• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 14 آذر 1400
کد مطلب : 147295
+
-

پژوهش حرف اول را می‌زند

گزارشی از آغاز بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

از امروز بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار می‌شود.دبیری این دوره از جشنواره را داوود فتحعلی‌بیگی برعهده دارد. یک روز قبل از آغاز جشنواره، فتحعلی‌بیگی درباره برگزاری این دوره از رویداد گزارشی از عملکرد دبیرخانه بیستم ارائه کرد. وی همچنین با عنوان این مطلب که در سال68 اقدام به برگزاری این جشنواره کردیم، 13گروه در این رویداد شرکت کردند که 2گروه از شهرستان بودند و مابقی آن از گروه‌های حرفه‌ای تهران حضور داشتند، توضیح داد:«این جشنواره برای حفظ نمایش‌های آیینی و سنتی راه‌اندازی شد. جسته‌وگریخته می‌شنیدیم که می‌گفتند ما با مطرب‌ها برنامه اجرا نمی‌کنیم اما رفته‌رفته نه‌تنها بخش شبیه‌خوانی توسعه پیدا کرد که حتی ما توانستیم بخش نقالی، بخش نمایش‌های میدانی و آیینی و معرکه‌ها را هم راه‌اندازی کنیم.» وی در ادامه از میزبانی جشنواره بیستم گفت و اینکه طیف‌های مختلف سنی از نونهال تا کهنسال در جشنواره حضور دارند. با اینکه جشنواره به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود اما تلاشمان این است که تجربیات به جوان‌ها منتقل شده است.
وی به ضعف در بخش پژوهش اشاره می‌کند واین که چرا در دانشگاه‌ها به نمایش‌های آیینی و سنتی توجهی نمی‌شود. از دیگر نکاتی که در این جلسه مطرح شد، برگزاری هشت سمینار جشنواره بود که حمیدرضا اردلان درباره آن گفت:«230مقاله طی ۸دوره ارائه‌شده که ۶۰مقاله از استادان، پژوهشگران و کارشناسان خارجی بوده البته که توجه ما در این دوره از ابتدا به میان‌رشته‌ای‌ها بوده است. در این دوره پژوهشگرانی از کشورهای فنلاند، فرانسه، کره‌جنوبی، صربستان، گرجستان، اسپانیا و هند حضور دارند. این دوره جایزه‌ای به نام جلال ستاری نامگذاری شده است.» در ادامه، محمدحسین ناصر بخت، قائم‌مقام دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی توضیحاتی درباره کتاب‌هایی که در این دوره از جشنواره منتشر می‌شوند، ارائه کرد:«توجه ویژه به پژوهش‌های آیینی- سنتی از نکاتی است که جشنواره آغازگر آن بود و هرچند هنوز به آرزوی خود در زمینه تأسیس پژوهشکده نمایش‌های سنتی و بنیاد نمایش‌های آیینی نرسیده‌ایم اما این مسیر را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم با اشتیاق و توجهی که نسل جوان دارد، به این هدف نزدیک شویم. 
یکی از کتاب‌هایی که منتشر شده، دفتر تقلید بوده که شامل مجالسی است که عمدتاً توسط هنرمندانی مانند سعدی افشار در رادیو اجرا شده‌اند. «دفتر شبیه‌خوانی» هم دیگر کتابی است که توسط مهدی صفاری‌نژاد و داریوش نصیری گردآوری شده و عمدتاً شامل شبیه‌نامه‌هایی است که بر مبنای ادبیات ایران همچون داستان رستم و سهراب و... شکل گرفته است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید