمایشی: نقشه‌راه علمی برای بازگشت ایمن به سالن‌ها در دوره کووید-19» برای تمرکز روی انتشار کروناویروس در سالن‌های هنرهای نمایشی برنامه‌ریزی شده بود اما اطلاعات بسیارہ مهم دیگری از ویروس را برملا کرد. ولکنز گفت: نتایج نشان داد که بزرگسالان تمایل به انتشار ذرات بیشتری نسبت به کودکان دارند. دلیل اینکه مردان تمایل به انتشار ذرات بیشتری دارند این است که ریه‌های بزرگ‌تری دارند. ویروس همچنین در میان آنهایی که با صدای بلندتر حرف می‌زنند بیشتر منتشر می‌شود. ولکنز به یک نکته مهم دیگر نیز اشاره کرد: حجم صدای شما نشانگر میزان انرژی‌ای است که در جعبه صوتی خود می‌گذارید. این انرژی به ذرات بیشتری که از بدن فرد خارج می‌شود، تبدیل می‌شود. اینها ذراتی هستند که حامل ویروس کووید-19 هستند و افراد دیگر را آلوده می‌کنند.
ولکنز گفت مکان‌های سرپوشیده که در آنجا صدا بلندتر پخش می‌شود، بیشترین خطر را برای انتشار کووید-19 دارند. مکان‌های محصور با صدای بلند مانند میدان‌های ورزشی و سالن‌های کنسرت می‌توانند در معرض سطوح بالایی از انتشار باشند. اما سالن‌هایی که در آن نمایش‌های صامت اجرا می‌شود یا رویدادهای مشابه دیگر که کمتر صدایی از سوی اجرا‌کننده و تماشاگر ردوبدل می‌شود، امن‌تر از یک کنسرت با هزاران طرفدار در حال فریادزدن یا آوازخواندن است.
به‌گفته نویسندگان این مطالعه، در فصل بعدی این پروژه روی اینکه کدام ‌ساز بیشتر باعث انتشار کووید-19می‌شود، تمرکز خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که از این مطالعه برداشت می‌شود، وجود یک تهویه مناسب در اماکن سربسته است.

   خطر فشار خون بالا در دوره کرونا
بالا رفتن فشار خون در دوره همه‌گیری کرونا با وجود استرس‌های فراوان ناشی از ترس بیمار شدن، ازدست‌دادن عزیزان و بیکاری و افسردگی اتفاق غیرقابل پیش‌بینی‌ای نیست. دانشمندان حالا می‌گویند میزان فشار خون نزدیک به نیم‌میلیون‌نفر از بزرگسالان آمریکایی در یک‌سال گذشته به نسبت سال قبل به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.
فشار خون بالا، به مرور زمان می‌تواند به قلب، مغز، رگ‌های خونی، کلیه‌ها و چشم‌ها آسیب بزند و حتی عملکرد جنسی را تحت‌تأثیر قرار دهد. دکتر دونالد لیود جونز، رئیس مرکز قلب آمریکا می‌گوید: اینها داده‌های بسیار مهمی هستند که البته غافلگیرکننده هم نیست اما شوکه‌کننده است. حتی تغییرات کوچک میانگین فشار خون در جمعیت می‌تواند تأثیر بزرگی در شمار سکته‌های مغزی، مشکلات و حمله‌های قلبی بگذارد که احتمالا در ماه‌های آینده با آنها روبه‌رو خواهیم شد. مطالعه‌ای که در مجله Circulation منتشر شده، یک یادآوری مهم است که نشان می‌دهد حتی در میانه‌های یک بیماری همه‌گیر مرگبار که جان‌های زیادی را گرفته است و دسترسی به مراکز درمانی را سخت کرده است، همچنان مدیریت شرایط بالینی و بیماری‌های مزمن بسیار اهمیت دارد. تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها دچار فشار خون بالا هستند که به‌عنوان یک بیماری مزمن و کشنده خاموش شناخته می‌شود چراکه با کمترین علائم می‌تواند جان فرد را تهدید کند. فشار خون بالا ممکن است خطر بیشتری برای افرادی که دچار کووید-19می‌شوند، داشته باشد. این مطالعه جدید که توسط محققان کلینیک کلیولند انجام شده است داده‌های صدهاهزار نفر از کارمندان و خانواده‌های آنها را جمع‌آوری و آزمایش کرده است. دکتر لوکا لافین، نویسنده ارشد این مطالعه و متخصص قلب در این‌باره گفت: ما مشاهده کردیم که مردم در طول پاندمی کمتر ورزش می‌کردند، خواب کافی نداشتند و البته مراقبت‌های معمول را هم انجام نمی‌دادند. محققان دریافتند که میانگین فشار خون در آنها از سال2019 تا 3‌ماه اول 2020 تغییر کوچکی داشت اما از آوریل2020 تا دسامبر2020 در مقایسه با زمان مشابه سابق به‌طور چشمگیری افزایش داشته است. این افزایش‌ها برای مردان و زنان و در تمام گروه‌های سنی صادق بوده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید