• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 15 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14733
+
-

شهر در رسانه‌ها

شهرهای هوشمند، دریچه ورود به آینده
روزنامه «شرق» در یادداشتی نوشته که تحول فناوری و اینترنت اشیا در انرژی، آب و حمل‌ونقل می‌تواند تغییری جدی‌ در چشم‌انداز آینده محیط شهری و اجتماعی بشر ایجاد کند؛ بنابر این نوشته: «شهرهای هوشمند» دریچه ورود شهرنشینی به آینده است. در این شهرها، تعداد بسیار زیادی حسگرهای برخط (Online) در همه امور شهری جریان عظیمی از اطلاعات ورودی را برای سیستم‌های اداره‌کننده شهری فراهم می‌کنند. این سیستم‌ها برخلاف دنیای قدیم، یکپارچه و مرکزی نبوده و با استفاده از فناوری‌های ابری، بر بستری اداره می‌شوند که بهینه‌ترین حالت مصرف انرژی را در پردازش این اطلاعات دارد. نویسنده با اشاره به تغییر بسیاری از مفاهیم و ساختارهای قدیمی و سست‌بنیاد در زندگی شهری پس از فراگیر شدن اینترنت، می‌نویسد: «در آینده نزدیک هم با تغییر شگرفی که پیشرفت تکنولوژی‌های گوناگون، به‌ویژه اینترنت اشیا، ایجاد خواهد کرد بخش‌های مهمی از زندگی و فعالیت‌های شهری و طبعا ساختارهای اجتماعی تغییر خواهد کرد.»

معاینه فنی موتورسیکلت‌ها نشدنی است
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران در گفت‌وگو با «مهر» درباره نقش موتور‌سیکلت‌ها در آلودگی هوای تهران، می‌گوید: «معاینه فنی موتورسیکلت‌ها نشدنی است. ما باید تلاش کنیم موتورسیکلت‌های کاربراتوری از رده خارج شود چرا که مشکل با معاینه فنی حل نخواهد شد. ۹۰درصد موتورسیکلت‌ها کاربراتوری است و برای کنترل آلایندگی موتورها با انجام معاینه فنی نمی‌توان اقدامی کرد؛ به‌طوری که اکنون ۱۰خط معاینه فنی موتورسیکلت در شهر تهران وجود دارد که خاک می‌خورد.» سیدنواب حسینی‌منش همچنین گفته: «با توجه به مطالعاتی که در شرکت کنترل کیفیت هوا و یکی از دانشگاه‌ها صورت گرفت، اعلام شد که اگر همه ۳میلیون و ۸۰۰موتور‌سیکلت که در شهر تهران هستند در حدود استاندارد قرار بگیرند، فقط ۱۰ درصد از آلایندگی هوای شهر تهران در بخش ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون کاهش می‌یابد و این میزان برای آلاینده منواکسید کربن ۳۰درصد است.»

ساختمان‌های کلیدی پایتخت روی خط زلزله
خبرگزاری «خانه ملت» با یک نماینده مجلس درباره ترمیم بافت‌های فرسوده و خطرات زلزله احتمالی برای این مناطق گفت‌وگو کرده است؛ یوناتن بت کلیا، با تأیید خبری مبنی بر اینکه 245ساختمان حساس در تهران ازجمله وزارتخانه‌های نفت، امور خارجه و قوه قضاییه در حریم گسل‌ها قرار دارند، گفته: قطعا برای جابه‌جایی ساختمان‌های مهم و کلیدی پایتخت که روی گسل قرار گرفته از همین امروز باید تصمیم گرفت. ضمن اینکه برای پیگیری برنامه‌های مدیریت بحران در جهت تسریع این روند، رسانه‌ها رسالت مهمی برعهده دارند. عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس با یادآوری حضور مدیران شهری در کمیسیون متبوعش می‌افزاید: «متأسفانه تمام برنامه‌هایی که در این جلسات مطرح می‌شود تنها روی کاغذ باقی می‌ماند.»

سرنوشت اتوبوسرانی در انتظار مترو؟
وبسایت «تین نیوز» در گزارشی نظرات کارشناسان درباره ارتباط میان حمل‌ونقل عمومی رایگان و استقبال مردم را بازتاب داده است؛ بنابراین گزارش، اگرچه برخی دیدگاه‌ها مبتنی بر این است که رایگان شدن خدمات حمل‌ونقل عمومی در نهایت سود سرشاری به اقتصاد کشور برمی‌گرداند اما یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است خرابه‌ای که امروز به‌نام شرکت واحد روی دست شهرداری و شهروندان مانده نتیجه همین رویکرد است. سعید قصابیان با بیان‌اینکه افزایش قیمت بلیت مترو در سال جدید از استقبال مردم از این وسیله حمل‌ونقلی کم نکرد، درباره عدم‌استقبال مردم از اتوبوسرانی گفته: «اقتصاد اتوبوسرانی تا حالا با اتکا به شهرداری سر پا بوده و حالا که تراز شهرداری منفی است و 20هزار میلیارد تومان بدهی از شهردار قبل به ارث رسیده چیز دندان‌گیری نصیب شرکت واحد نمی‌شود و همین سرنوشت در آینده نزدیک گریبان مترو را هم خواهد گرفت؛ مگر اینکه روش‌های تأمین مالی شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات عمومی اصلاح شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید